Hovedinnhold

Test av Opel Insignia: Lekker og velutstyrt

Opel Insignia er en nær perfekt langtursbil, med høy opplevd kvalitet og trygge kjøreegenskaper. Det er ikke spart på utstyret - og heller ikke vekten, dessverre.

Denne saken handler om:

OM TESTEN

  • Hovedterningen er ikke et gjennomsnitt av underterningene, men bygger på en helhetlig vurdering.
  • Tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner).
  • Bilen i tabellene har firehjulsdrift, automatgir og dieselmotor.
  • NB! Terningkastene bygger på en vurdering av bilene med firehjulsdrift. Vi har kjørt modellene både med tohjulstrekk og firehjulsdrift.
Testet av VG og NAF

Det gjør Opel Insignia Sports Tourer forholdsvis dyr. Men startprisen for stasjonsvognen med forhjulsdrift er ikke verst: 270.000 kroner, med manuell girkasse og dieselmotor på 120 hestekrefter.

Firehjulsdrift har langt høyere pris: Det er to varianter; en med 163 hestekrefter og automatgir til 445.000 kroner (uten reg.omkostninger), eller modellen Country Tourer - som er Opels vri på en høyreist stasjonsvogn utstyrt med litt mer luksus og plastbeskyttelse nederst på karosseriet og rundt hjulbuene.

Da må du opp 40.000 kroner. Det er den siste vi har kjørt, med ekstrautstyr for enda 46.000 kroner.

I de tekniske dataene i denne testen har vi sammenlignet med en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk, også denne med 163 hk.

For mange bilkjøpere i dette segmentet er prisen viktig. Det skiller 130.000 kroner mellom Insignia og Skoda Octavia-med firehjulsdrift i høyeste utstyrsnivå.

SE VIDEO FRA TESTEN HER!

SE BILDESPESIAL FRA TESTEN HER!

Avgiftene

«Hemmeligheten» ligger i avgiftene. Der du betaler 193.421 kroner i avgift for Insignia, betaler du cirka 84.036 kroner for Skoda Octavia, ifølge OFV.

Ok, Opelen er kanskje både lengre og bredere, har større motor og flere hestekrefter i de to modellene vi har sett på her. Men faktum er at den hverken har større bagasjerom eller er spesielt raskere på 0-100 km/t-sprinten enn Skoda Octavia.

Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer Opel Insignia stasjonsvogn i bruktmarkedet slik:

Alle Insignia Sports Tourer leveres godt utstyrt fra laveste utstyrsnivå, med alt du trenger. På de minste motorene er dette godt nok. På 120 hk diesel kan du velge å oppgradere til Premium (kr. 20.000). Det vil gi prosentuelt samme verdifall. På de større motorene er det kun Premium tilgjengelig.

Tohjulsdrift og firehjulsdrift taper seg likt i verdi. Skal du ha 4x4, bør du velge Country Tourer. Innfellbart tilhengerfeste (8500) og metallic lakk (5900) må bestilles utenom.

Skoda salgsvinner

I 2013 var det Skoda Octavia som ble den mest solgte modellen i mellomklassen med 3788 solgte eksemplarer, foran Volkswagen Passat.

På 13. plass finner vi Opel Insignia, med 449 eksemplarer. 30 prosent av kjøperne valgte firehjulstrekk, mot nesten halvparten av Skoda-kjøperne.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor