Hovedinnhold

- Flere bileiere legger aldri om til vinterdekk

15.000 bilskader sist vinter med sommerdekk-bilister

SOMMERDEKK-SNURR: Flere bilister kjører på sommerdekk vinteren gjennom. I overgangsfasen nå om dagen er det flere som ikke har fått lagt om, og tar sjansen. Her hjelper politiet til med å lede trafikken forbi en bil som har snurret med sommerdekk i nærheten av Olavsgård i Akershus. Bildet er fra en tidligere vinter. Foto: Scanpix
SOMMERDEKK-SNURR: Flere bilister kjører på sommerdekk vinteren gjennom. I overgangsfasen nå om dagen er det flere som ikke har fått lagt om, og tar sjansen. Her hjelper politiet til med å lede trafikken forbi en bil som har snurret med sommerdekk i nærheten av Olavsgård i Akershus. Bildet er fra en tidligere vinter. Foto: Scanpix
(VG Nett) Hver syvende skadde bil forrige vinter var utstyrt med sommerdekk.

Denne saken handler om:

Det viser fersk statistikk fra If Skadeforsikring.

- Vi vet at tre av ti venter til etter at den første snøen har lagt seg. Våre tall viser at hver syvende bil som krasjet i fjor vinter var utstyrt med sommerdekk. De 15.000 skadene på biler med sommerdekk er skader som har skjedd gjennom hele vinteren. Det tyder jo på at det er en del bilister som ikke legger om til vinterdekk, sier informasjonssjef i If Skadeforsikring, Jon Berge.

I 2007 svarte fem prosent av de spurte i en undersøkelse, at de ikke la om til vinterdekk.

Beregninger som If har gjort basert på sine tall, tyder på at rundt 15.000 skader i Norge sist vinter var biler som kjørte på sommerdekk. Det totale skadeomfanget for sommerdekkbilene kom sist vinter opp et sted mellom 400 og 500 millioner kroner, ifølge If.

Forsikringsselskapet har om lag en tredjedel av forsikringsmarkedet for biler. Gjensidige er den andre store aktøren, og nummer tre er Tryg.

- Vi tror den totale skadesummen kunne vært halvert dersom alle bilister hadde kjørt på vinterdekk, sier Berge.

I går kveld skapte bilister på sommerdekk  kaos på Vestlandet og Sørlandet. 

Ikke kjøpt nye vinterdekk ennå? Her er årets store vinterdekktest. 

Avkorter skadeoppgjør

- Hva risikerer bileier dersom vedkommende får en skade på vinterføre, og bilen er utstyrt med sommerdekk?

- Hvis vi kan påvise en klar årsakssammenheng, risikerer vedkommende en avkorting i forsikringsoppgjøret på cirka 30 prosent. I oktober i fjor kom snøen, men den var meldt på forhånd. Likevel dro mange på fjellet med sommerdekk på bilen. Det ble en masse ulykker, der biler blant annet skled ned bakker. I disse tilfellene avkortet vi skadeoppgjørene med mellom 20 og 30 prosent, sier Berge.

Han har en oppfordring til den som tar sjansen og kjører selv om man ikke har rukket å legge om.

- Tenk konsekvenstanker og la bilen stå. Det er dumt å sette sin egen travelhet foran risikoen for å ødelegge egen og andres bil, sier han.

I de tre nordligste fylkene var det tillatt med piggdekk fra 15. oktober. Piggdekk-starten i resten av landet er fra 31. oktober. Men foran fristen går alltid regelen om at bilen skal være skodd etter forholdene.

- Du får selvfølgelig ingen reaksjon om du setter på piggdekkene tidligere enn fristen hvis det er glatt, du skal på fjellet eller hvis det er ustabilt vær som nå. Men det er ingen romslighet hvis vi treffer på bilister med sommerdekk nå som det er glatt på veien. Da tar vi førerkortet, sier UP-sjef Runar Karlsen.

HAR DU SYNSPUNKTER ELLER INNSPILL TIL TEMAET? LEGG INN DINE KOMMENTARER NEDERST I ARTIKKELEN!

Inndrar førerkort

UP har inntrykk av at det er en del bilførere som kjører gjennom vinteren på sommerdekk.

- Dette er farlig og straffbart. Dersom det er glatt, tar vi førerkortet på stedet, og anmelder sjåføren. Tre måneder inndragning er det minste. Boten kan fort komme opp i ti tusen kroner, etter en konkret vurdering fra påtalemyndighetens side i hvert tilfelle, sier UP-sjefen.

Men kjører du med sommerdekk på tørr, bar vei, slipper du denne reaksjonen, selv om det er vinter.

Best i Midt-Norge

13,4 prosent av alle biler med skader sist vinter hadde sommerdekk, viser tallene fra If. Dette er nesten samme sommerdekkandel som året før da andelen var 13,9 prosent.

Bilteknisk fagsjef opplyser at de ikke kan si sikkert hvor stor del av skadene på sommerdekkbilene som har direkte sammenheng med for dårlig dekkutrustning, men at årsakssammenhengen mellom sommerdekk på vinterføre og skadene utvilsomt er til stede i en stor andel av skadene.

Bilister i Midt-Norge har lavest andel skader med sommerdekk, mens det er flest skader blant bilistene på Sør- og Vestlandet. Den største reduksjonen i skader med sommerdekk hadde lastebiler og busser.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor