DELER DRIVLINJE: Audi A3 e-tron (øverst, til høyre) har samme drivlinje som Volkswagens ladbare hybrider Golf GTE (under) og Passat GTE. Kuldebegresningen gjelder derfor også disse modellene. Foto: Jan Petter Lynau ,

Disse ladehybridene virker dårligere i under minus ti

Kryper gradestokken under cirka minus ti, sliter disse ladehybridene med å kjøre i elektrisk modus.

Artikkelen er over fire år gammel

– Jeg fikk ikke elmoduset til å virke, sier en fersk eier av Audis ladbare A3 e-tron, som ikke vil ha navnet sitt i avisen. Da han skulle kjøre onsdag morgen ville ikke bilen kjøre i rent elmodus, til tross for at batteriet var fulladet. Ute var det minus 11. Også dagen etter var elmoduset utilgjengelig.

– Da var det minus ti, og det gikk fortsatt ikke an å kjøre bilen som elbil, sier han.

Bileieren forteller til VG at han har vært innom to Audi-forhandlere i sitt distrikt, som begge bekreftet at de nylig har mottatt informasjon om dette.

Ladbare hybrider betaler nesten ikke eller null i bilavgift til staten, nettopp fordi de anses som miljøvennlige fordi de kan kjøre mye kun elektrisk. Den som har et kjøremønster med mye småkjøring, og lader mellom slagene, kan kjøre mye uten å bruke en dråpe drivstoff.

Men altså ikke i ganske vanlige norske vintertemperaturer.

Informasjonssjef for Audi, Marius Tegneby, bekrefter overfor VG at cirka ti minusgrader er maksimal virketemperatur for høyspentbatteriet.

– Dette betyr at på kalde dager som nå, hvor vi har lavere temperatur enn minus 10 grader, vil man kunne oppleve at bilen ikke kan kjøre i EV-modus.

Les: Volkswagens nye elbilkonsept har Tesla-rekkevidde.

INFORMERT: – Forhandlerne våre er gjort kjent med kriteriene for EV-bruk under opplæring på bilen, og vi har minnet de om dette på vårt intranett nå som kulden har slått inn, sier informasjonssjef for Audi, Marius Tegneby. Foto: Hanne Hattrem , VG

Prioriterer eldrift

Audi A3 e-tron har samme drivlinje som Volkswagens ladbare hybrider Golf GTE og Passat GTE. Kuldebegresningen gjelder derfor også disse modellene.

De ladbare hybridene fra Volkswagen-konsernet det her er snakk om vil i utgangspunktet alltid prioritere elektrisk drift, ifølge Tegneby, hvis følgende kriterier er oppfylt:

* Høyspenningsbatteriets ladenivå er tilstrekkelig.

* Temperaturen på høyspenningsbatteriet er tilstrekkelig (ikke under ca. minus 10 grader).

* Hastigheten er ikke høyere enn 130 km/t.

* Det utføres ikke kickdown.

* Kjøretrinn S er ikke valgt.

Tegneby understreker at informasjonen er tilgjengelig i bilens instruksjonsbok.

Så mye hemmelighetskremmeri rundt denne elbilen – nå er den endelig vist.

– Alle batterier påvirkes i kulde

Han sier problemstillingen ikke er ny.

– Alle biler med en form for elektrisk motor og batteri opplever endringer i forbindelse med temperatursvingninger og kulde. Batteriers effekt reduserer i kulde grunnet kjemien i batteriet, og dermed vil både effekt og rekkevidde blitt begrenset i bruk for Audi A3 e-tron, skriver han i en epost.

Virkemåten er komplisert, forklarer han: Hvis bilen kommer fra varm garasje og kjører ut i under minus ti, vil man kunne oppleve at bilen fortsetter å kjøre på strøm, eller går over til bensin – alt avhengig av kjøremønster og andre forhold, som for eksempel kapasitet på batteriet.

– Varmes høyspentbatteriet opp under kjøring, slik at elmoduset kan tre inn igjen?

– Kretsen til høyspentbatteriet er der primært for kjøling, det er ingen aktiv varmefunksjon. Elmodus vil tre inn når nødvendige forutsetninger er til stede.

Eieren som VG har vært i kontakt med to ganger i dag, er skuffet.

– Jeg kjøpte bilen for å kjøre mye elektrisk i hverdagen, og det ble ikke gitt noen informasjon om dette. For meg samsvarer ikke bilen med det jeg trodde jeg kjøpte, sier han.

Da VG og NAF testet seks «folkelige» ladehybrider i noen få minusgrader i høst, fungerte alle bilene fra Volkswagen-konsernet prikkfritt i elmodus. El-rekkevidden til Audi A3 e-tron var da 24 kilometer, av oppgitte 50. Les hele testen her (krever abonnement).

Sjekk videoen! Her krysser vi Tokyo i selvkjørende bil.

Rekordår for ladehybridene

Mitsubishi Outlander var 2015s soleklare salgsvinner av de ladbare hybridene. Denne kan ikke tvinges i elmodus.

– Bilen tar selv valgene om den skal benytte seg av bare eldrift, eller begge deler. Alt gjøres automatisk for at den skal gå mest mulig energieffektivt, sier administrerende direktør i Mitsubishi Norge, Rune Gjerstad.

Han startet sin ladbare Outlander hybrid i 14 minusgrader i morges.

– Bilen var forhåndsoppvarmet, med 20 grader i kupeen. Først da jeg satte på klimaanlegget koblet motoren inn.

Den norske Mercedes-importøren melder at deres to ladbare hybrider fint kan kjøres elektrisk også når det er lave temperaturer.

– Men når du starter bilen fyrer den opp forbrenningsmotoren i cirka 30 sekunder for at systemet skal sikre at alt er i orden, sier kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge.

Varmer batteriene

Volvo har ladbare varianter av både nye XC90 og V60. Den første er en bensinhybrid og den andre en dieselhybrid. De har ikke oppgitt noe eksakt utetemperatur der deres elmodus «Pure» ikke er tilgjengelig lenger.

– Batteriene har en kjøle/varmeslynge (radiator) som går gjennom batteripakken. Denne vil varme opp ved behov, og kjøle ved behov. Denne radiatoren aktiveres når den lader, og når den brukes. Man kan forvarme motoren via en app, og vil da kunne varme batteriene raskt om de har stått stille eller ikke vært ladet på noen dager, sier produktsjef i Volvo, Herman Røhrt.

Elmodus krever at du har forvarmet bilen:

– Da vil den bruke litt tid på å komme opp i arbeidstemperatur på motor og batteri, sier Røhrt til VG.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder