MÅ VÆRE KJAPP: Tarjei mener det er en fordel å være rask på labben hvis man ønsker å gjøre gode bilkjøp. – Jeg saumfarer nettet og har alltid tilhengeren klar, sier han.
MÅ VÆRE KJAPP: Tarjei mener det er en fordel å være rask på labben hvis man ønsker å gjøre gode bilkjøp. – Jeg saumfarer nettet og har alltid tilhengeren klar, sier han. Foto: Morten Hjertø

Hobby ble ekstrainntekt: Tarjei (28) har kjøpt 80 biler

BIL, BÅT OG MOTOR

Sparepengene gikk med til hans første bil som 14-åring. Siden har Tarjei Aslak Basso Mittet kjøpt, pusset opp og tjent penger på mange titalls kjøretøy.

Betalt innhold
  • Kim Daniel Lindegaard/Dine Penger
Publisert: Oppdatert: 04.07.18 19:10

– Det har gått hardt for seg i perioder. En gang skulle jeg ut for å kjøpe melk og brød, men jeg kom tilbake med ny bil isteden. Da kunne jeg se kona reise seg fra sofaen, kikke og peke stygt på meg, ler Tarjei Aslak Basso Mittet.

Hjemme på tunet står det til enhver tid et visst antall kjøretøy. Nå er det en Land Rover Discovery (2007), en VW Transporter 4motion (2005), en Subaru Impreza STI Type RA (1996) og en Chevrolet Corvette Stingray (1974) som pryder gårdsplassen til familien på Emblem i Ålesund.

Moped som niåring

Han vokste opp med en far og bestefar som begge var lidenskapelig opptatt av bil. Tarjei var alltid rundt kjøretøy, og ville gjerne hjelpe til å skru på bilene som faren hadde stående. Et av de beste minnene fra barndommen er da han fikk moped som niåring.

– Kanskje det eneste som slo det, var da jeg kjøpte meg min første bil i 14-15-årsalderen. Det var en Buick Century, 1974-modell. Og da var det gjort egentlig, jeg ble nærmest sagt hektet på bil. Siden den gang har jeg hatt ca. 80 kjøretøy, sier Tarjei.

Tobarnsfaren har jobbet på sjøen i mange år. Det tilsvarer intense dager med arbeid og rolige uker hvor han kan avspasere. En god kombinasjon for en som liker å mekke på biler.

– Det er et stort pluss å ha såpass lange friperioder. Det gir meg muligheten til å ha mange prosjekter gående på en gang, og jeg kan være rask på labben. I noen tilfeller er nettopp dét avgjørende for å gjøre gode kjøp, forklarer Tarjei.

Leter på finn.no

Potensielle oppussingsobjekt finner han som oftest på Finn.no og Facebook. Første prioritet er nærområdene. Da slipper han å tenke på dyre fraktkostnader. Deretter gjelder det å reagere hurtig.

– Ta Mustangen jeg kjøpte for eksempel. Den ble lagt ut på Facebook kl. 09:00 og sto i Ørsta. Kl. 11:00 var jeg og hentet den, sier Tarjei, som alltid har egen bilhenger tilgjengelig dersom sjansen plutselig skulle by seg.

Noen ganger er veien lengre. Som da Tarjei forelsket seg i en Mitsubishi Lancer Evolution IV fra Japan.

– Den kjøpte jeg sammen med bestefar. Vi fant en nettside med et japansk firma. Bilen måtte fraktes til Tyskland, og derfra fikk vi den til Norge ved hjelp av en nettside. Deretter ble det hengeren fra Drammen og hjem.

Tjente 40 000

De 80 bilene har vært en god miks. Noen startet som delbiler, mange har Tarjei pusset opp og solgt, mens nærmere halvparten har han i perioder brukt selv.

– Jeg pleier å si at det hovedsakelig er to kategorier: Bilene man kjøper for moro og bilene man kjøper for å tjene penger. Det er viktig med en kombinasjon slik at jeg får utløp for begge deler, sier Tarjei.

Når det gjelder bilene i den første kategorien, er målet at han skal kose seg og mekke innenfor visse rammer slik at han ikke går i underskudd. Bilene i den siste kategorien har Tarjei i en kortere periode, for deretter å selge dem videre til en høyere pris.

– Nylig fikk jeg en BMW til en slikk og ingenting. Bilen hadde en konkret motorfeil som jeg brukte to helger på å fikse. Det tok ikke mange timene før jeg fikk solgt den for 40 000 kroner mer enn jeg ga.

– Litt galskap

Det høres enkelt ut, men Tarjei legger ikke skjul på at det krever hardt arbeid. De aller fleste bilene har gått i pluss, men det har også vært noen bommerter.

– Den første bilen min er et eksempel på det. Den plukket jeg helt fra hverandre og skulle bygge opp på nytt. Det ble et for stort og omfattende prosjekt, men jeg lærte mye av den erfaringen.

Med 80 biler på samvittigheten er det liten tvil om at det også har vært mange suksesser.

– Ellers kunne jeg ikke holdt på med dette. I perioder har jeg jobbet både dag og natt, og det må forsvares både rent økonomisk og overfor familien og meg selv. Jeg har tjent en del penger på dette, og det har gitt meg muligheten til å investere i stadig nye biler, også der det ikke er god butikk. Det viser at det er en lidenskap, og kanskje litt galskap, smiler Tarjei.

Far fikk familien hektet på bil

Paul Inderdals lidenskap har smittet over på kone, barn og svigerdatter. Han finansierer hobbyen ved å kjøpe og pusse opp bruksbiler, men angrer hver gang han selger én.

I en stor garasje i Verdal står det amerikanske veteranbiler oppstilt på rekke og rad. Noen er mekket ferdig og er klare for landeveien, mens andre har et stort behov for oppussing. Det er her Paul Inderdal (52) tilbringer det meste av fritiden.

– Det blir både lange kvelder og helger i garasjen, men det føles ikke som noen jobb. For meg er det en lidenskap, noe jeg gjør for gøy. Bil har vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske, sier han.

Under oppveksten i Lierne kjørte det ofte svenske raggarbiler forbi. Da hev Paul og kameratene seg på syklene i håp om at noen av dem skulle stoppe ved den lokale kiosken for en kafferast.

– Gjett om det var spennende. Det var som julaften da vi fikk kikke på dem og høre lyden. I tillegg var pappa bilentusiast. Alle i bygda kom til ham for å få reparert forskjellig utstyr, alt fra gebiss til skogsmaskiner. Så man kan trygt si at det går i arv.

Hans første bil var en Lada fra 1977. Den ble kjøpt mens Paul gikk på yrkesskolen og utdannet seg til bilmekaniker. Det første amerikanske bilkjøpet var en Dodge Van fra 1979.

– Det var et stort øyeblikk. Egentlig ønsket jeg meg en Camaro, men vi hadde fått tvillinger da, og en slik bil var ikke spesielt barnevennlig.

Da Paul møtte Grethe, tok det ikke lange tiden før hun kastet seg på hobbyen.

– Jeg var nesten nødt til det. Ellers hadde jeg ikke sett mye til gubben, ler hun.

Med full jobb og tvillingene Kenneth og Kathrine gikk dagene raskt unna. Den fritiden som var til overs, brukte Paul i garasjen.

– En bilmekanikerlønn er relativt beskjeden. For å spe på med litt ekstra penger, begynte jeg å kjøpe, pusse opp og selge bruksbiler på fritiden. Det var krevende å få tiden til å strekke til, men etter hvert ga ekstrainntekten meg muligheten til å finansiere noen amerikanske veteranbiler, forklarer han.

Gjennom årene har tobarnsfaren kjøpt og pusset opp over 200 biler. De fleste er blitt solgt videre, andre har han fortsatt.

– Jeg blir glad i bilene og har minner knyttet til dem alle sammen. Tenk bare på alle timene vi har tilbrakt i garasjen. Derfor er det vanskelig å skilles fra dem, og jeg angrer hver gang jeg selger en bil.

Samtidig er Paul takknemlig for at det har gitt ham egenkapital til å dyrke lidenskapen for amerikanske veteranbiler. Å holde disse bilene ved like er både utfordrende og kostbart.

– Det er klart at det koster penger. Siden det er en hobby, setter jeg ingen prislapp på det. Men jeg er veldig glad for at jeg gjør det meste selv. Skulle man satt arbeidet bort, ville det ikke gått rundt, mener han.

Familien på fire har blitt til fem med svigerdatter Lene Mari Steinkjer. Om noen uker kommer det en ny generasjon til verden.

– Jeg skal bli bestefar, og det er veldig stas. Nå gjelder det bare å føre interessen videre slik at vi kan reise på bilferie sammen, ler Paul.

I garasjen er det nok å velge mellom. Et av høydepunktene er en Hilltop Raven Deluxe fra 1969, som de kjøpte i Selbu.

– Hver sommer går turen med denne til Rättvik i Sverige. Det blir som regel over 100 mil, men det går fint når vi kan overnatte. Vi sover gjerne tre personer inne i vognen, og har med et fortelt hvor to andre sover. Det er den beste formen for ferie, spør du meg.

Ikke enkelt å tjene penger på bil

Det er dine ferdigheter og kontakter som avgjør, mener professor Erik Olson.

Som ivrig bilentusiast har han fulgt med på markedet i mange år. Tendensen er at det snevrer seg til.

– På generelt grunnlag vil jeg si at det er vanskeligere enn noensinne å tjene penger på kjøp, oppussing og salg av biler. For å lykkes kreves det ekstremt gode mekaniske evner, de rette kontaktene og bred kjennskap til markedet, sier Olson.

Hvis man ikke oppfyller disse kriteriene, er det vanskelig å gjøre butikk, ifølge professoren ved institutt for markedsføring på BI.

– Du må kunne utnytte geografiske og sesongmessige forskjeller i pris, og du vite hvilke typer biler folk ønsker seg. Er det egentlig et marked for kjøretøyet du mekker på? En annen faktor som gjør det utfordrende, er hvor gode og rimelige nyere biler har blitt, påpeker Olson.

– Det er god kvalitet på bilene man hang opp plakater av på soveromsveggen som tenåring. Samtidig er det viktig å være klar over at de nyere modellene ofte har en bedre drivstofføkonomi, trenger nesten ingen vedlikehold med alle de moderne sikkerhets- og komfortfunksjonene, en flerårig garanti, og kanskje til og med en billig leieavtale.

Dermed kan det bli vanskeligere å selge en 5–15 år gammel bruktbil.

Slik er dine rettigheter

Det kan være lurt å ta visse forholdsregler ved kjøp av bruktbil, ifølge advokat Andreas Langeland.

– Hvilke rettigheter har man ved kjøp av bruktbil i Norge?

– Ved kjøp av bruktbil har man rett til å reklamere over feil og mangler ved bilen, samt forsinkelse dersom bilen ikke leveres til avtalt tid. Kjøper man fra forhandler, er reklamasjonsretten fem år, mens den er to år når man kjøper fra en privatperson. Det man kan reklamere på, er feil, skader og svakheter som man ikke burde regnet med på kjøpstidspunktet. Man kan ikke reklamere på normal bruksslitasje. Man kan også reklamere dersom det er gitt utilstrekkelige eller uriktige opplysninger om kjøretøyet.

Hva bør man passe på ved kjøp av bruktbil i utlandet (import fra et annet land)?

– Før du kjøper bil i eller fra utlandet, er det viktig å sette seg inn i regelverket som gjelder i landet man kjøper bilen fra. I de fleste EU-land er reklamasjonsperioden på to år selv ved kjøp fra forhandler. Husk at fysisk avstand og språklige utfordringer kan vanskeliggjøre kommunikasjonen dersom du oppdager en feil. Kontakt Forbruker Europa hvis du trenger bistand. Man bør før kjøp gjøre grundige undersøkelser av om det er en seriøs og velrenommert selger. Hvis mulig bør du også foreta en egen, teknisk undersøkelse av bilen. Når bilen skal føres inn i landet, må den fortolles. Tolldirektoratet har utfyllende informasjon om prosessen.

– Er det noe spesielt man bør være obs på ved kjøp av bil fra privatperson?

– Ved kjøp av bil fra privatperson er reklamasjonstiden kortere (to år) enn ved kjøp fra forhandler (fem år). En privatperson har ofte ikke teknisk kunnskap, og kan derfor ikke fortelle så mye om bilens tilstand. Privatpersoner som ikke regelmessig selger biler, vil også i mindre grad vite hva man bør opplyse om ved salget. Det er derfor viktig å få utført en teknisk undersøkelse eller tilstandsanalyse av bilen før kjøp, slik at du vet mest mulig om bilens tilstand. Spør selgeren om komplett servicehistorikk. Opprett alltid en skriftlig kontrakt. Sørg for å få fullstendig kontaktinformasjon til selgeren. Oppdager du en feil, er det viktig at du raskt reklamerer skriftlig til selgeren.

– Kan du beskrive garanti- og reklamasjonsretten?

– Garantirettigheter er en avtale mellom deg og selgeren om bestemte rettigheter som følge av kjøpet. Det er kun hva du og selgeren er blitt enige om, som er omfattet av garantien. Garanti er i praksis bare relevant der du får bedre rettigheter enn reklamasjonsretten. Les garantibeviset grundig.

– Reklamasjonsretten er lovfestet, og regulerer rettighetene dine som følge av forsinkelser eller feil og mangler ved bilen. Ved kjøp fra forhandler gjelder forbrukerkjøpsloven, og ved kjøp fra privatperson gjelder kjøpsloven. Disse lovene beskriver når det foreligger en forsinkelse eller mangel, og når du har krav på prisavslag og erstatning.

Her er de mest omsatte bilene:

Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL785

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om