RUNDT SINSENKRYSS: Norges første moderne rundkjøring, Sinsenkrysset, sto ferdig rundt 1980. Nå er det rundt 2000 rundkjøringer i Norge. Foto: Bjørn Aslaksen.

Rundkjøringer sparer liv

Rundkjøringer gir færre trafikkdrepte. Så har da også antallet rundkjøringer eksplodert.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Hvis du synes at det er blitt mange rundkjøringer, har du helt rett.

Fra Sinsenkrysset, den første moderne rundkjøringen sto ferdig rundt 1980, har det nå blitt drøye 2000 av disse trafikktiltakene som tvinger oss til å bremse ned og være ekstra oppmerksomme.

Demper farten

Bladet «Vegen og Vi» skriver i dag at antallet trafikkdrepte synker med 40-60 prosent når kryss bygges om til rundkjøringer og viser til beregninger gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI). Tar man med dem som blir skadet, ser man en reduksjon på 23-52 prosent, alt etter hvilken type kryss det er snakk om.

- Rundkjøringer demper farten og når farten blir lavere, blir ulykkene mindre alvorlige.

Det er færre alvorlige ulykker i rundkjøringer sammenlignet med andre krysstyper, sier Terje Giæver, sjefingeniør i avdeling Transportplanlegging hos Statens vegvesen i Trondheim til VG.

Han har regnet på sikkerhetsgevinsten med rundkjøringer og funnet ut at antall «sparte» ulykker per 1000 rundkjøringer er hele 237 ulykker i året.

Les: Her er den store rundkjøringsguiden!

BLINKE INN OG UT AV RUNDKJØRINGE, BARE INN ELLER BARE UT?

DISKUTER RUNDKJØRINGSREGLER NEDERST I ARTIKKELEN.

Vikeplikt

- Jeg tror vi kommer til å fortsette å bygge rundkjøringer der det er mulig. De passer ofte best mellom bysentra og landeveien i middels tettbebygget strøk. Det er relativt få av dem i sentrum og på landeveien, fortsetter Giæver som mener rundkjøringer er den sikreste krysstypen vi har.

- Men det hevdes at det er en del småbulker og det kan det nok være, legger han til.

Den første moderne norske rundkjøringen med vikeplikt på alle tilfarer var Sinsenkrysset. Før dette eksperimenterte man med høyreregel inne i rundkjøringen, men det fungerte dårlig. Resultatet ble kork. Etter at Sinsenkrysset sto ferdig, bygget man fem-seks nye rundkjøringer i et forskningsprosjekt hvor det var vikeplikt for alle som skulle inn i rundkjøringen.

- Vi hadde veldig god erfaring med de fem og etter det bare tok det av, oppsummerer Giæver.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder