SVENSK STÅL: Fra høsten overtar V90 for V70, som kom i 1997. Mer enn en tredjedel av bilens vekt utgjøres av supersterkt stål, såkalt boron-stål. Foto: Hanne Hattrem

Prøvekjørt: Volvo V90:
Slik er Volvos nye familie-flaggskip

ESTEPONA (VG) Borte er den loddrette bakluken,
erstattet av et distingvert design. Volvo V70-arvtageren fremstår som Volvos mest strøkne stasjonsvogn noensinne.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Den rette bakluken har vært modellens signatur siden introduksjonen av Duett PV 445 i 1963. Nå møter vi en bil med et nesten amerikansk drag over designen, med høy «skjæring» på vinduslinjen. Noe som gir relativt lave sidevinduer (og ikke altfor god sikt ut fra baksetet). Fronten domineres av en bred «rille-grill», med smale lykter der vi finner signaturen som kalles «Tors hammer».

Interiøret er likt som i nye XC90, stilrent, med få knapper og mange funksjoner i en horisontal trykkeskjerm i midtkonsollen. Instrumentene er digitale, i analog visning. Det er lesbart og lettbetjent, men ikke like nyskapende som i Mercedes’ nylig lanserte E-klasse, en bil mange mener er den nye målestokken i klassen. I denne er nesten hele dashbordet en svær, sylskarp skjerm.

Redd for rust? Her er listen over bilene som ruster mest.

Klassereise

Etter noen timers prøvekjøring av den klassereiste «Amazoooonen» under den internasjonale lanseringen lagt til Costa del sol i Spania, kan vi fastslå at bilen har egenskapene mang en familie drømmer om: God plass, høy komfort, høy sikkerhet, samt en god porsjon status.

Setene er noe av det beste vi har sittet i, med regulerbar støtte «alle veier». Dermed kan du sitte ganske spikret om du har behov for å gi på litt, for det tåler bilen godt. Men i all hovedsak er kjøreegenskapene lagt mot det komfortable, som jo er logisk for en familiebil.

Vi har kjørt to varianter:

* D5 (diesel med 235 hk, automat og firehjulsdrift – 693.900 kr.:

Den er trekkvillig og støyer lite.

* T6 (bensin med 320 hk, automat og firehjulsdrift – 874.900 kr.:

En familieracer med en nydelig motorgange.

Trolig Volvos sikreste

Volvos mest fremhevede egenskap er sikkerhet. I nye V90 er mye på standardlisten, unntatt blant annet blindsonevarsling. Det automatiske nødbrems-systemet har fått en ny funksjon. Nå oppdager det, og kan nødbremse, for elg (store dyr).

Les: Dette er bilene eierne liker best!

Premium stil – premium pris

Startprisen er på 519.000 kr. for V90 T4 bensin/manuell og 469.000 kr. for V90 D3 diesel (manuell). Ifølge Volvo må du ut med ca. 550.000 kroner for en riktig utstyrt bil (150 hk diesel med forhjulstrekk i høyeste utstyrsnivå). Volvo-sjef Øystein Herland avviser bestemt at Volvo forlater den vanlige familien med det noe høyere prisnivået.

– Tvert imot, vi har vokst i takt med folket, sier han.

Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler Inscription/150 hk diesel/automat/4x4, 595.000 kr. for best verdi i bruktmarkedet. Plusspakke m/Volvo On Call (parkeringsvarmer) bør inkluderes (24.200 kr.). Unngå laveste utstyrsgrad. Bilen holder seg meget godt i verdi, ifølge Autolease. Vedlikeholdskostnader er stipulert til ca. 5500 kr./år.

Salgsmålet fra bilen kommer til Norge i september og ut året er 2400 biler. Neste år regner importøren med å selge mellom 2500 og 3000 biler.

Skal du kjøpe bruktbil nå? Slik gjør du det beste kjøpet (krever abonnement).

SELVKJØR: Volvo V90 kjører selv, med begrensninger. Bilen holder avstand og holder seg på plass i veibanen, men Volvo vifter med pekefingeren: Føreren skal ha hånden på rattet. Foto: Hanne Hattrem

PS! Det kommer en 407-hk sterk ladbar hybrid med inntil 45 km elektrisk rekkevidde, kanskje neste år.

KONKURRENTER: I storbilklassen er det Skoda Superb som har solgt mest hittil i år, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, med 1102 eksemplarer. Deretter følger Volvo V70 (1001), Mercedes E-klasse (386), Audi A6 (365) og BMW 5-serie (286).

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder