SUPEREL: Denne Tesla Model S P85D ble markedsført med hele 700 hk. Nå markedsføres den samme bilen med 231 hk mindre. Foto: JAN PETTER LYNAU
SUPEREL: Denne Tesla Model S P85D ble markedsført med hele 700 hk. Nå markedsføres den samme bilen med 231 hk mindre. Foto: JAN PETTER LYNAU Foto: ,

El-bilen «mangler» 231 hestekrefter: Klagestorm fra sinte Tesla-eiere

Publisert: Oppdatert: 02.12.15 15:40

Del saken på:

Lenken er kopiert
BIL, BÅT OG MOTOR

Nesten hver fjerde kjøper av superelbilen Tesla Model S P85D
har nå klaget til Forbrukerrådet. I alt 150 personer er nemlig misfornøyd med at bilen leverer langt mindre effekt enn den har vært annonsert med.

Bare i løpet av de siste tre ukene har nye 130 misfornøyde Tesla-eiere klaget til Forbrukerrådet fordi deres 700 hestekrefters superbil bare har 469 hestekrefter. Klagetallet er med det, ifølge Forbrukerrådet, oppe i nærmere 150 stykker.

Tesla har allerede forandret sin markedsføring av den firehjulsdrevne superbilen P85D. Den har ikke lenger oppgitt til 700 hk men 469 hk.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken var det registrert 631 eksemplarer av P85D (av et totalsalg for Model S på 3355) per den 21. oktober i år. Det skulle bety at omtrent hver fjerde eier av superelbilen har tatt sin sak til Forbrukerrådet.

Les også: Kan komme ny Tesla til under 300.000

– Det har kommet en jevn strøm med klager og de fortsetter å komme. Akkurat nå fungerer Forbrukerrådet som en nøytral megler mellom partene. Vi forsøker å finne en løsning. Denne prosessen er imidlertid ikke offentlig, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Les: Her er vår test av P85D – avsindig akselerasjon!

Bilen koster fra 763.000 kroner før leveringsomkostninger og ekstrautstyr, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Prisene på ferdig utstyrt biler ligger gjerne i underkant av en million kroner.

Forbrukerrådet: Mange klager mot en aktør

– Det er selvsagt mange klager mot en aktør. Blir vi ikke enig i meglingen, kan den tas inn for Forbrukertvistutvalget, av begge parter, forklarer Flønes til VG.

Les også: Russisk mangemillionær har lagt 3,2 milliarder på dekket – for å sikre seg dette gigantiske seilskipet.

Det er imidlertid ikke per dags dato på hvor lenge meglingen mellom Tesla-eierne og Tesla i Norge kan holde på.

Teslas forklaring på hvordan de samme bilene som tidligere ble solgt som 700 hk nå selges med 231 mindre hestekrefter er følgende:

– Våre kunder har vært i tvil om hvor mange hestekrefter Model S leverer på hjulene. For å skape klarhet har vi endret måten vi kommuniserer hestekrefter på våre hjemmesider, skrev kommunikasjonssjef for Tesla i Norden, Esben Pedersen til VG i starten av november.

Ventetiden snart over: Her er Model X

– Vi gjengir der som alltid motorenes maksimale effekt, hvilket er et krav fra EU, men for å gjøre det helt klart har vi nå også lagt til «battery limited HP». Dette er ikke et lovkrav, og resultatet påvirkes av en rekke variabler som ladestatus, temperatur også videre. Vi har valgt å offentliggjøre tallet for å imøtekomme ønsker fra våre kunder.

Teknisk sjef i Tesla, JB Straubel, har utdypet denne forklaringen i et blogginnlegg på Teslas hjemmeside.

Denne artikkelen handler om