Hovedinnhold

Vi har kjørt Tesla Model X: Spektakulær og grandios

SUV-versjonen av Tesla Model S – den firehjulsdrevne og elektriske Model X med falkevingedørene suser inn i landet.

Denne saken handler om:

«Byttet» den har i siktet er norske elbil-elskere, som det er mange av.

Norge er i hvert fall Teslas viktigste marked etter USA. Europa-lanseringen av den nye Model X-en er da også lagt til Oslo og bilbutikken på Skøyen for presse Norden og Benelux-landene.

Hemmelig liste lekket: Dette er bilene som ruster mest og minst.

Praktisk tilgang

VG er de første utenom Tesla-systemet som får kjøre bilen på norsk jord. Bilen som ble annonsert av Elon Musk i 2012, lovet på markedet i 2014, og som ble introdusert i USA i fjor, er nå klar for Europa. Det har vært forsinkelser, på grunn av høy produksjon Model S, men trolig først og fremst fordi dørene har vært vanskelig å få til, teknisk.

Nå løfter de hydrauliske toleddede bakdørene seg imidlertid knirkefritt opp i en spektakulær seanse. Dørene er hengslet i taket, og gir et enormt inn- og utsteg til baksetet, enten det er to eller tre rader (du kan velge mellom fem, seks og sju seter). Jeg (1,66 cm) kan faktisk reise meg rett opp fra bakseteplassen i både rad to og tre og går rett ut.

Les: Her er bilmerkene som eierne er mest og minst fornøyd med.

<p>NY GRILL: Tesla Model X har fått samme smale grill som Model S har fått i den nye faceliften. Motoren trenger ikke luft som en forbrenningsmotor.</p>

NY GRILL: Tesla Model X har fått samme smale grill som Model S har fått i den nye faceliften. Motoren trenger ikke luft som en forbrenningsmotor.

Foto: Tomasz Majewski/Tesla

Liten teknisk feil

Foran er det vanlig hengslede, rammeløse dører. Setene er gode, med skikkelig sidestøtte. En fot på bremsen, og dørene lukkes automatisk.

Selv om førermiljøet er som i Tesla S, er høyden merkbar (22 cm høyere). Det er luftig, god sikt, og laaangt frem til A-stolpen, selv for en sjåfør som høyst ufrivillig kommer nærmere og nærmere rattet. Bilen hadde fått en programvareoppgradering i løpet av natten som gjør at setet går fremover uansett hvilken vei man prøver å skyve det. Tesla fikset det fort.

Kreftene er merkbare (vi kjører 90D med samlet effekt 422 hk), men en kombinasjon av feilkjøring/mye trafikk gjør at vi ikke er i nærheten av å få prøvd den. Den lille kjøreturen indikerer i hvert fall at bilen buler av krefter, og at den likner mye på Tesla S i kjørefeelingen.

Les også: Bråstopp i Tesla-salget.

Tesla: Den er et forsvarsvåpen mot luftforurensing

Nyvinningen «bioweapon defense» er ifølge Tesla en svært effektiv luftrenser som fjerner rubb og rake av partikler og pollen. Funksjonen stilles inn fra skjermen og høres godt. Den anbefales brukt i skitne storbyer som Beijing og Paris.

Bilen har en hengervekt på 2270 kilo, ingen elbil er i nærheten av det nå. Et åpenbart minus for en del norske kjøpere er at bilen ikke kan ha takboks. Tesla har utviklet et skistativ til å sette på hengerfestet. Baksetene er tre individuelt justerbare, like store. Det er det ikke mange biler som kan tilby.

Den første ladningen med kundebiler kommer snart til landet, de er nå på fabrikken i Nederland for den siste preppen. Det er de dyreste bilene som kommer først.

Det er tre versjoner:

** P90D: 467 km rekkevidde. Aks 0–100 km/t: 4,0 og 3,4 s med boost-funksjonen Ludicrous Speed-oppgradering. Pris 1.018.500–1.160.100 kr. (før lev.omk og utstyr).

** 90D: 489 km rekkevidde. Aks 0–100 km/t: 5 s. Pris: 847.200-881.400 kr. (før lev.omk og utstyr).

** 75D: 417 km rekkevidde. Aks 0–100 km/t: 6,2 s. Pris: 740.200–795.800 kr.

Det finnes ingen direkte konkurrenter til Tesla-modellene (ennå). Det nærmeste er de ladbare premium-SUV-ene:

BMW X5 xDrive 40e: Pris: 774.600 kr. Solgt i år: 581.

Volvo XC90 T8 Plug-in: Pris: 931.000–1.465.000 kr. Solgt i år: 358.

Mercedes GLE 500e: Pris: 877.000 kr. Solgt i år: 96.

Porsche Cayenne S E-Hybrid: Pris: 1.110.000 kr. Solgt i år: 65.

Kjøpe bil? Dette skal du velge.


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor