Hovedinnhold

Nå har de bestemt seg: Bilfremtiden er elektrisk

HI-TEC: PSA-gruppen med merkene Citroën, DS og Peugeot har store planer for elektrifisering i fremtiden.
HI-TEC: PSA-gruppen med merkene Citroën, DS og Peugeot har store planer for elektrifisering i fremtiden. Foto: Produsent
Nå har også PSA Peugeot-Citroën avholdt en «teknologi-dag». De bekrefter også – akkurat som om noen tvilte – at fremtiden er elektrisk.

Denne saken handler om:

Det var faktisk ganske konkrete beskjeder pressen fikk da de franske teknikerne orienterte: PSA-gruppen (Peugeot, Citroën og DS) baserer seg på to modul-plattformer for de fremtidige modellene.

På disse skal det komme en rekke hybrider med to- eller firehjulsdrift. De jobber også med en ren elbil som skal ha en realistisk rekkevidde på 450 km med 50 kWh batterier.

På plattformsiden snakker vi om det som kalles EMP2-konstruksjonen. Den debuterte i 2013 og brukes for mellomklassebilene – blant annet den nye 3008 som vi nettopp har vært gjennom.

Så kommer det en ny plattform, CMP er det greie navnet på den – Common Modular Platform – som utvikles i samarbeid med deres kinesiske eier Dongfeng (eier 14 prosent av PSA) – og som skal brukes på kompaktmodellene og SUV-ene.

Se video og flere bilder på BilNorge.no

Fleksibilitet

Begge plattformene er utviklet med det for øyet at de skal kunne bruke en lang rekke drivverk uten at det skal ta plass fra folk eller gods og uten at det skal gå ut over kjørekvaliteten.

Med andre ord: Peugeot skal kunne bruke disse til en sterk grad av elektrifisering uten altfor mange kompromisser.

Så kommer detaljene: En av de ladbare versjonene vil kunne brukes på begge plattformene. Enten bruker man en 110 kilos pakke på 12 kWh med en 107-hesters elmotor, eller – spesielt for SUV-ene – en 120-kilos enhet med 13 kWh batteri og 121-hesters motor.

Elmotorene kan hukes opp enten på forhjulene eller bak, og hovedmotoren vil bli fyrt av bensin og gi enten 150 eller 200 hk. Mellom motor og drivhjul vil vi finne en sideveis-montert 8-trinns, elektronisk styrt automatkasse.

PSAs mål er 60 km elektrisk rekkevidde.

Les også: Kvinner bak Scenic

Lang rekkevidde

Ladehybrid-satsingen ligger noen år frem i tid, men PSA-gruppen sier at de i 2021 vil vi ha syv forskjellige ladbare hybrider – den første blir lansert i 2019. Det gjettes på at det blir den akkural lanserte 3008.

Men Peugeot og Citroën jobber også med en ren elektrisk bil. De hevder altså at de skal kunne utvikle en bil som klarer 450 km på et 50 kWh litium-ion-batteri.

Akkurat der har de funnet noe som ingen andre ennå har oppdaget. Tesla trenger for eksempel 70 kWh for å klare et par kilometer mer enn dette.

PSA hevde at det blant annet er en ny varmepumpe som gjør forskjellen. Ved å kombinere luftstrømmen langs karosseriet med en komprimert væske av den typen man har i aircondition-systemer, skal man visstnok effektivisere oppvarming eller kjøling eller noe, slik at man får 50 km ekstra rekkevidde.

Det nye generasjonen helektriske biler vil bli bygget på den nye plattformen som utvikles med Dongfeng. Det kommer alt fra små bybiler til kompakte SUV-er og kompakt-sedaner. Fire biler i denne gruppen vil være på plass innen 2021. Den første vil vi se allerede i 2019.

Det er ikke sagt noe om fordelingen av de nye modellene på de forskjellige merkene Peugeot, Citroën og DS.

Her er andre generasjon av Volkswagens populære pickup

Les også: Fargerikt i sanddynene

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor