Hovedinnhold

Nå kommer monstervogntogene

Fra 1. juni møter du vogntogn på hele 25 meter på norske veier. Større doninger har aldri vært å se på norske veier.

Denne saken handler om:

MIDTSTRIPE: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete uttalte forrige uke at samferdselsdepartementet har sørget for en forskriftsendring som gir hjemmel og regler for å ta i bruk doble midtstriper med såkalt rumlefelt på enkelte veistrekninger. Foto: Scanpix
MIDTSTRIPE: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete uttalte forrige uke at samferdselsdepartementet har sørget for en forskriftsendring som gir hjemmel og regler for å ta i bruk doble midtstriper med såkalt rumlefelt på enkelte veistrekninger. Foto: Scanpix

Om snaut tre måneder ruller de første 25,25 meter lange vogntogene på norsk asfalt. Dagens makslengde for vogntog i Norge er 19,5 meter. Ved å øke lengden skal både miljø og penger spares, mener statsråden og transportbransjen.

- Vi gjør dette som et prøveprosjekt i tre år og på et begrenset utvalg veistrekninger som tåler belastningen. Så måler vi effekten på miljø, trafikksikkerhet og om dette betyr noe for togtransporten før vi bestemmer om lange vogntog blir en varig ordning, sier samferdselsesminister Liv Signe Navarsete til NTB.

Kutter CO2

Transportaktørene gleder seg allerede. Informasjonssjef Einar Spurkeland i logistikk- og transportfirmaet Schenker sier at de står klare på startstreken:

- Hver eneste natt kjører vi seks vogntog fra Ed i Sverige til Alnabru i Oslo. Nå kan vi redusere antall vogntog til fire. Det betyr færre biler totalt på veien og en anslått reduksjon i CO2-utslipp på 25 prosent, sier han.

Navarsete har tro på prosjektet:

- Lastekassene på disse vogntogene kan løftes rett over på jernbanens vogner. Dessuten tillater våre nordiske naboland disse lange vogntogene allerede, sier hun.

Hovedveiene

De som måtte bekymre seg for monstervogntog på smale vestlandsveier og andre mindre utbygde veistrekninger, kan foreløpig ta det med ro.

Samferdselsdepartementet åpner følgende veistrekninger for 25,25-meterne i prøveprosjektet:

* E6 og E18 på strekningen Svinesund - Oslo, inkludert terminalene på Alnabru i Oslo, Berger på Skedsmo og Rolvsøy i Fredrikstad.

* Mindre terminaler på den samme strekningen, som Karihaugen, Moss og Vestby, skal vurderes.

* Riksvei 2 på strekningen fra riksgrensa mot Sverige til Kongsvinger.

* E12 fra Sverige til Mo i Rana.

* E8 fra riksgrensa mot Finland til Skibotn.

* E6 fra grensa mot Finland til Kirkenes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor