Hovedinnhold

Virgin-sjefen:

Satser «formuen» på bio-drivstoff

Norske eksperter: - Andre generasjon biodrivstoff kommer for fullt innen 3-4 år

BRENNER FOR BIO: Virgin-sjefen Sir Richhard Branson. Foto: Saab.
BRENNER FOR BIO: Virgin-sjefen Sir Richhard Branson. Foto: Saab.
(VG Nett) Gründeren av den verdensomspennende Virgin-gruppen, Sir Richard Branson, vil bruke all gevinst og avkastning for de neste ti årene på produksjon av bio-drivstoff.

Denne saken handler om:

Det innebærer at 1,6 milliarder pund, eller nærmere 20 milliarder kroner, fra selskaper som Virgin Atlantic og Virgin Trains skal investeres i produksjon av fornybare drivstoff som bio-etanol og bio-diesel.

Biodrivstoff er bensin og diesel som er laget av planter som inneholder sukker eller cellulose, for eksempel sukkerrør eller trevirke.

Bio også for fly

Virgin Fuels heter selskapet som skal forvalte pengene. Allerede er det gjort investeringer i produksjon, men Virgin Fuels vil også bruke mye penger på forskning og utvikling av alternative drivstoff for transportsektoren, inkludert alternative drivstoff for fly.

ANDRE GENERASJON: - I fremtiden får vi bio-drivstoff basert på cellulose, sier Sir Richard Branson. Foto: AP.
ANDRE GENERASJON: - I fremtiden får vi bio-drivstoff basert på cellulose, sier Sir Richard Branson. Foto: AP.

Sir Richard Branson har ifølge Saab sagt noe i nærheten av at de fossile drivstoffenes tid er ute, da han fikk overlevert sin nye bioetanol-bil, Saab 9-5 Bio Power.

Branson er kjent for sitt sterke engasjement mot global oppvarming, og er en av Storbritannias mest kjente og respekterte forretningsmenn.

Sir Richard Branson mener at biodrivstoff er veien å gå både for bilen og flyindustrien.

- I dag fremstilles bioetaonol fra diverse jordbruksprodukter, men i fremtiden vil vi få den dominerende produksjonen foregå fra cellulosematerialer, som for eksempel treflis, sier Branson.

Lages av poppel og hamp

Denne fremtiden er svært nær, sier direktør Finn Tandberg i Bilimportørenes Landsforening (B.I.L).

- Andre generasjons biodrivstoff kommer fortere enn mange regner med. Dette er den nye typen biodrivstoff der hele planta tas i bruk. Alt kan brukes, for eksempel skogsavfall og flis. Dette lages til gass og kondenseres, og det fantastiske med drivstoffet er at det kan skreddersys. Uønskede molekyler kan fjernes, og vi får veldig ren diesel eller bensin, sier Tandberg.

I den nære fremtid vil vi derfor se plantasjer av både hamp og rasktvoksende tresorter, som for eksempel poppel.

- Bilprodusentene har et hardt trykk på dette nå, for å nå målet om utslippsgrensen på 120 gram CO2 innen 2012. En rekke biobiler er på vei inn i markedet, sier Tandberg.

Innblanding

Neste generasjons biodrivstoff er på vei, og dette krever en nasjonal strategi, mener Teknologirådet.

Det uavhengige offentlige organet vurderer konsekvenser av ny teknologi, og gir innspill til Stortinget.

Teknologirådet anbefaler politikerne å sørge for innblanding av opptil ti prosent biodrivstoff i alt drivstoff. Rådet ber også politikerne om å vurdere virkemidler for å øke andelen drivstoff-fleksible biler i bilparken.

BIO-FREMTID: - En rekke biobiler er på vei inn i markedet, sier Finn Tandberg. Innen 2009 skal blant annet alle Renaults bensinmotorer kunne kjøre på bio-etanol, Peugeot og Citroën har annonsert at de kommer med etanol-biler, i tillegg til Saab, Ford og Volvo, som stadig utvider antallet etanol-modeller. Foto: Bjørn Aslaksen.
BIO-FREMTID: - En rekke biobiler er på vei inn i markedet, sier Finn Tandberg. Innen 2009 skal blant annet alle Renaults bensinmotorer kunne kjøre på bio-etanol, Peugeot og Citroën har annonsert at de kommer med etanol-biler, i tillegg til Saab, Ford og Volvo, som stadig utvider antallet etanol-modeller. Foto: Bjørn Aslaksen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor