DRISTIG: Mini jobber med en ny Countryman som kan få en dristigere design enn dagens modell.

DRISTIG: Mini jobber med en ny Countryman som kan få en dristigere design enn dagens modell. Foto:Carparazzi / BilNorge.no,

Større Mini - mindre utvalg

Med ny plattform og nye motorer skal Mini totalfornye og stramme inn modellutvalget sitt de neste årene.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Bilen på bildet er den neste Countryman – Minis SUV-alternativ. Den fikk akkurat en facelift, men neste generasjon er allerede i full testing.

Neste Countryman skal selvsagt bygges på UKL1-plattformen som i dag har gitt liv til den nye Minien, i både tre- og femdørs utgave, og BMW 2-serie Active Tourer.

UKL1 er en plattform med forhjulstrekk, men med mulighet for drift på alle fire. Det passer Countryman (og tredørsversjonen Paceman, som også ligger i kortene) godt, siden det er eneste alternativ for SUV-hungrige Mini-entusiaster som ønsker drift på begge akslinger.

Dristigere

Det sies at den nye Countryman vil kunne få en tøffere design enn dagens, hovedsakelig fordi «vanlig» Mini nå også leveres som fem-dørs. Da kan Mini tørre å gjøre Countryman – og da også Paceman – enda mer spesiell.

SE:Mazda MX-5 i helt ny drakt

Under panseret vil man finne de samme motorene som i nye Mini. Det inkluderer en tresylindret bensinmotor med varierende effektuttak, samt dieselmotorer og en større bensinmotor for Cooper S-modellen. En John Cooper Works-modell ligger nok også i planene; 2 liter og 230 hestekrefter.

Strammere modell-linje

Men det stopper ikke med Countryman og Paceman. Flere modeller er ventet, og det minst overraskende tilskuddet til Mini-stammen er en kabriolet-utgave av vanlige Mini. En stasjonsvogn-utgave har vi allerede sett i konsept-form, så det er også på trappene.

SE FLERE BILDER HOS BILNORGE.NO

Prosjektet med en roadster (2-seters cabriolet) og coupé (den som ser ut som den har capsen bak frem) som skulle være ego-varianter av Minien (den er tydeligvis ikke ego nok i seg selv) ble ikke suksessen de håpet på, og vil derfor ikke gjentas.

Mini har bestemt seg for å stramme inn antall modeller, for å fokusere merkevaren noe. BMWs styremedlem Peter Schwarzenbauer er sitert i flere medier på at han «ikke tror det bør være et mål å legge til flere og flere karosseriformer, og skape mer variasjon».

Utvidelse

Derimot kan Superleggera-konseptet bli en realitet. En lettvekts 2-seter uten tak er Schwarzenbauer positiv til.

- Om Superleggera har potensial? Absolutt. Den kan spisse merkevaren, har Schwarzenbauer sagt.

Det er usikkert om en produksjonsmodell av Superleggera blir elektrisk drevet, slik konseptet er, men det er vel ikke særlig høye odds for å tippe at den kommer i en Cooper S-variant.

Les:Her er BMW M4 Cabrio

I så fall står vi igjen med sju forskjellige Mini-varianter, i tre «nivåer»:

Mini hatchback – 3-dørs, 5-dørs, Clubman stasjonsvogn, og kabriolet.

Mini Countryman og Paceman.

Mini Superleggera.

Tidspunkt for lanseringer er fortsatt ikke bestemt, men Countryman ryktes å være klar for publikum i 2017. Mini kabriolet er planlagt lansert sent neste år. Vi må nok vente noen måneder før en eventuell Clubman-stasjonsvogn også. Den var planlagt lansert i sommer, men lanseringen av vanlig femdørs-Mini kan ha forskjøvet litt på lanseringsdatoene.

Artikkelen er levert av BilNorge.no

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder