Hovedinnhold

Grønn båt-bølge skyller inn

SOLDREVET: Kjøper du med solcelletaket lader båten seg selv. Fem dagers solenergi gir 3-4 timers gangtid, ifølge produsenten. Foto: Produsent
SOLDREVET: Kjøper du med solcelletaket lader båten seg selv. Fem dagers solenergi gir 3-4 timers gangtid, ifølge produsenten. Foto: Produsent
Uten en dråpe olje eller bensin om bord er GreenWave 515 så definitivt en annerledes båt. Med en liten utenbords elektrisk motor montert i brønn, gjør den 5 knop.

Denne saken handler om:

FAKTA

Lengde: 5,15 meter.
Bredde: 1,67 meter.
Dyptgående: Ca 35 cm.
Vekt: 400 kg.
Motor: Elektrisk 2 kW vid 36 V. Eller 4 kW Elektrisk drift med batterier som tåler og laddes mange ganger, og man kan få solcelletak som ekstrautstyr.
Max fart: 5 – 7 knop.
Gangtid per lading: 7 timer ved 4 knop.
Ladetid: 12-14 timer.
Solceller: Kjøper du med solcelletaket lader båten seg selv..
Fem dagers solenergi gir 3-4 timers gangtid.

Greenwave er en svensk familiebedrift som har drevet med båtproduksjon siden midten på nittitallet. Nå lanserer de sin egen elbåt på 17 fot.

Les:Italiensk luksusbåt.

Ruslefart

I motorbrønnen står en Torqeedo elektrisk utenbordsmotor på 4 kilowatt. Dette tilsvarer kraften i en 9,9 hk utenbords bensinmotor.

Styringen skjer via en rorkult som er koblet til motoren som ligger gjemt i en egen motorbrønn. I tillegg er det en liten regulator til å styre styrer farten med.

Dette er ikke noe fartsfantom. Her går det i rusletempo, og avhengig av hvor mange man er ombord ligger toppfarten mellom fem og syv knop.

Se flere bilder her.

Les:Avansert ekkolodd viser fotografiske bilder av bunnen.

Les også:Nytt tetningsmidell til båten.

Solcelletak

Båten ser ut som en smekker skjærgårdskrysser fra 20-tallet, men har moderne badeplattform akter.

Det er mulig å montere eget tak med solcellepaneler som øker brukslengden på båten.

Rekkevidden på standard båt er 25 til 30 nautiske mil om man går i 4-5 knop.

Driftskostnadene er cirka 1 krone per nautisk mil om man bruker svenskenes regnestykke. Skroget er utviklet spesielt for elektrisk drift og er i følge produsenten meget lettdrevet. Fullt utstyrt med den største 4 kW elmotoren, bord og badestige koster båten 130.000 svenske kroner.

Artikkelen er levert av Båtliv.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor