1 av 18LIKNER KONKURRENTENE: Eksteriørmessig likner nye Honda HR-V konkurrenter som Nissan Qashqai. Innvendig er den smartere enn de fleste. Foto: HONDA

Prøvekjørt Honda HR-V: Forvandlet – og med smarte løsninger

BIL, BÅT OG MOTOR

LISBOA (VG) De store fordelene med den splitter nye, lille SUV-en fra Honda er at den er svær inni og har kjempepraktiske løsninger. Den store ulempen er at den ikke kommer med firehjulstrekk.

Publisert: Oppdatert: 03.07.15 16:12

Nå har nemlig japanerne bestemt seg å slåss om kundene i det svært attraktive og jevnt økende segmentet som på folkemunne gjerne kalles kompakte SUV-er. På stammespråket kalles det «crossover.»

Dette er biler som i kupeen skal tilby den vanlige personbilens kjørekomfort, med SUV-ens høyreiste sittestilling, god bakkeklaring – og du skal ha flerbruksbilens praktiske løsninger.

Historisk NAF-statistikk: De mest og minst driftssikre bilene

Priser fra 270.000 kroner

Med de dyreste utstyrspakkene og dieselmotorer fra 100 hk og oppover ligger gjerne bilene i dette segmentet på 270.000 – 280.000 kroner og oppover til 320.000 kroner til importør.

Prisene på de rimeligste variantene av HR-V med henholdsvis diesel og bensin er 255.000 kroner og 240.000 kroner.

Med nye Honda HR-V leverer japaneren helt topp på flerbruksegenskaper og bra på førermiljø. HR-V kommer også med trekk på alle fire blant annet i USA og Japan. Men i og med at det europeiske markedet i større grad etterspør forhjulsdrift på disse bilene, vil ikke trekk på alle fire komme med det første i Europa. Som SUV mangler den derfor en vesentlig egenskap – fremkommeligheten.

Les: Prøvekjørt: Ser ut som en forseggjort boks – er faktisk superpraktisk!

Liten og samtidig stor

Fordelen med den knappe 4,3 meter lange bilen er at den til tross for at den er langt kortere enn konkurrenter som for eksempel Nissan Qashqai, faktisk er vel så stor inni kupeen.

Bagasjerommet er også større. Dette kunststykket har Honda fått til ved å flytte drivstofftanken frem under førersetet. De frigjør derfor mye plass bakover i bilen. Drivstofftankens plassering er også med på å gi en perfekt inn- og utstigning av bilen. Her setter du deg definitivt ikke ned i bilen.

Hondas meget smarte bakseteløsning, som tidligere har vært å finne blant andre i småbilen Jazz er også nå i den nye HR-V. Her vipper du rett og slett opp seteputene i baksetet og du har tilgang til et rom som fra gulv til tak måler mer enn 120 centimeter. Også i bagasjen skjuler det seg et ytterligere et stort rom i dybden, mye takket være plasseringen av drivstofftanken.

Genialt baksete

Forsetet kan også vippes relativt flatt ned bakover. Dette frigjør såpass med plass at du kan skyve Billy-hyllen fra Ikea hele veien inn i bilen. Den svelger nemlig unna hele 240 centimeter i lengderetningen.

VG kjørte både 118 hk diesel med manuelt gir og en nyutviklet bensinmotor på 1,5 liter, 130 hk med både CVT (trinnløst automatgir) og manuelt gir.

På veien er vår klare favoritt 1,6 liter diesel med manuell løsning. Diesel kommer for øvrig ikke med automat. Motoren trekker fint og bra fra lavere turtall. Den er stillegående og passe sprek. Bensinmotoren med manuelt gir er også en grei motor, men den kjentes litt tam ut på lavere turtall og krevde litt mer masing for å få opp dampen.

Klar for en sommerbil?Nye Mazda MX-5 er en drøm!

Diesel og manuell kasse best

CVT-kassen er en trinnløs automatvariant som blant andre Honda, Toyota og Nissan sverger til. Ifølge Honda har de jobbet mye med denne for å unngå at motoren oppfattes som masete og turtallet raser opp når du for eksempel akselererer raskt. Vi mener at det fremdeles er en del igjen før dette blir en god girkasse.

Det fungerer fint ved småkjøring men ved kraftig akselering hviner den fremdeles opp i turtall og bruker litt tid ned igjen. Den gode sekstrinns manuelle kassen er et bedre kjøp.

Bedre budsjett: Så bra er Mercedes' små-SUV GLA.

Veiholdningen til den høyreiste lille praktikeren er det egentlig ingenting å si på. Det kjennes både trygt og forutsigbart å kjøre HR-V, om det er i byen eller på motorveien.

Fra forsetene, som har sitteputer litt i korteste laget for å bli helt optimale, er du omsluttet av et helt ok førermiljø. Den åtte toms store berøringsskjermen er klar og god (på de aller billigste variantene får du femtommers skjerm). Klimakontroll skjer også etter berøringsmetoden.

Nysgjerrig på Apple Carplay?Slik virker «Eplebilen».

Masse sikkerhet på lave utstyrsnivåer

Baksetet har helt ok med plass, og midt på treet sittekomfort for en voksen person. Også her kjennes sitteputene ut som de er litt i korteste laget. På det nest laveste utstyrsnivået, Elegance, har du tilgjengelig en rekke kjøreassistanseprogrammer.

Alt fra varsel for frontkollisjon, filholderassistenten, trafikkskiltgjenkjenning, blindsonevarsling og automatisk fjernlys, er da installert.

Vil du være oppdatert på det siste i bilnyhetenes verden. Få alle nyhetene og noen ekstra sniktitter påVGs egen Facebook-side for bil.

HR-V kommer også, som flere andre, med et system der trafikkskiltleseren «snakker» med cruisekontrollen. Bilen leser trafikkskiltet og cruisekontrollen regulerer, om du ønsker det, seg etter de gjeldende fartsgrensene. Det hele går av seg selv.

Så var det prisen. VG har sett på bilen med den gode 118 hk dieselmotoren og manuelt gir. Den er litt billigere enn Nissan Qashqai, med de dyreste utstyrspakkene. Den er imidlertid dyrere en Mazdas nye små-SUV, CX-3. Samtidig er Mazdaen på papiret langt mindre enn Hondaen inni, selv om lengden er den samme.

Les testen av Mazda CX-3: Strålende liten SUV (krever abonnement)

Trenger du ikke all plassen i kupeen får du imidlertid Mazda CX-3 med automat og firehjulstrekk til noen tusenlapper mer enn det HR-V tar for sin forhjulsdrevne variant (322.000 kroner).

Her kan du lese mer om