Hovedinnhold

Norsk film inntar Europa

etter årlangt utenforskap

PRODUSENTER: Fra v.: Petter Borgli, Gudny Hummelvoll, Sveinung Golimo, Magne Pettersen, Kristin Hellebust, Maria Ekerhovd, Yngve Sæther, Finn Gjerdrum. Foto: Jon Selås
PRODUSENTER: Fra v.: Petter Borgli, Gudny Hummelvoll, Sveinung Golimo, Magne Pettersen, Kristin Hellebust, Maria Ekerhovd, Yngve Sæther, Finn Gjerdrum. Foto: Jon Selås
(VG Nett) Norge har ingen konkurransefilmer i Cannes i år. Men vi har ti filmprodusenter!

Denne saken handler om:

Årsaken er at kulturminister Trond Giske på vegne av Norge om kort tid vil underskrive Den europeiske Filmkonvensjonen. Dermed blir vi et fullverdig medlemsland i «film-Europa».

Betydning

De åtte er: Petter Borgli, PJB Picture Company AS; Gudny Hummelvoll, SF Norge AS; Sveinung Golimo, Filmkameratene AS; Magne Pettersen, retriever Film; Kristin Hellebust, Storm Studios AS; Maria Ekerhovd, Kong Film AS; Yngve Sæther, Motlys AS; Finn Gjerdrum, Paradox AS.

- Dette får stor betydning for oss; det handler om penger, ressurser og muligheter for autensitet i en stadig mer internasjonal bransje, sier produsentveteran Finn Gjerdrum i Paradox AS til VG Nett.

Hans aktuelle eksempel er Hisham Samans nye film, «Sorans reise»». Den starter i Kurdistan, fortseter gjennom Tyrkia, Hellas og Tyskland - før den ender i Norge.

- Med lokale produsenter i de berørte landene, står vi mye friere med hensyn til location, lokale krefter både foran og bak kamera - samt enormt mye større sjanser til kinoditribusjon i de landene det gjelder, sier Gjerdrum.

Bedre

Når det gjelder lokal distribusjon i andre land, viser europeiske undersøkelser at filmer med nasjonale co-produsenter - selv om opphavslandet er et annet, f.eks. Norge - gjør det 2, 5 ganger bedre på kino, enn rent nasjonale filmer på samme marked.

Karin Julsrud i Spillefilmkompaniet 4 1/2 nevner deres eget prosjekt, «Bastøy» med regi av Marius Holst, med opptaksstart til høsten, som eksempel. Budsjettet er på 48 millioner, 16 millioner er gitt i støttet av Det norske filminstituttet.

Resten må skaffes. Det har gått, fordi den kommende norske tilslutning til Filmkonvensjonen har åpnet for franske, polske og svenske med-produsenter - i tillegg til mulig medvirkning fra et baltisk land og Danmark.

Nødvendig

- For å få til en del store filmprosjekter i fremtiden, er norsk tilslutning helt nødvendig, sier Sveinung Golimo i Filmkameratene AS.

Det er meget kompliserte overveielser som ligger bak Norges tiltredelse til Den europeiske filmkonvensjonen. Blant annet må Norge bytte ut deler av sine regler for samproduskjoner og støtte til utenlandske produksjoner. Det norske reglementet er nå i ferd med å bli byttet ut med det europeiske.

Det er heller ingen tvil om at Norge må øke sin pott av penger vi må «dele med» utlendinger som ønsker norske co-produsenter. Og ingen vet pr. i dag om dette blir friske penger eller om de må omdisponeres fra andre budsjetter.

Fordeler

Likevel regner de norske produsentene først og fremst med store fordeler for norsk filmproduksjoner fremover: Det betyr økt tilgang til de offentlige støtteordninger i andre land der norske produsenter søker samarbeid med lokale produsenter; det kan handle om skatte- og avgiftsfordeler i andre land eller andre gunstige ordninger forbeholdt borgere av de lokale landene.

Det meste hviler til syvende og sist på produsentene. Det er de som må skaffe seg produsentpartnere i ulike land, det er de som må sørge for konkrete samarbeidsprosejkter, det er de som må sørge for at ressurser og spesialkompetanse utnyttes best mulig.

Og det er derfor åtte norske filmprodusenter skal til Cannes-festivalen neste uke og jobbe og knytte kontakter i ulike fora.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Film

Se neste 5 fra Film