ELBIL: Ladeprisene for elbil hos ladeselskapene har ikke sunket, selv om strømprisene har det.

Strømprisen har stupt – like dyrt å lade bilen

Etter måneder med høye strømpriser er det nå billigere strøm enn på lenge, men prisen for lading av elbil har ikke sunket.

Publisert:

Vær og vind, både i Norge og i utlandet, er den viktigste grunnen til at strømprisen har falt så mye som den har.

I slutten av august var strømprisene over fire kroner kilowattimen i snitt for Østlandet og Vestlandet. Strømprisene nå derimot er betydelig lavere.

Spotprisen onsdag er på 34,62 øre for Østlandet. I nord er prisen 20,39 øre.

I og med at elbiler går på strøm ville det kanskje vært nærliggende å tenke at med lavere strømpriser er det også billigere å lade elbilen.

Slik er det ikke.

– Utgjør en liten andel

Dersom du vil lade hos ladeselskapet Mer (tidligere Grønn Kontakt) må du ut med 6,99 per kWh i på Østlandet, Sørlandet og Vestlandet.

KOSTER: Til tross for at strømprisene har stupt holder ladeprisene seg stabile.

Ifølge Elbil24 skrudde ladeselskapet Mer opp prisene med rundt 25 prosent fra 1. september.

Daglig leder, Nicholai S. Jørgensen, forklarer at det var en respons på vedvarende høye markedspriser på strøm over en lengre perioder.

– Vi følger utviklingen i strømmarkedet tett. De siste ukene har det vært en betydelig dipp i spotpris takket være mye nedbør og vind. Samtidig er spotprisene ventet å øke utover vinteren.

– For å sikre forutsigbarhet for våre kunder vil vi ikke endre pris basert på kortsiktige svingninger, men ser særlig på hvordan strømprisen er forventet å utvikle seg i månedene fremover.

LITEN ANDEL: Ladeselskapene forklarer at spotpris på strøm er en liten del av de totale kostnadene som er knyttet til lading.

Han sier også at spotpris kun er ett av flere elementer som utgjør kostnadene til ladeoperatørene.

Circle K skrudde opp prisen med rundt to kroner i slutten av august. Etter det har de hatt to prisjusteringer, en opp og en ned.

– Strømprisene utgjør en liten andel av kostnadene knyttet til lading, så ladeprisene følger ikke spotmarkedet fra dag til dag, sier kommunikasjonssjef i Circle K, Knut Hilmar Hansen.

Det er andre ting som utgjør en større del av utgiftene, forklarer han. Hvordan prisene vil se ut fremover derimot, er vanskelig å si.

– Vi gjør kontinuerlig vurderinger knyttet til dette, og det kan hende bildet vil endre seg, men av konkurransehensyn kan vi ikke si noe om hvordan vi vil prise oss frem i tid.

Til nyttår øker en rekke biler i pris. Les ekspertenes tips om det beste kjøpet.

Billigst hjemme

Ifølge Hansen lader mer enn 80 prosent av gjennomsnittskundene elbilen sin hjemme. Det bør de fortsette med, ifølge testansvarlig i Tek, Stein Jarle Olsen.

Han oppfordrer forbrukerne til å sjekke priser før de bestemmer hvor de skal lade.

– Uansett vil jo det rimeligste alternativet vanligvis være å lade hjemme, spesielt siden du da får dekket en potensielt veldig stor andel av prisen gjennom strømstøtten fra myndighetene.

Begge ladeselskapene Dine Penger har snakket med oppgir at det er mer enn bare strømprisene som påvirker prisen på lading.

– Ladeselskapene ønsker nok å signalisere tydelig at det langt fra bare er spotprisen på strøm som spiller inn når de skal sette “pumpeprisene” sine, og sånn sett er det nok naturlig at de avventer situasjonen litt før de justerer.

Psst! Har du tenkt å kjøpe bil? Slik kan du spare titusener på bilkjøpet!

Publisert: