Prøvekjørt: Ford Focus
Verdens mest solgte bil er blitt bedre

MALAGA (VG) Med en helt ny front og et interiør som har fått seg en skikkelig opprydning håper Ford deres Focus skal beholde tittelen som verdens mest solgte bil.

Øystein Larsen-Vonstett
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Samtidig er både stasjonsvognvarianten og kombien fremdeles merkbart mindre enn de argeste konkurrentene.

VG prøvekjørte den nye varianten av det som var verdens mest solgte bil både ifjor og året før.

Selv om nyheten ser omtrent akkurat lik ut som den utgående modellen fra siden er både fronten, lyktene og spesielt interiøret blitt kraftig forandret.

Mistet mange knapper, fått større skjerm

Spesielt på interiørsiden har en opprydning av de mange knappene vært vellykket. I tråd med utviklingen har også Focus fått en skikkelig god og stor åtte tommers skjerm (ekstrautstyr til 5-7000 kroner avhengig av utstyrsgrad) i midtkonsollen.

FØR OG ETTER: Bildet til venstre viser den nye Ford Focusens interiør. På bildet til høyre ser du hvordan den utgående 2011-modellen ser ut. Foto:Ford og Jan Petter Lynau,

Se stor bildespesial fra prøvekjøringen øverst i saken ellerher

VG har kjørt bilen på veiene rundt Malaga i solfylte Spania. Som alltid leverer Ford på kjøreegenskaper. Den skamroste tresylindrede bensinmotoren på 125 hestekrefter var ikke på noen av testbilene. Vi kjørte derfor stasjonsvognen med en ny to liters dieselvariant med 150 hestekrefter.

Denne koster 305.000 kroner som stasjonsvogn med den nest høyeste utstyrspakken, Titanium. Det oppgitte dieselforbruket burde i alle fall ikke skremme noen: På kombien er det 0,4 liter på milen mens det er 0,42 liter på stasjonsvognen.

Den andre nye motoren, en 1,5 liters 182 hestekrefters bensin koster 5000 mindre enn dieselen vi testet. Rapporter om denne kommer vi tilbake med. Også en 120 hk sterk 1,5 liters dieselmotor skal være på vei. Denne var imidlertid ikke tilgjengelig for testing i Spania.

Mer komfortabel enn tidligere

På svært svingete veier leverte Ford, nesten som alltid, en bra kjøreopplevelse. Samtidig virket bilen litt mykere satt opp og hellet litt mer mot det komfortable enn den tidligere Focusen var. Også styrefølelsen var noe forandret. Den 150 hestekrefters sterke motoren leverer imidlertid bra med trykk over hele turtallsregisteret og du slipper å jobbe masse med den gode og presise seks trinns manuelle girkassen. Støymessig var også kjøreopplevelsen bra, selv om det var noe dekkstøy der asfalten ikke var helt optimal.

Se teknisk gjennomgang av nye Focus og noen konkurrenter nederst i saken.

Startpris: 235.000 kroner

Ford Focus selger i dag omtrent akkurat like mange stasjonsvogner som kombivarianter. Det er for øvrig forbilledlig lett å finne priser på Ford. Du legger på 10.000 kroner så har du prisen på en stasjonsvogn med samme motor og giralternativ, sammenliknet med en kombi.

NY OG GAMMEL: Øverst er den nye Ford Focus. Under ser du den forrige varianten som kom i 2011. Det er ikke fra denne vinkelen bilen ser mest ny ut. Foto:Ford OG Jan Petter Lynau,

Det betyr for eksempel at den rimeligste varianten 1 liter 100 hk bensin med utstyrsnivå Trend koster 235.000 kroner. Som stasjonsvogn koster den 245.000 kroner.

Ikke automat på de billigste variantene

Automatgir får du bare på de to øverste utstyrsnivåene, Titanium og Titanium X. Den rimeligste varianten med automat og bensin og kombi koster 285.000 kroner. Da får du 125 hk. Prispåslag for i tillegg til å få stasjonsvogn er på 10.000 kroner. Til juli neste år får du bestselgermotoren 1 liter 125 hk bensin med automat.

Mindre bagasjeplass

Både kombivarianten og stasjonsvognen må imidlertid se seg grundig slått av flere konkurrenter på bagasjeplass. Kombivarianten har 363 liter. Bestselgeren VW Golf har 380 liter mens Peugeot 308 har hele 420 liter. Som stasjonsvogn kan Focus by på 490 liter med lasteplass i bagasjerommet. Stasjonsvognvariantene av VW Golf og Peugeot 308 er mer enn 100 liter større bak.

MINDRE MEN TILSTREKKELIG: Selv om bagasjerommet på stasjonsvognen er litt mindre enn hos konkurrentene vil de aller fleste oppleve at det er nok plass. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Be bilen om restauranttips

På utstytyrssiden frister Ford med en ny og oppgradert Sync 2, et system som blant annet gjør at du kan snakke til bilen og få den til å stille ned temperaturen, velge radiostasjon, eller rett og slett anbefale en restaurant i nærområde. Vi prøvde og det fungerte så lenge du holdt deg til engelsk.

BRA SKJERM: Den åtte tommer store berøringsskjermen opplevdes som bra på alle måter. Her er navigasjonen, som også vises i en mindre skjerm mellom speedometeret og turtelleren. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT,

Bilen har også fått muligheten for oppvarmet ratt (1500 kroner på de to øverste utstyrsnivåene), den kan parkere vinkelrett for deg og kjøre ut av seg selv ved behov. På ekstrautstyrslisten er det også mulig å krysse av for utkjøringsvarsel. Bilen advarer deg mot andre biler som nærmer seg mens du rygger og varsler deg med et lydsignal.

Gjennomsnittelig bra på verdifall

Modellen er ifølge Autolease beregnet til å holde seg omtrent som gjennomsnittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr vil markedsverdien være rundt 58-60 prosent av nybilprisen etter tre år /45.000 kjørte kilometer.

De anbefaler motorene 1.0 125 hk Ecoboost bensin eller nye 1,5 TDCi 120 hk diesel. Av utstyrsvariant anbefaler de Titanium X, med tilvalg av City Pakke , DAB Radio og tilhengerfeste/forberedelse for dette med en nøytral metalliclakk. Da blir prisen fort på nærmere 300.000 kroner.

Her er Ford Focus som stasjonsvogn, med mellomste utstyrsnivå, sammenliknet med endel aktuelle konkurrenter:

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder