Hovedinnhold

Her er nye Tesla Model 3

Her er det første bildene av Teslas folke(el)bil. Det er bestilt 115.000 biler på under et døgn.

Denne saken handler om:

Tesla Model 3 ble avduket av sjefen selv, Elon Musk, under en pressekonferanse i Teslas designstudio i Hawthore sørvest i Los Angeles fredag morgen, norsk tid.

Her er det viktigste om bilen, som skal koste fra i underkant av 300.000 kroner og få en rekkevidde på 34 mil:

* Model 3 er omtrent 20 prosent mindre enn Model S (sammenlignbar størrelse med BMW 3-serie eller Audi A4).

* Sikkerheten står høyt. Model 3 er designet for å være den tryggeste bilen i sin kategori.

* Kommer med både bak- og firehjulstrekk.

* Får fem seter.

* 15-tommers berøringsskjerm plassert i midten i dashbordet.

* Har bagasjerom både foran og bak.

* Baksetene kan foldes ned.

* Takstativ vil være tilgjengelig.

* Gratis oppdateringer på samme måte som S og X.

* En rekke ulike interiørvalg vil bli tilgjengelig.

Tesla avviser kundene: Opp til eierne selv å bevise manglende effekt

Tesla kringkastet også at de i 2017, med full produksjon av den nye Model 3, samlet sett ville produsere 500.000 biler med Tesla-logo årlig. Til sammenlikning solgte verdens største bilmerke ifjor, Toyota, i overkant av ti millioner biler.  Det er med andre ord fremdeles snakk om en liten mygg i den internasjonale bilindustrien.

Nordmenn på prøvetur: Kjennes ut som BMW M3

De to nordmennene, Thomas A Jamne og Bjørn Nyland, er i Los Angeles og ble blant de første i verden som fikk bli med på en prøvetur i ti minutters tid. De to er for ordens skyld store fan av Tesla fra før og kom seg dit som vinnere av en Tesla-vervekonkurranse.

– Bilen vi satt på i kjørte hadde trekk på alle fire og mye motor. Den kjennes ut som en BMW M3. Vi fikk oppleve 0-100 på cirka fem sekunder. Den kjennes ut som en kompaktbil med mindre svingradius. Den har lavere vekt og er mer kontant på veien. Kupeen er mindre men ikke for liten. Instrumentene er borte og speedometeret er flyttet til midt på skjermen, sier Thomas A. Jamne til VG.

Bjørn Nyland, kalt Teslabjørn på Facebook, er også full av godord om bilen.

– Den er helt super. Så du det glasstaket? Det føles som om frontruten bare fortsetter bakover hele taket og du sitter nærmest under åpen himmel. Den er nok litt liten som en familiebil til fem men vi vet jo ennå ikke om den kommer med mulighet for takboks og liknende, sier Nyland til VG.

<p>MED ELONS MOR: Under verdenspremieren for Tesla Model 3 møtte Bjørn Nyland Tesla-sjef Elon Musk sin mor, Maye Musk.</p>

MED ELONS MOR: Under verdenspremieren for Tesla Model 3 møtte Bjørn Nyland Tesla-sjef Elon Musk sin mor, Maye Musk.

PRIVAT

– Bærekraftig transport er viktig

– Vi skal gi dere bakoversveis. Men først: Hvorfor gjør vi dette, hvorfor eksisterer Tesla og elbiler, spurte Tesla-sjef Elon Musk de innbudte da han åpnet seansen.

– Bærekraftig transport er viktig for verdens fremtid. Vi har rekordhøye CO2-nivåer. Det er 11 millioner år siden. Temperaturen stiger. Den vil stige. Det vil gjøre en forskjell med bærekraftig transport, sa han.

Totalskadet: Tesla tok fyr under lading

Masterplan

Derfor utviklet produsenten en «hemmelig masterplan», med Tesla Roadster, Model S og Model X, før Model 3, en elbil folk flest har råd til, kunne sjøsettes.

Masterplanen skulle få et lite selskap med små ressurser til å kunne gjøre en forskjell, ifølge Musk.

– Vi ville vise at elbiler ikke behøvde være stygge, trege og med kort rekkevidde. Den førster modellen, Tesla Roadster var det motsatte, mener vi. Men den var dyr, og vi kunne bare lage 500 biler i året.

Deretter utviklet Tesla Model S og Model X, som ifølge Musk har skapt det økonomiske og tekniske fundamentet for Model 3.

– Alle dere som har kjøpt Model S og X har betalt for utviklingen av Model 3.

Bilekspertene anbefaler Tesla Model S:Disse bilene kunne du brukt, Raymond!

<p>NY SKJERM: Skjermen i nye Model 3 er breddeformat, i motsetning til i Model S og X,k hvor den har høydeformat.</p> <p>Skjermdump: Tesla</p>

NY SKJERM: Skjermen i nye Model 3 er breddeformat, i motsetning til i Model S og X,k hvor den har høydeformat.

Skjermdump: Tesla

Model 3: – Sikkerhet viktigst

Model 3 er den fjerde bilen i Teslas masterplan.

– Vi har først og fremst villet lage en sikker bil, det har vært det viktigste. Men vi lager ikke trege biler her i Tesla, så den vil få en aks fra 0-100 km/t på under seks sekunder. Det kommer også raskere utgaver, sier han.

Musk trekker frem dette om Model 3:

* Rekkevidde blir minst 215 miles (drøyt 34 mil).

* Alle får autopilot, som standard.

* Bilen skal være romslig i kupeen, med både bagasjerom foran og bak. «Størst på markedet», ifølge Musk.

* Alle vil komme med Supercharge-ladestandard.

* Prisen bli 35.000 dollar (cirka 290.000 kroner).

Leveringen starter i slutten av 2017 i USA, men det er uvisst når bilen kommer til Norge.

Teslas Model X: Tesla sender snart den nye SUV-en over Atlanteren

Chevrolet Bolt er konkurrent

Ifølge Bloomberg News er det General Motors Chevrolet Bolt som av Tesla blir sett på som den store utfordreren i elbilmarkedet.

Bolt, som sannsynligvis etter hvert også vil komme til Norge men da med en Opel-logo på grillen, har startpriser på rundt 30.000 dollar. Denne kan få en rekkevidde på 320 kilometer (200 miles).

Tesla-nyheten får imidlertid tøff konkurranse. Flere andre kjente elbiler har fått eller vil få økt sin rekkevidde betraktelig.

TESLAS MILEPÆLER:

Roadster:

I 2008 introduserte Tesla Roadster, en elektrisk sportsbil med heftig ytelse 320 km rekkevidde.

Model S:

I 2012 leverte Tesla verdens første elektriske premium-sedan, Model S, den første helelektriske produksjonsbilen med firehjulsdrift.

Model X:

I 2015 fikk de første kundene levert sin Model X, den høyreiste Model S-baserte bilen med falkevingedører.

Autopilot:

Kom i 2015. Her kan du se prøvekjøring i Oslo av den siste versjonen. Tesla gir kundene de nyeste funksjonene gjennom over-the-air-oppdateringer av bilens programvare.

Service og lading:

Tesla fortsetter bygge ut service-nettverket. På det nåværende tidspunkt har Tesla mer enn 200 salgs- og servicelokasjoner, og 80 nye åpner i år. Tesla fortsetter også å utvide ladeløsningene. Det er nå mer enn 600 Supercharger-stasjoner over hele verden, og ytterligere 300 stasjoner åpner i år.

Gigafactory:

For å nå målet om å kunne tilby en fornuftig priset mellomstor sedan, bygger Tesla en av verdens største bygninger. Tesla Gigafactory skal forsyne nok batterier til å møte forventet etterspørsel. Innen 2020 vil Gigafactory nå full kapasitet og produsere flere litium ion-batterier i året enn det ble produsert over hele verden i 2013.

Produksjon:

For å nå målet om å produsere 500 000 biler innen 2020 (litt mer enn det Volvo produserte i 2014) må Teslas nåværende produksjon tidobles. I fjor produserte Tesla over 50 000 biler, mer enn 16 ganger flere enn i 2012.

Kilde: Tesla

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor