Hovedinnhold

** Elbil-eksplosjonen belaster strømnettet ** Fraråder å lade på vanlig stikkontakt

Lading av elbil: Dette kan være farlig!

<p>IKKE HELDIG: Ladekabler med husholdningskontakt har en sikkerhetsboks på ledningen, som kan belaste kontakten med tre kilo. Det er den ikke beregnet til å tåle. Heng opp en kurv eller krok for vektavlastning ved kontakten, hvis du må lade fra vanlig stikkontakt. Generelt anbefales det ikke å lade elbiler fra vanlig husholdningsstikk.<br/></p>

IKKE HELDIG: Ladekabler med husholdningskontakt har en sikkerhetsboks på ledningen, som kan belaste kontakten med tre kilo. Det er den ikke beregnet til å tåle. Heng opp en kurv eller krok for vektavlastning ved kontakten, hvis du må lade fra vanlig stikkontakt. Generelt anbefales det ikke å lade elbiler fra vanlig husholdningsstikk.

Foto: Jan Petter Lynau, VG
Eksperter advarer mot å lade elbilen gjennom en vanlig stikkontakt.

Denne saken handler om:

Mange lader elbilen gjennom en tradisjonell husholdningskontakt. Slik kan det ikke fortsette, advarer el-sikkerhetsmyndighetene. Derfor begrenses nå ladestrømmen til maks 10 ampere med mindre det installeres en på-vegg-lader.

Det betyr at du må kalkulere inn minst 10 000 kroner på elbil-prisen, for lader og elektriker. For borettslag kan investeringsutgiften fort bli 50 000-100 000 kroner, avhengig av antall plasser som skal bygges med lader.

– Vi anser en på-veggen-lader som helt nødvendig ekstrautstyr til alle elbiler. Det er ikke direkte farlig å lade elbiler, de brenner ikke oftere enn andre biler, men det er mye tryggere å lade fra et sikkert anlegg med en egen kurs og kontakt som er laget spesielt for dette, sier sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav. Han har ansvaret for forskriften som regulerer elektriske installasjoner.

Les: Elbilen sto til lading da det plutselig ble tordenvær. Nå virker den ikke.

Nær brann i stuen

Vanlige stikkontakter i garasjer og eldre elektriske anlegg er ofte ikke konstruert for å lade elbiler.

– En rekke eldre elanlegg begynner å slite om man trekker mye energi gjennom det over lang tid, sier fagsjef for forsynings- og lavspenningsanlegg i NEK (Norsk Elektroteknisk komité), Leif T. Aanensen. NEK er ansvarlige for nasjonale elektrotekniske standarder.

Han forteller om en eier en av en tidlig modell på markedet som fikk branntilløp i en stikkontakt i stuen mens han ladet bilen i garasjen. Den gangen ladet man for øvrig med for høy strøm på vanlige stikkontakter. Dermed ble tilkoblingsklemmene i stikket i stuen så varme at det ble branntilløp. Det viste seg at det var trukket en ledning fra kontakten i stuen til garasjen, til lading av elbilen.

– Budskapet er at er at man må sørge for å oppgradere elanlegget tilstrekkelig til å håndtere det nye behovet, fastslår Aanensen.

Fått med deg dette? Nå må denne tas med på EU-kontrollen.

Spesialutviklet

Her er de nye lade-rådene

■ Bruk lader med vanlig stikkontakt bare unntaksvis og kortvarig. Typisk er på reise.

■ Dersom stikkontakten blir brun eller pinnene på kontaktpluggen er så varme at du ikke kan holde på dem, eller plasten smelter, må du kontakte elektriker. At pinnene er litt varme er ikke noe å bry seg om.

■ Heng opp en kurv eller krok for vektavlastning ved kontakten. Styringsboksen på ladekabelen kan veie to-tre kilo, husholdningskontakt er beregnet å tåle en halv kilo.

■ Monter vegglader hjemme, den lader raskere og sikrere.

■ Elbilladeren skal ha en egen og dedikert kurs.

■ Borettslag: Kontakt først nettleier for å sjekke hvor mange elbilplasser det er kapasitet for.

■ Størrelsen på hovedsikringen bestemmer hvor mange elbiler det kan være plass til uten å måtte sette opp ny transformator.

■ Plasser elbilplassene nærmest utkjøringen om mulig. Dette ønsker brannvesenet, for dersom det skulle oppstå brann i en elbil, har denne et annet forløp; det tar lengre tid og det må benyttes store mengder vann for nedkjøling.

Kilder: DSB, NEK, NELFO og Norsk Elbilforening

En veggboks (såkalt Mode 3-lader), er en liten installasjon som er spesielt utviklet for lading av elbiler. Den benytter enten en fast ladeledning som plugges i bilen (typisk hjemme) eller har en standardisert ladekontakt som tåler høy belastning over tid uten fare for varmgang. Elektronikken i laderen overvåker sikkerheten.

Veggladeren har også den fordelen at den kan gi mye raskere lading, dersom nettselskapet kan levere nok strøm. Det er også mulig å fordele tilgjengelig strøm mellom bilene. EU har bestemt at Mode 3 – Type 2 kontakten skal være standard ladekontakt i hele EU. Alle nyere elbiler kan benytte Mode 3 vegglader. Nissan Leaf og andre med japansk ladestandard kan koble seg på med egen kabel.

Invester i vegglader

Normalt leveres en elbil med en ladeledning som plugges i en vanlig kontakt som du har hjemme. På denne ledningen henger det en stor og tung boks som overvåker sikkerheten (kalles Mode 2). En vanlig stikkontakt på veggen skal normalt tåle en halv kilos belastning. Sikkerhetsboksen og ladeledning kan ofte gi en belastning på rundt tre kilo. Det er ikke bra for brannsikkerheten, mener DSB.

Med vegglader er elektronikken i boksen flyttet fra ledningen til boksen på veggen. Samtidig benyttes et støpsel som er mye kraftigere. Den tåler mye høyere ladestrøm og gir raskere og sikrere lading – om du har strøm nok tilgjengelig hjemme. Det er alltid en forutsetning, understreker Grav.

Han forteller at nye installasjonsregler, som kom i 2014, begrenser kurs for lading av elbil fra vanlig kontakt til maks 10 ampere, dersom det lades fra en vanlig kontakt med kontrollboks på ledningen. De fleste bilprodusentene har derfor allerede begrenset ladestrømmen til 10 eller 12 ampere – de anser ikke høyere ladestrøm for sikkert, med mindre det lades fra en vegglader. Dette styres av bilens elektronikk og styreboksen på ladeledningen, men en del eldre Nissan Leaf kan lade med opp til 16 ampere.

Hva er taket? Nå kliner Tesla til med enda 125 hestekrefter!

Elbil-eksplosjon belaster strømnettet

<p>NØDVENDIG EKSTRAUTSTYR: – Veggboks er nødvendig ekstrautstyr å montere hjemme, punktum, sier sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav. Han har ansvaret for forskriften som regulerer elektriske installasjoner.</p>

NØDVENDIG EKSTRAUTSTYR: – Veggboks er nødvendig ekstrautstyr å montere hjemme, punktum, sier sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav. Han har ansvaret for forskriften som regulerer elektriske installasjoner.

Foto: Hanne Hattrem

Antallet elbiler har eksplodert. Nylig rundet vi 50 000 registrerte elbiler i Norge, og tallet på ladbare hybrider som også krever stikkontakt ventes å øke eksplosivt.

Og om du trodde kollektivfeltene er på bristepunktet – det er nesten enda verre tilstander i det norske strømnettet. En av årsakene er at det omtrent bare er land som Norge og Albania der strømmen leveres gjennom distribusjonsnettet IT (Isolated Terra), og ikke TN (Terra Neutral).

De fleste av oss har et såkalt IT-nett hjemme, der jordingen er lokal. Men IT-nettet har flere fordeler, blant annet tåler det jordfeil uten at sikringen går. Derfor er IT-nett livsviktig på sykehus, slik at medisinsk utstyr fortsetter å virke selv om det skulle bli en feil i anlegget. I verden ellers er TN-nett nesten enerådedne.

TN-nett har blant annet mindre tap i overføringsnettet, er billigere å bygge, mer brannsikre, og ikke minst er både 230V og 400V tilgjengelig hos forbruker. 400 volt betyr høyere ladestrøm. Cirka 35 prosent av byggene i Norge har TN-nett.

Hafslund er Norges største netteier, og får inn om lag 2,9 milliarder kroner i nettleie hvert år, bestemt av myndighetene. Informasjonssjef Morten Schau i Hafslund sier at det i verste fall kan koste flere hundre tusen kroner å sette opp en ny transformator for å øke kapasiteten i nettet.

– Ved bygging av nye anlegg og reinvestering av gamle anlegg bygges det 400 volt sammen med den norske standarden på 230 volt. Hvis en kunde ønsker at vi skal øke kapasiteten eller spenningen i nettet, og det utløser en investering, må borettslagene eller virksomhetene som ønsker det betale selv, sier han.

<p>SVIDD: Dette er en kontakt som er benyttet til lading av elbil, funnet på kontroll av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Slike skader kan oppstå fordi kontakten ikke tåler høy belastning over tid og bruker har glemt å henge opp ladeboksen ved lading. Da blir kontakten ødelagt og får varmgang ved belastning. Foto: DSB</p>

SVIDD: Dette er en kontakt som er benyttet til lading av elbil, funnet på kontroll av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Slike skader kan oppstå fordi kontakten ikke tåler høy belastning over tid og bruker har glemt å henge opp ladeboksen ved lading. Da blir kontakten ødelagt og får varmgang ved belastning. Foto: DSB

Foto: Direktoratet For Samfunnssikkerhet Og Beredskap, DSB

Må dele på strømmen

Et helt nytt ladeanlegg for 10 biler står klart i P-huset på CC Vest. Ladepunktene er for ansatte i blant annet NEK. Prisen er cirka 12 000 kroner per plass. Utfordringen her, som på de fleste fellesparkeringer i borettslag, er at det ikke er nok strøm tilgjengelig til at alle elbiler kan lade for fullt samtidig, forklarer fagsjef for forsynings- og lavspenningsanlegg i NEK, Leif T. Aanensen.

Et slikt ladeanlegg gir alle biler litt strøm og utnytter kapasiteten for lading slik at alle får ladet. Er det bare noen elbiler til lading, kan de lade på maksfart. Er det mange biler vil alle få litt. Denne løsningen anbefales for borettslag, kjøpesenter og virksomheter.

Fakta:

MODE 1: Vanlig kabel og vanlig stikkontakt.

MODE 2: Spesialtilpasset ladekabel, med styringsboks som henger på ledningen og vanlig stikkontakt. Kan veie opptil 3 kilo. Boksen begrenser ladestrømmen til satt verdi, for eksempel 8-12 ampere.

MODE 3: Vegglader/veggboks der styreboksen er montert fast på veggen. Spesialtilpasset Type 2-kontakt for elbiler, gir sikker lading. EUs valg for standard. Gjør det mulig å lade med opp til 63 ampere og ladestrømmen kan fordeles til alle om effekten er begrenset. Ladekabelen kan enten være fast koblet i boksen eller det kan benyttes en løs ladekabel med plugg i begge ender.

VOLT, AMPERE OG WATT: Tenk deg strømmen som vann som strømmer ut av et vannrør. Volt er målet på vanntrykket, mens ampere er vannmengden som strømmer ut. Hvis vi ganger volt med ampere, får vi watt – som er et mål på energien, altså effekten i vannstrømme.

<p>FRARÅDES: – Elbilen er ikke en liten symaskin, men en energimessig «elefant», man plugger på. Derfor anbefaler vi ikke å bruke husholdningskontakten til lading, sier fagsjef i NEK (Norsk Elektroteknisk komite), Leif T. Aanensen. Derfor bør du ikke bruke en lader som Aanesen holder i høyre hånd, men kjøpe en vegglager som Mode 3-ladere kan plugges i.</p>

FRARÅDES: – Elbilen er ikke en liten symaskin, men en energimessig «elefant», man plugger på. Derfor anbefaler vi ikke å bruke husholdningskontakten til lading, sier fagsjef i NEK (Norsk Elektroteknisk komite), Leif T. Aanensen. Derfor bør du ikke bruke en lader som Aanesen holder i høyre hånd, men kjøpe en vegglager som Mode 3-ladere kan plugges i.

Foto: Jan Petter Lynau, VG

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor