BÅTDRØM: Hvis du har tenkt å kjøpe deg bruktbåt, er det viktig å være obs på mange ting. Foto: Fredrik Solstad

Slik unngår du bruktbåtfellene

Bruk takstmann, ta en prøvetur og skriv kontrakt. Men like viktig er en fysisk gjennomgang av båten.

Frode Pedersen (Båtliv)
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL


For kort tid siden åpnet Båtliv selv en fenderlist på en brukt 30-foter som var til salgs på Finn.no. Under var glassfiberen helt smuldret opp både i og rundt naglefestene og langs glassfiberkanten som avslutter overbygget mot selve skroget.

- Det er en enorm og kostbar jobb å reparere, sier bladet Båtlivs eskpert på bruktbåter, Christian Zaborowski.

Her lister han opp en rekke punkter for å hjelpe deg til å unngå bruktbåtfellene.

Interiørsjekk:
** Sjekk standarden på treverket, og om det er laminater eller hel ved. For å holde treverket pent kreves det mye vedlikehold. Hjemmesnekrede løsninger tar ofte ned båtens verdi, fordi man ikke vet hva som befinner seg på baksiden.

** Mørke tresorter stjeler lys og gjør inntrykket av båtens indre volum mindre.

** Glatte flater er lettere å vedlikeholde enn matte.

** Saltkrystaller setter seg mye lettere i grove flater, og krever derfor oftere dyprensing.

PASS PÅ: Sjekk det elektriske i båten før du kjøper. Foto: Axel Nissen Lie / Seilas


Det elektriske:
** Kanskje det viktigste punktet om bord i en båt.

** Ledninger bør ligge i egne kabelgater for å beskytte mot saltvann.

** Kontaktpunktene bør være ryddige og lette å komme til.

** Sjekk om båten har sikringsskap, og hvordan er dette montert.

** Sjekk ledningene under instrumentpanelet. Ligger alt i en stor vas, er det grunn til å tro at resten av båtens ledningsnett er likedan.

Motor:
** Skaff deg full oversikt over servicehistorikk og eventuelle kvitteringer på utført motorarbeid. På den måten sikrer du deg også bedre ved reklamasjon på utførte arbeider med båten.

** Tilstanden i motorrommet avslører ofte hvordan standarden på resten av båten er. Rust, skitt og gamle oljerester bør tenne varsellampene. Er motoren av kurant merke, gjør det service og reparasjoner enklere.

** Forlang prøvekjøring av båt og motor. Lytt etter merkelige lyder.

** Peil oljen etter kjøring og sjekk konsistens og farge på oljen. Veldig svart og sotfylt olje er ikke bra. Er fargen gråaktig, bør du snarest kontakte en mekaniker for råd. Det kan bety vann i oljen.

** Tilgangen til motoren er viktig, god plass senker servicekostnadene og gjør alt vedlikehold enklere.

** Drev og propeller kan være kompliserte å sjekke hvis du er alene om bord i båten. Hør om det kommer ulyder fra drevet når du legger båten i gir.

Skrog og tanker:
** Sjekk om skroget har vært utsatt for skader. Hvis så, bør det stå i en kontrakt.

** Selger bør kunne redegjøre for hvordan skaden oppstod, og hvem som utførte reparasjonene.

** Er båten omlakkert, bør du sjekke nøyere etter skader og eventuelle krakeleringer. Sistnevnte er ikke uvanlig på eldre båter.

** Sjekk skroggjennomføringer. Alle slanger som fører ut av skroget, skal ha syrefaste doble slangeklemmer.

** Undersøk om det mulig å innspissere både vann- og drivstofftanker og at lensepumpene fungerer.

Overbygg:
** Sjekk vindusinnfestinger, takgjennomføringene og under fenderlisten for lekkasjer. Her har mange fått seg en overraskelse. Dette er det punktet på båten som ligger mest hermetisert, og samtidig mest utsatt for mye sjøsprøyt.

ERFAREN: Christian Zaborowski som er en av Båtlivs eksperter, har mange års erfaring med båter, og gir tips om bruktbåtfellene du bør holde deg unna. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)

Utstyr:
** Mye utstyr øker verdien, men sjekk tilstanden på selve utstyret, hvor gammelt det er, og hvem som har gjort monteringene.

** Bruker selger dette som et viktig argument for at prisen ligger høyt, skal det som følger med av utstyr være nytt og av høy kvalitet.

** Dette gjelder spesielt kokeapparat og kjøleskap montert. Kontroller alder og tilstand på eventuelt gassflasker.

** Båten skal ha brannslukkerapparat i nærheten av førerposisjonen og i motorrommet.

** Prøv bryterne på instrumentpanelet. Et brudd i ledninger kan bli en vanskelig og dyr affære.

Bruk takstmann:
** Bruk takstmann ved privatkjøp.

** En rapport fra godkjent takstmann gjør at du også stiller sterkere ved en eventuell kjøpsklage eller hvis noe skulle skje som går på forsikringen.

** Kjøper du fra forhandler er du rettighetsbeskyttet gjennom Forbrukerkjøpsloven.

Juss:
** Bruk alltid bruktbåtkontrakt.

** Forhør deg om båten som ligger for salg er en kommisjonsbåt/kundesalg eller om det er en innbyttebåt. Det kan ha noe å si for hvordan selgeren berøres av garantiordninger og kjøpsloven.

** Jo mer dokumentasjon selgeren kan legge frem for seg om båten, jo sterkere står du som kjøper til å vurdere båten.

* Forlang prøvekjøring. Står båten på land, må du aldri overlevere hele kjøpesummen på båten før den er prøvekjørt.

Artikkelen er levert av Båtliv. Se alle svarene som Båtlivs eksperter har svart leserne her.

Les også: Heftig bruktbåtsalg
Les også: Ekspertenes tips til vårpussen
Les også: Forvirrer bruktbåtmarkedet med nye båter
Les også: Kåret til messas motorbåter

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder