I GULVET: Batteripakken i Opels kommende elbil, Ampera-e, er flat og plassert under gulvet. Foto: Produsent ,

Opel-revolusjon: Lanserer «neste
generasjon» elbil til høsten

Du tror det kanskje ikke før du leser det, men dette er en Opel med en rekkevidde som snuser Tesla i hekken.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Ja, det kan til og med hende den overgår Teslas kommende Model 3, som skal kunne gå inntil 320 kilometer.

Den nye elbilen fra Opel får navnet Ampera-e og kommer neste år. Den kan få en rekkevidde på 322 kilometer. Det var i hvert fall rekkevidden oppgitt for den amerikanske tvilling-modellen Chevrolet Bolt. Den ble vist som produksjonsklar på CES-messen i Las Vegas i januar. GM-sjef Mary Barra sa da at denne vil få en rekkevidde på «minimum 200 miles» (322 kilometer).

Dette er målt etter den strenge amerikanske målemetoden for rekkevidde. Bolt (og e-Ampera) blir trolig utstyrt med et batteri på rundt 60 kWt kapasitet. Dette kan tyde på en rekkevidde i superklassen. Eksempelvis har omtrent like store Nissan Leaf med halvparten så stort batteri en rekkevidde på 250 kilometer.

Opel-sjef Bernt G. Jessen kan ikke bekrefte at tallene kan tyde på en rekkevidde på oppimot 500 kilometer, eller pris.

– Bilen har vært gjennom diverse tester i USA, og har foreløpige resultater etter amerikanske normer. Nå skal den gjennom europeiske tester for å få dokumentert rekkevidden, sier Jessen. De amerikanske prisene for Chevrolet Bolt rett oversatt til kroner gir en pris på 330.000 kroner. Nissan Leaf med maks rekkevidde koster fra 250.000 kroner, og indikerer prisnivået.

Nyheten skal vises for første gang på bilutstillingen i Paris til høsten. Da starter også salget. Bilen er trolig i Norge neste år.

Test deg selv: Kan du trafikkskiltene?

Går stadig lengre

Dersom rekkevidden blir den samme som for tvilling-Bolt blir Opel Ampera-e elbilen på markedet med lengst rekkevidde etter Tesla. Model S 90 kan optimal kjøre 559 kilometer fra en landing til en annen.

Nylig lanserte Nissan en ny Leaf-variant med 26 prosent bedre effekt i batteriet og en rekkevidde på inntil 250 kilometer.

Renault Zoe har en oppgitt rekkevidde på inntil 240 kilometer, og Norges mest solgte elbil i fjor, VW e-Golf, har en rekkevidde på inntil 190 kilometer.

Bilbransjen ble tatt på sengen av Teslas suksess, og ikke minst planer om å lansere en folke-elbil med rekkevidde på inntil 320 kilometer. Minst fire store bilprodusenter vil gjerne slå Tesla i lanseringen av neste generasjonen elbil.

GM-nyheten fikk var en av årsakene til at Tesla-aksjen falt med 25 prosent i oktober i fjor.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SKAL FÅ GOD BAGASJEPLASS: Bagasjeplass skal være på størrelse med det du finner i kompaktklassen, ifølge Opel. Foto: Prodsent ,

Fikk du med deg denne? Dette bør du sjekke på bilen din før EU-kontrollen.

Fra «fiasko» til suksess?

Mens den ladbare hybriden Opel Ampera (født som Chevrolet Volt og lansert i 2011) rett og slett ble en fiasko, til tross for Årets Bil i Europa-tittel i 2013, har ikke utviklingen av denne vært forgjeves, mener General Motors.

Opel sier de bygger videre på ekspertisen som ble etablert med den originale Ampera. Ampera-e skal kombinere det nyeste innenfor elektrisk mobilitet, og være klasseledende, ifølge Opel.

– GM og Opel har alltid vært overbevist om at elektriske biler vil spille en viktig rolle for fremtidens mobilitet. Ampera-e er en «game changer» og et viktig steg på veien mot å innfri våre visjoner. Utviklingen med fortetting rundt byene og behovet for å beskytte miljøet setter nye krav til biltrafikken, sa blant annet GM-sjef Mary Barra under et symposium i går.

Da VG testet Opel Ampera i 2013, ga vi den merkelappen «Genial drivlinje – en del rusk» og terningkast fire.

– Vi gleder oss til å kunne presentere nye Ampera-e i Norge. Den vil trolig bli det første eksemplet på tredje generasjon elbiler, og skal bli et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Les også: «Nasjonalbilen» Volvo V70 fases ut, og slik ser etterfølgeren V90 ut.

Rekker aldri så langt som oppgitt

PS! Mange norske bileiere blir skuffet over rekkevidden til elbiler og ladbare hybrider når de er på veien i Norge, særlig når det er kaldt. Rekkeviddene som oppgis av produsentene i brosjyrene er optimale. Er det veldig kaldt, kan rekkevidden halveres og reduseres enda mer. Også svært varme kjøreforhold kniper ned på aksjonsradiusen. Klimaanlegget tar mye strøm. Les mer om lading og rekkevidde her.

Alle saker om elbiler finner du her.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder