FØRERLØS: Olli er selvkjørende og har plass til 12 mennesker. Snart triller den rundt på danske veier. Foto: Local Motors

Vil slippe selvkjørende «Olli» løs i danske gater

En dansk kommune vil frakte innbyggerne rundt i denne førerløse bilen, men midt i veien blokkerer en internasjonal avtale fra 1968.

  • Birk Tjeldflaat Helle

Artikkelen er over tre år gammel

Vesthimmerland kommune i Danmark har de siste månedene jobbet for å sende ut den selvkjørende bilen «Olli» ut i gatene.

Bilen er laget ved hjelp av 3D-printere og skal frakte kommunens innbyggere fra sted til sted for å spare både tid og penger. Til sammen har den plass til 12 personer, skriver det danske tidsskriftet Information.

– De selvkjørende bilene kan på lengre sikt kjøre uavbrutt døgnet rundt. De vil kunne kjøre mat til eldre eller avlevere pakker om kvelden. Om morgenen kan de transportere barn til og fra skolen, sier kommunikasjonssjef i Autonomos Peter Thomsen til Ekstra Bladet.

Fremtiden er her: Førerløse biler inntar britiske veier

Blokkeres av folkeretten

Autonomous er et fond som sammen med en hemmelig partner har gått til innkjøp av «Olli». To versjoner av den selvkjørende bilen er bestilt og kommunen håper på at bilene kan rulles ut i gatene innen to måneder.

– Men før de to biler kommer ut på veiene i Vesthimmerland kommune er det en rekke juridiske og etiske problemstillinger som skal løses, sier kommunikasjonssjef Thomsen.

Førerløs BMW krasjet: Ringte politiet selv!

Ifølge Ekstra Bladet er det nemlig Wien-konvensjonen fra 1968 som danner grunnlaget for trafikklovgivningen i verden. Denne har ikke tatt høyde for at det i fremtiden ville komme førerløse biler.

Derfor vil det frem til dansk lov endres sitte en fører i de selvkjørende bilene. Hvis autopiloten svikter har føreren som oppgave å trykke på en nødstopp-knapp, skriver den danske avisen.

INNSIDEN: Slik ser Olli ut på innsiden. Foto: Local Motors

Kan ikke vente på fremtiden

Vesthimmerlands borgermester Knud Kristensen forteller at det er en stram økonomi som har gjort at de går til innkjøp av «Olli».

– Vi er en stor kommune der mye tid går bort i transport. Våre beregninger viser at vi sammenlagt har 30–40 fulltidsansatte som kjører bil uavbrutt. Denne tiden brukes mye bedre hvis de kan jobbe i stedet, sier han til Information.

VG krysser Tokyo i førerløs bil: – Hacking kan ødelegge fremtidsbilen

Han spår at det meste av kommunal transport vil være førerløs om ti år.

– Og derfor går vi i gang nå – vi kan jo ikke sitte og vente på fremtiden. Den er vi nødt til å skape selv, sier han.

Norsk prøveordning

Her hjemme i Norge har regjeringen startet arbeidet med en lov om en prøveordning for autonome kjøretøy.

– Teknologiutviklingen innen autonome kjøretøy skjer så raskt at det om få år kan være aktuelt å bruke førerløse biler på norske veier sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding i juni.

Målet er at lovforslaget skal kunne fremmes for Stortinget våren 2017.

– Av hensyn til videre utvikling av førerløse biler, og ikke minst med tanke på trafikksikkerhet, personvern og ansvarsforhold, er det viktig å få på plass et rettslig grunnlag for utprøving av autonome kjøretøy, sa Solvik-Olsen.

Les også

Mer om

  1. Trafikk
  2. Danmark
  3. Teknologi
  4. Elbil

Flere artikler

  1. Nå kommer selvkjørende busser

  2. Pluss content

    Selvkjørende biler – rett rundt hjørnet!

  3. Dette må du vite om dieselforbudet i Oslo

  4. Togskammen Erna ikke skjønner

  5. Seks døde og 16 skadet etter togulykke i Danmark

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder