Hovedinnhold

Test av Fiat 500 L: Espressoracer!

Fiats helt nye modell - 500 L - er en praktisk flerbrukssmåbil med super plass og god pris.

Denne saken handler om:

OM TESTEN

  • Hovedterningen er ikke et gjennomsnitt av underterningene, men bygger på en helhetlig vurdering av bilen som en bil for en eller to personer. Plass og pris er vurdert som spesielt viktig.
  • Tekniske data: Opplysningsrådet for veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kroner).
  • Alle modellene i tabellen har forhjulstrekk og bensinmotor.
  • Pris på testbil: 229.900 kroner.
Testet av VG og NAF

L-en står for Large, og den modellbetegnelsen holder hva den lover.
Bagasjeromplassen er bra, og løsningen fleksible, og du sitter høyt - med nesten litt storbilfølelse.

Men hvordan en produsent som skryter av 22 oppbevaringsrom i bilen kan konstruere en knøttliten luke i senterkonsollen der det er mest naturlig å legge mobiltelefonen, er en gåte.

Fiat 500 L er ikke en stor 500. Bilen er bygget på en ny plattform fra samarbeidet med Chrysler.

Den italienske produsenten vil lage en serie 500-modeller og etter L kommer XL, som blir 20 centimeter lengre. 500 L er 4,15 meter lang, cirka ti centimeter kortere enn VW Golf.

SE VIDEO FRA TESTEN! 

SE STORE BILDER! 

Stiv

På landeveien er dette ikke noen stor kjøreopplevelse. Den er passe stiv i avfjæringen, men bilen krenger ganske kraftig, noe du vil merke hvis du står på litt gjennom svingen. Denne bilen er nok aller best i byen. Men rattutvekslingen noe stor, slik at du må sveive litt som en bussjåfør i skarpe kryss.

Motoren er den lille energibunten kalt Twin air. Det er en tosylindret 0,9-liters bensinmotor som yter 105 hestekrefter, og som nesten har et dieselsk dreiemoment på 145 newtonmeter fra 2000 omdreininger.

Den er energisk, fleksibel og fungerer fint.

Bilen kommer også med en 1,4-liters bensinmotor til 249.900 og 259.900 kroner. Den rimeligste koster 219.000 kroner. Legger du på 10.000 kroner får du blant annet tosoners klimaanlegg, glasstak og regnsensor.

Praktisk småbil

- Bilen har beskjedne ytre mål, men er i god Fiat-tradisjon en praktisk småbil. Blant annet er konstruksjonen av baksetene som kan klappes opp mot forseteryggene gjennomtenkt. Da blir bagasjerommet stort. Fasongen gjør den såpass stor at den kan gå for en liten familie med fornuftig pakking.

Pris og plass gjør at den kan være et alternativ til en bruktbil. En ny bil med fem års garanti gir et mer forutsigbart bilhold. Men rustgarantien er bare åtte mot vanlige tolv år, sier NAFs tekniske konsulent Dag Edvardsen.

Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler Twin air-modellen i dyreste variant (vår testmodell), gjerne oppgradert med DAB-radio (3900 kr), 17 tommers aluminiumsfelger og styr unna altfor «kul» fargekombinasjon.


MerkeFiatHondaOpelMini
Modell500LJazzMerivaCountryman
VariantLoungeExclusiveEnjoyOne
Pris229.000 kr237.600 kr233.400 kr241.600 kr
Motor0,9/B1,4 B1,4 B1,6 B
Ytelse105 hk/145 Nm100 hk/127 Nm100 hk/130 Nm98 hk/153 Nm
0-100 km/t12,3 s11,4 s13,9 s11,9 s
Toppfart180 km/t182 km/t177 km/t173 km/t
DrivhjulForanForanForanForan
Forbruk0,48 l/mil0,56 l/mil0,56 l/mil0,6 l/mil
CO2112 g129 g132 g139 g
Bagasje400/1310 l335/1396 l400/1500 l350/1170 l
Vekt1260 kg1112 kg1286 kg1265 kg


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor