Hovedinnhold

Honda-klassiker kan få eldrift på begge hjul

RETRO-FREMTID: Hondas elektriske, tohjulsdrevne moped EV-Cub. Foto: AFP
RETRO-FREMTID: Hondas elektriske, tohjulsdrevne moped EV-Cub. Foto: AFP
(VG Nett) 51 år etter at Honda begynte å selge mopeden Super Cub, viser de ikonet med elmotor og drift på begge hjul.

Denne saken handler om:

Tohjulsdriften skal gjøre mopeden EV-Cub mer stabil og gi større trekkraft, noe som kan gjøre det lettere for uerfarne mopedister å kjøre den.

Batteriet er plassert inne i aluminiumsrammen, og de elektriske motorene sitter på navene til de to hjulene. Dermed er den nye retromopeden enda smalere og mer kompakt enn originalen.

Se bilnyheter fra Tokyo i eget bilderigg!

El-mopeden som nå vises på bilutstillingen i Tokyo, er bare en konseptmodell. Men ifølge Gizmodo satser Honda på å starte produksjon av den tohjulte sjarmøren allerede mot slutten av neste år. Det vil i så fall være første gang en av de store motorsykkelprodusentene setter en tohjulsdreven moped eller MC i serieproduksjon.

Honda viser også den lille, enhjuls fraktedingsen U3-X på messen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FUTURISTISK: Yamahas nye elektriske MC EC-1. Foto: AFP
FUTURISTISK: Yamahas nye elektriske MC EC-1. Foto: AFP


Futuristisk

Honda er ikke alene om å by på glimt av den tohjulte fremtiden i Tokyo. Også Yamaha har presentert flere konseptmodeller på messen.

Les også:- Neste år kommer hybrid-MC-ene

Stylingmessig går deres elektriske konseptmodeller EC-f og EC-s i stikk motsatt retning enn Hondas moped. De svært futuristiske MC-er skal være enkle og behagelige å kjøre, lover produsenten.

Les også:Ny elbil fra Nissan tar svingene som en MC

PEDALHJELP: Yamahas konseptsykkel PAS er tilbyr elektrisk motorhjelp når pulsen øker. Foto: AFP
PEDALHJELP: Yamahas konseptsykkel PAS er tilbyr elektrisk motorhjelp når pulsen øker. Foto: AFP


Sykkel med pulskontroll

Også syklistene får sitt på Yamahas messestand. Der viser fabrikken nemlig prototypen PAS er, en sykkel med elektrisk hjelpemotor på begge hjul og automatgir.

Tohjulingen har også en sensor som overvåker syklistens hjertefrekvens. Hvis pulsen går opp, kan sykkelen dermed øke motorkraften slik at syklisten kan fortsette å anstrenge seg passelig mye.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor