STOPP: UP har beslaglagt langt flere førerkort etter fartskontroller hittil i år, sammenlignet med på samme tid i fjor. Foto: Jan Petter Lynau

Flere tas for ekstrem råkjøring på norske veier

(VG Nett) Norske bilister har lagt foten tungt på gasspedalen. UP beslagla 28 prosent flere førerkort for ekstremfart i første kvartal i år enn året før.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

I pinsehelgen ble en mann med sin datter (14) og hennes jevngamle venninne som passasjer målt i 181 km/t i 100-sonen på E6 gjennom Østfold.

Samme helg ble et samboerpar - i hver sin bil - begge målt til 145 km/t i 100-sonen på E18 i Vestfold.

Dette er bare to eksempler på at norske sjåfører har lagt foten tungt på gasspedalen.

- Vi har hatt samme kontrollnivå de første månedene, så dette er en reell økning, sier UP-sjef Runar Karlsen.

Antall førerkort beslaglagt av UP etter grov
hastighetsovertredelse økte med 25,8 prosent i første kvartal i år sammenliknet med i fjor.

Det er 335 flere beslag enn etter samme tid i fjor.

- Det er vanskelig å gi eksakt grunn til denne markante økningen. En faktor kan være en mild vinter med lengre perioder der veibanen har vært bar og tørr. Det inviterer til høyere fart, dessverre.

Bilsalg og fart

Forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt, Torkel Bjørnskau sier det er vanskelig å vite akkurat hva som er skjedd.

- Men generelt ser vi at i tider med høyt bilsalg, både brukte og nye, øker farten på veiene. Folk vil prøve sin nye bil. Mange husker vel en slik periode på midten av åttitallet, da vi hadde jappetiden. Det kan være en slik effekt som er på gang, sier Torkel Bjørnskau.

Han stusser likevel litt over utviklingen i førerkortbeslag.

- Våre indikasjoner tyder på at trafikken er snillere enn før.

Ulykkene går ned, folk aksepterer i større grad sikkerhetstiltak som bilbelter og bedre sikring av barn og forholder seg til nye promillegrenser. Det er mye som går i riktig retning.

Han er i likhet med UP-sjefen langt på villig til å gi vinteren skylda.

- Bare veier påvirker selvsagt farten. Vinterforhold har mye å si, og den forrige vinteren var mye strengere og med mer snø og is enn sist vitner, sier han.

HVA TROR DU ER ÅRSAKEN TIL ØKNINGEN? DISKUTER TEMAET NEDERST I ARTIKKELEN.

- Stor økning

- Gitt at all kontrollaktivitet er lik, med hensyn til måletidspunkter og antall kontroller så er jo økningen stor. Men jeg har ingen forklaringer på hvorfor det er slik. Det er alltid nok av folk som liker å kjøre fort og påføre både seg selv og andre uakseptabel høy risiko, sier seniorforsker ved SINTEF og ekspert i trafikkadferd, Dagfinn Moe.

Alt har økt

Det er ikke bare fartsovertredelsene som er økt. UP-loggen for første kvartal viser at det ble beslaglagt 196 førerkort for ruspåvirket kjøring, mot 155 i fjor, som gir en økning på 26 prosent.

Førerkortbeslag for andre forhold var 156 i årets første kvartal, mot 110 i fjor. Det er en økning på 42 prosent.

- Hva gjør UP for å få ned farten og bedre adferden på veiene?
- Vi fortsetter vår innsats med samme strategi som blant annet innebærer mest kontroll av fart og annen aggressiv kjøring, samt rusbruk bak rattet og bruk av bilbelter og barnesikringsutstyr. Vi vil bruke alle midler, synlig politi, stasjonære kontroller, sivilpoliti og gjennomsnittsmålinger, sier UP-sjef Runar Karlsen.

HER FINNER DU UTRYKNINGSPOLITIETS BØTELISTE.

VIL DU VITE MER OM PRIKKORDNINGEN? DA KAN DU LESE DENNE ARTIKKELEN.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder