Test av nye Volvo V60: Overtar etter «kongen»

BIL, BÅT OG MOTOR

Nesten like romslig som norgesfavoritten V70, svinger nye V60 opp på tunet. Prisen gjør ikke denne bilen veldig folkelig - men her er de gode grunnene til å kjøpe den.

Betalt innhold
Publisert: Oppdatert: 02.07.18 08:13

Til tross for stamtavlen (Amazon/240/V70) – står ikke nye V60 med fire hjul plantet i folkeligheten. Startprisen er 479.000 kr med forhjulstrekk, dieselmotor på 150 hk og manuelt gir – på laveste utstyrsnivå, og før omkostninger og ekstrautstyr. Vi snakker nok pluss-minus 600.000 kr for en bil med det «nødvendige» utstyret.

I første omgang kommer V60 med tradisjonelle bensin- og dieselmotorer, men fra november i år og februar 2019 starter produksjonen av de effektstinne ladehybridene T6 og T8 Twin Engine (340/390 hk). De blir enda dyrere. Men det er de «alle» skal ha og som anbefales.

– Kjører du langt og ikke er avhengig av å kjøre inn i byer med høy dieselbompris eller forbud, lønner det seg med diesel, sier VGs bilekspert Dag Edvardsen.

VG har testet et av de aller første eksemplarene av V60 i Norge, en 190-hesters diesel med forhjulstrekk og automat. Andre generasjon V60 har nesten bare navnet til felles med forgjengeren. Bilen er bygget på den nye SPA-plattformen, noe som blant annet bidrar til at den er svært letthåndterlig og med gode kjøreegenskaper sammenlignet med forgjengeren og at bagasjerommet har kunnet økt med 99 liters lastekapasitet.

– De fleste i Sverige og Norge har kjennskap til V70, veldig mange har kjørt flatepakker fra Ikea i en slik, eller i forgjengeren 240. V70 ble tatt ut av produksjon i 2016 etter ti års tjeneste og mange har ventet på ny V60. Denne leverer tett opp til forventningene. Ulempen over tid er at Volvo har blandet seg inn i luksusklassen, og det medfører at prisene har skutt i været på samtlige modeller de siste årene. Men de selger godt, så markedet er nok villige til å betale, sier Edvardsen.

Førermiljø:

Testbilen har dette lekre, lyse skinninteriøret som gir et ekstra stenk av luksus. Forsetene er ekstraordinært gode, med god støtte for de fleste fasonger, med elektrisk utfellbar lårstøtte. Med skam å melde registrerer vi likevel at det ikke er «noe nytt». Førermiljøet er så å si identisk med alle de nyeste Volvo-modellene. Ikke at det betyr dårlig. Det er funksjonelt nok når du blir vant til sveipingen på trykkeskjermen. Brytere er det nesten bare til volum (men en god del kan styres fra rattet). Temperatur må stilles i skjermen. Den begynner å bli litt «gammeldags» sammenlignet med det helt nyeste. Det digitale instrumentpanelet foran fører er lesbart. Sikten er prima, med tynne, riktig vinklede A-stolper og speil på dørene. Ryggekameraet har en visning og presisjon som fortsatt ligger hakket foran de bilene vi har kjørt, men det er ikke rengjøring av linsen bak. Automatgirspaken er litt tung. Godt støyisolert.

Kjøreegenskaper:

Vi har kjørt den forhjulsdrevne varianten, med automatgir og dieselmotor på 190 hk. Volvo har dyrket frem kjøreegenskaper med en god balanse mellom sportslig og komfortabel (flere kjøremodus). Det er ikke mye hull og skjøter som når frem til ryggraden. Bilen kjører utrolig bra! I sport strammes fjærene og den litt svømmende bakenden fra V70 får du ikke her. Utvekslingen i styringen er som før, du må sveive en del, men – det er likevel god følsomhet og respons.

Kjøreassistenten holder filen greit (i 15 sek cirka). Men som samtlige av assistentene vi har kjørt, dette er ikke et system du kan overlate kjøringen til uten å følge med.

Plass:

Romslig kupé, både foran og i baksetet. God beinplass i baksetet. Bagasjerommet er betydelig større enn utgående, bare ca. 25 liter mindre enn i V70. Ingen lasteterskel.

Miljø:

Fabrikkoppgitt forbruk på 0,46 l/mil (NEDC). VG-løypa kjørt på 0,52 l/mil (14-16 grader, snitt 73 km/t). Motorvei: 0,54 (snitthastighet 102 km/t, 13–15 grader). Miljømerket E (av A-G). Ladbare hybrider kommer fra høsten 2019.

Sikkerhet:

Ikke testet i EuroNCAP ennå, så ingen terning foreløpig. Skyhøyt nivå på sikkerhetsutstyr. City Safety kan detektere og nødbremse bilen for biler, syklister, fotgjengere og store dyr, møtende biler i kryss og på landevei. Hvis du må gjøre en unnamøver i over 50 km/t hjelper systemet til med å gjøre den mer effektiv og trygg. City Safety er standard på alle varianter – bra! Blindsone/ryggeassistent er ikke det (5900 kr).

Å eie:

Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer bruktverdien etter 4 år/60.000 km til bedre enn snitt i bruktmarkedet (terning 5) og i klassen (terning 5). Driftskostnad ca. 6000 kr/år, noe over snitt. Nr. 2 av 22 i eierundersøkelsen AutoIndex.

Pris:

Ut fra VGs undersøkelser er Volvoen priset høyerre enn Audi, Mercedes, og også BMW. Testbilen (se tabell), koster ut 755.075 kr, inkludert 19-tommere, pakker og ekstra (ikke alt dette nødvendig). Firehjulstrekk koster ca. 40.000 kr, automatgir 25.000 kr. For best bruktverdi anbefaler Autolease: T6 eller T8 (ladehybridene). Disse vil koste 560.000/635.000 kr før utstyr og omkostninger. De ladbare hybridene har normalt en del mer utstyr som standard. Velg alltid automatgir (25.000). Inscription og R-Design anbefalte utstyrsnivåer. Teknikkpakke (26.900), plusspakke (5300), hengerfeste (10.900 kr).

Design:

Stilrent og minimalistisk nordisk i kupeen. Volvo har en makalös egenart og vellykket design utvendig. Bakluken er rettere enn på V90, men ikke loddrett som på V70.

Oppsummert:

Autolease-vurdering: Volvo V60 har fått økt akselavstand og har landet et sted, størrelsesmessig, nærmere gammel V70 enn gammel V60. Økt plass tror vi er kjærkomment for denne bilen, og vi tror designet blir godt tatt imot av markedet. Utfordringen ligger i prisen.

VG mener: Kjøreegenskapene, forsetene, det imponerende sikkerhetsnivået og designen er alle svært gode kjøpsgrunner. Er det en bil du skal la ungen med ferskt førerkort kjøre, er det denne. Verditapet er også lavt. Salgsmålet er 2500 biler i et helt år, kunne nok solgt betydelig mer om prisen var lavere – for den er høy.

TEKNISKE DATA OG PRISER FOR VOLVO V60 OG ALTERNATIVER

Om VGs biltest

Utføres av VG og VGs bilekspert Dag Edvardsen. Hovedterningen er en helhetlig vurdering – ikke et gjennomsnitt av underterningene. Verdivurdering: Autolease. Tekniske data: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kr).

Terningkast 6: Best i klassen.

Terningkast 5: Godt kjøp, anbefales.

Terningkast 4: Bra bil, men en eller flere viktige mangler.

Terningkast 3: En eller flere alvorlige mangler.

Terningkast 2: Fraråder kjøp.

Terningkast 1: Vurderes som farlig.

Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL785

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om