Hovedinnhold

Fremtidsveien smelter snøen selv

DRØM: Et amerikansk firma vil utvikle fremtidens veier, som samler strøm, holder seg selv isfrie og kan lade elbiler. Foto: Solar Roadways
DRØM: Et amerikansk firma vil utvikle fremtidens veier, som samler strøm, holder seg selv isfrie og kan lade elbiler. Foto: Solar Roadways
(VG Nett) Oppfinneren Scott Brusaw vil erstatte asfalt og betong med solcelle-veier, som selv sørger for å smelte snø og is. - Varmeelementene vil fungere omtrent som bakruten på en bil, sier han.

Denne saken handler om:

FAKTA SOLCELLE

  • Solceller omformer energi i sollyset til nyttbar elektrisitet ved at de absorberes i en halvleder (vanligvis silisium) i tilstrekkelig mengde til å frigi elektroner.
  • I en solcelle tvinges de frie elektronene til å gjennomløpe en egen krets før de slippes tilbake på plass. Dermed kan den elektriske energien utnyttes.
  • Bare en brøkdel av lyset som faller inn mot en solcelle lykkes i å sparke elektroner over barrieren. Noe lys reflekteres, noe farer tvers gjennom uten å treffe elektroner, og noe treffer elektroner som er for langt unna selve grensesjiktet til å hoppe over, de faller i stedet tilbake på plass, og energien omdannes til varme.
  • Det er derfor viktig å tilpasse tykkelsen på de to sjiktene, slik at andelen fotoner som lykkes i å sende elektroner over barrieren blir størst mulig.
  • For å få en praktisk nyttbar ytelse fra solceller, er det vanlig å seriekoble dem slik at spenningen tilpasses et likestrømsanlegg på 12 volt. Kilde: Energi Norge

Fremtidens vei fra det lille firmaet «Solar Roadways» vil består av tre lag. Solcellepaneler i veibanen sørger for å samle energi nok til å holde veibanen isfri.

Slik håper firmaet å kunne erstatte vanlige asfaltveier, parkeringsplasser og innkjørsler med et isfritt solcelleunderlag.

Visjonen er til og med å kunne lagre overskuddsenergi langs solcelle-veiene, som kan drifte trafikklys og til og med kunne brukes til å lade opp elbiler, skriver Solar Roadways.

Den danske avisen Jyllandsposten skriver at General Electric og amerikanske myndigheter har vist interesse for det lille ingeniørfirmaet i Idaho, som eksperimenterer med solcelle-oppvarmede veier.

Les: Tester hviskende asfalt. 

Les også: Saltet ødelegger bremsene. 

Skal tåle en truck

Overflaten skal være et lag av spesielt sterkt glass, som varmer opp elementene ved hjelp av solcelle-drevne generatorer.
Til våren skal firmaet anlegge en kort prøvestrekning.

Også i Worcester i Massachusetts er man i gang med en liknende idé. Her arbeider ingeniører ved Worcester Polytekniske Institutt med å utvikle selvoppvarmede fortau, ifølge Jyllandsposten.

Overflaten skal være røff nok til å gi nok friksjon, men samtidig slippe sollyset gjennom. Høyteknologien ligger i elektronikklaget under, med solceller, varmeelementer og mikroprosessorer.

Elektronikklaget samler strøm, mens det underste laget distribuerer strømmen. Her er også «linjene» for telefon, TV- og internett-trafikk.

Les: Vil tvinge bilen under fartsgrensen. 

- Dyrt

FLERE LAG: Veien består av flere lag. Det øverste skal være sterkt nok til å tåle all trafiikk, men skal også slippe gjennom sollyset. Foto: Solar Roadways
FLERE LAG: Veien består av flere lag. Det øverste skal være sterkt nok til å tåle all trafiikk, men skal også slippe gjennom sollyset. Foto: Solar Roadways

Robert E. Lang, direktør for tenketanken University of Nevada Las Vegas' Brookings Mountain West, sier til Jyllandsposten at slike ideer er perfekte i laboratorier, men at det kan bli vanskelig å finne penger og politisk vilje.

Han sier at det vil gi mening å anlegge solcelleveier i tett befolkede områder, men at det antakelig må brukerfinansieres.

Også Statens vegvesen her hjemme er lunkne til solcelleoppvarmede veier, og tror kanskje ikke at sollyset på våre breddegrader er sterkt nok vinterstid til å holde veiene snø- og isfrie.

- Vi jobber kontinuerlig med utvikling av både veidekker og driftsmetoder. I prosjektet Miljøvennlige veidekker har vi fokusert på å utvikle veidekker som gir mindre støv og støy. I Salt SMART-prosjektet prøver vi blant annet ut metoder og utstyr for å fjerne snø fra veien mer effektivt slik at saltbruken kan reduseres, sier leder for Vegteknologiseksjonen i Statens vegvesen, Svein Ryan.

Les: Her koster de veien for å salte mindre.

FRIKSJON: Overflaten skal være røff nok til at det er skikkelig friksjon. Foto: Solar Roadways
FRIKSJON: Overflaten skal være røff nok til at det er skikkelig friksjon. Foto: Solar Roadways

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor