ILDDÅP I NORGE: Her er Mercedes' nye elbil i prototypeutgave - kalt SLS AMG E-cell - på Storseisundet bru på Atlanterhavsveien på Nordmøre i Møre og Romsdal. Foto: Mercedes

Elektrisk måkevinge på svipptur i Norge

(VG Nett) Med en elmotor i hvert hjul, flyr den elektriske utgaven av Mercedes SLS AMG lavt over Atlanterhavsveien - i selvlysende lakk.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Mercedes E-cell, iført lakken som kalles «lumilectric» er nesten like rask som originalversjonen - kanonkula med diger bensinmotor og digert CO2-utslipp.

Bilen kalles er en såkalt måkevinge-modell, på grunn av de karakteristiske måkevingeformede dørene som er hengslet i taket.

Den elektriske versjonen har opp mot like mange hestekrefter som bensinoriginalens besetning, 533 mot 571. Men de elektriske «hestene» har likevel to store fordeler. De forurenser ikke når de ligger i strak gallopp, og et dreiemoment på 880 newtonmeter tilgjengelig fra første berøring med gasspedalen.

Med en vanlig forbrenningsmotor må turtallet opp for å få hele dreiemomentet (motorens skyvekraft) tilgjengelig. Slik er det ikke med en elmotor. Den har all skyvekraft tilgjengelig fra du tråkker på gassen - derfor blir en akselerasjon i denne typen biler en svært spenstig opplevelse.

SE STORE BILDER FRA TESTEN PÅ ATLANTERHAVSVEIEN!

Konkurrerer mot Audi

Mercedes E-cell er en konkurrent til Audis elbilversjon av R8, kalt e-tron. Audi e-tron skal settes i produksjon i 2012.

Denne elbilen har en akselerasjon fra null til 100 km/t på 4,8 sekunder og toppfart på 200 kilometer i timen. Rekkevidden blir av Audi oppgitt til 25 mil på én ladning.

Tesla roadster, som for lengst er i salg i Norge, gjør unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder.

Mercedes E-cell har en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4 sekunder (bensinoriginalen har fabrikkoppgitt akselerasjon på 3,8 sekunder).

Testkjøring i Norge

Daimler hadde lagt den internasjonale prøvekjøringen for noen få journalister til Møre og Romsdal. Journalistene fikk blant annet kjøre den spektakulære bilen på spektakulære Atlanterhavsveien.

Bilen har litium-ion-batterier med samlet kapasitet på 46 kilowatt timer. Batteripakkene er plassert i midtkanalen under setene og i bagasjerommet, noe som skal gi en lik vektfordeling som i den velbalanserte SLS AMG.

Rekkevidden skal være på drøye 15 mil. Prisen er antydet til rundt 2,4 millioner kroner. Det betyr i så fall at den vil koste cirka 400.000 kroner mindre enn standardversjonen med bensinutgave.

Mercedes E-cell kommer trolig i produksjon i 2012, skriver flere medier. Dette er ikke bekreftet av Mercedes.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder