Hovedinnhold

Må stå - elever i fare på skolebussen

SVAIER I MIDTGANGEN: Andreas Eduardo Strømmen står fremst av elevene i midtgangen på skolebussen fra Haram videregående skole i Brattvåg. Sittende fra venstre (bak): Sigurd Korsnes, Frp-politiker Mette Hanekamhaug og Joakim Hove Sørvik. Stående bak: Anders Stavik Slyngstad. Foto: Privat
SVAIER I MIDTGANGEN: Andreas Eduardo Strømmen står fremst av elevene i midtgangen på skolebussen fra Haram videregående skole i Brattvåg. Sittende fra venstre (bak): Sigurd Korsnes, Frp-politiker Mette Hanekamhaug og Joakim Hove Sørvik. Stående bak: Anders Stavik Slyngstad. Foto: Privat
(VG) Elever er redd det må en stor ulykke til før regjeringen krever seter og setebelter til alle.

Denne saken handler om:

SKOLESKYSS

  • Fylkeskommunene har etter opplæringsloven og privatskoleloven ansvaret for å gi skoleelever skoleskyss.
  • Grunnskoleelever som bor mer enn fire km fra skolen, har rett til skyss.
  • Førsteklassinger som bor mer enn to km fra skolen har rett til skyss.
  • Elever i videregående som bor mer enn seks km fra skolen har rett til skyss.
  • Om lag 2 til 3 prosent (4000 elever) av skoleelevene som bruker skyss, må stå i bussen hele veien til og fra skolen.
  • 6-7 prosent (9000 elever) har ståplass deler av veien til og fra skolen
  • Det er foreløpig ikke påbudt at elever skal sitte i skolebussen.
  • Mange skolebusser er ikke utstyrt med setebelter.
  • Fylkeskommunene er oppfordret av regjeringen om å planlegge fremtidig skoleskyss ut fra at det skal være tilgjengelig sitteplasss til alle skoleelever.
  • (Kilde: Samferdselsdepartementet, Sintef)

I alle år har politikere vært enig om hvor farlig det er å la elever sitte usikret eller stå i midtgangen på skolebussen.

I alle år har det likevel fått fortsette.

Må skje en ulykke

Både elever, rektorer og politikere sier at det må skje en alvorlig ulykke før regjeringen innfører et snarlig krav til sikker skoleskyss med sitteplass til alle og bruk av sikkerhetsbelte i alle skolebusser.

- Det er faktisk slik jeg tenker, sier elev Camilla Skaar (18) ved Haram vidaregåande skule.

- Det må faktisk skje en alvorlig ulykke med en skolebuss før regjeringen forstår hvilken risiko de utsetter elevene for, legger hun til.

Rektoren hennes, Jan Magne Helland, er helt enig.

- Dessverre er det nok slik at det trolig må en bussulykke til før det blir fortgang i kravene til sikring av elevene, sier han.

Camilla, som er leder av elevrådet, er svært konkret når hun beskriver hva som vil skje inne i en ulykkesbuss med 15-20 usikrede elever i midtgangen.

- Mange vil dø

- Ved en front-mot-front med et vogntog i 70-80 km/t vil elevene fyke fremover som prosjektiler i busskupeen. Mange liv vil gå tapt. Men det går det an å unngå en slik katastrofal ulykke, sier Camilla.

Hun mener mye hadde vært løst dersom busselskapene hadde fått krav på seg til at alle elever med rett til skyss skulle ha sitteplass.

Les også:  Raser mot nytt beltepåbud i buss: - Håpløst

Stortinget vedtok sist høst en ny forskrift om både krav til setebelter i alle busser og forbud mot ståplasser i skolebusser. Men det har likevel vært i det blå når kravet ville bli satt ut i livet.

- Dette har gått altfor sakte, kommenterer Mette Hanekamhaug (Frp) i Stortingets utdanningskomite.

Flere må stå

Hun ble nylig med som passasjer i en skolebuss fra Haram vidaregåande skule i Brattvåg i Møre og Romsdal.

Hanekamhaug fikk med selvsyn oppleve tre elever på flere av seteradene og midtgangen full av stående elever.

- Det er ekkelt å stå i midtgangen. Det er lett å tenke seg hva som skjer dersom bussen krasjer med en tung bil i 70 km/t. Du er alt annet enn trygg der du står, sier Hanekamhaug.

Samleside:  VG Nett om bil og trafikk

Hun minner om at det er over seks år siden Frp fremmet et forslag om å kreve både bilbelte og sitteplasser til alle elever som har rett til skoleskyss.

Bør være samsvar

TRYGG TRAFIKK-DIREKTØR: Kari Sandberg. Foto: Jan Petter Lynau
TRYGG TRAFIKK-DIREKTØR: Kari Sandberg. Foto: Jan Petter Lynau

Direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk har lenge ment at det bør være samsvar mellom krav til sikring av barn i personbil og sikkerhet i buss.

- Det er inkonsekvent at reglene for sikring av barn i bil skjerpes, mens det fortsatt tillates offentlig skoletransport med ståplasser og seter uten belter, sier Sandberg.

Lover å rydde opp

Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er så lei av å høre om usikrede elever i skolebusser, at hun nå lover alle rett til sitteplass og setebelte fra neste år.

- Min ambisjon er at den nye forskriften som gir elevene rett til sitteplass og setebelte skal være på plass senest 1. januar 2013, sier samferdselsminister Kleppa til VG.

SKAL RYDDE OPP: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Foto: Scanpix
SKAL RYDDE OPP: Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Foto: Scanpix

Regjeringen og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa går dermed inn for å sette forskriften ut i livet raskere enn tidligere antatt.

- Det er fordi vi ikke vil at det skal skje en slik ulykke som mange frykter, at vi rydder opp i denne saken, sier Kleppa til VG.

Bybusser som fungerer som skoleskyss for mange elever, holdes utenfor den nye forskriften, ettersom det gjelder spesielle regler i byene, ifølge Kleppa.

Ikke bekvem

Samferdselsministeren har flere ganger innrømmet at hun ikke har vært bekvem med skoleskyss-situasjonen.

Statsråden forklarte blant annet i avisen Nationen i 2010 at regjeringen ikke hadde tatt grep, fordi de regnet med at belter i bussene ville komme som en naturlig følge av beltepåbud på busser registrert etter 1999. Men beltene kom ikke over alt. Og flere tusen elever må fortsatt stå i midtgangen på bussene på vei til- og fra skolen.

Derfor kommer den nye forskriften i år, og det nye lovmessige kravet kan settes ut i livet senest 1. januar neste år, i følge Kleppas nye løfte.

PS! I Finland ble det innført lovmessig krav om at alle elever skal ha sitteplasser med setebelte i 2006.

Les: Raser mot nytt beltepåbud i buss. 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor