Miljøtopper kjører versting-biler

(VG Nett) Syv av elleve miljøtopper har bil. Bare Kurt Oddekalv kjører bil med miljøteknologi, og det er han kollegaene kjefter på.

Anne Vinding
ARTIKKELEN ER OVER 14 ÅR GAMMEL

KRAFT OG LUKSUS: Her er Kurt Oddekalv i bil nummer to betalt av milliardær Trond Mohn - en Toyota Landcruiser til 1,2 millioner kroner. Foto: HALLGEIR VÅGENES

- Sånne personlige saker svarer jeg ikke på, sier Hauge til Folkevett.

Fem av miljøtoppene kjører biler med firehjulstrekk. Bilene bruker ofte mer bensin enn mindre personbiler.


Lederen for Miljøvernforbundet, Kurt Oddekalv er den eneste som har fått kritikk av sine egne for bilen sin.

KRITISERER ANDRE: Steinar Lem kjører selv en Suzuki Liana, men mener Kurt Oddekalv har for stor bil. Foto: AFTENPOSTEN

- Den går på 85 prosent resirkulert frityrolje, så den slipper bare ut 15 prosent av en vanlig dieselbil. Det er et uttrykningskjøretøy. Dessuten har jeg fire barn, sier Oddekalv til Folkevett.

Bor på landet

Miljøtoppene som kjører firehjulstrekker sier det er nødvendig fordi de bor i utkantstrøk. 21 prosent av nybilene som ble solgt i 2004 hadde firehjulstrekk, ifølge opplysningskontoret for veitrafikken, skriver Folkevett. Dermed er miljøtoppene langt over snittet i firehjulstrekkfrekvensen.

KJØRER FIREHJULSTREKKER: Erik Solheim, leder i Norges Naturvernforbund. Foto:

Avtroppende leder i Naturvernforbundet, Erik Solheim kjører en firehjulsdreven Subaru.

- Det er på grunn av tre kilometer bratt og ofte isete og til tider dårlig brøytet vei til hvor vi bor, forklarer Solheim til Folkevett.

Øystein Dahle, styreleder i World Watch Institute kjører en firehjulsdreven Volkswagen Passat. Også Rasmus Hansson holder seg til de firehjulsdrevne. En Mitsubishi L 300.

- Fordi jeg bor fire kilomter inne på en potetåker av en vei, og må ha plass til hunder og ski og sleder og sykler, er Hanssons forklaring.

Sykler

SYKLER: Ane Hansdatter Kismul Foto: SCANPIX

Erik Dammann, stifter av Framtiden i våre hender mener han ikke trenger bil når han bor på Nesoddtangen utenfor Oslo.

- Jeg synes alle skulle vurdere om de egentlig behøver bil. Noen gjør det, andre ikke. Den gangen jeg hadde sju barn og flere fosterbarn kunne jeg nok behøvd en bil, men med jobben i Framtiden i våre hender hadde jeg ikke råd, sier Dammann.

Ane Hansdatter Kismul, leder i Natur og Ungdom, Truls Gulowsen, leder i Greenpeace-NOrdic Norge og påtroppende leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken sier de ikke trenger bil fordi de bor i Oslo.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder