1/12 Foto: Polestar
2/12 Foto: Polestar
3/12 Foto: Polestar
4/12 Foto: Polestar
5/12 Foto: Polestar
6/12 Foto: Polestar
7/12 Foto: Polestar
8/12 Foto: Polestar
9/12 Foto: Polestar
10/12 Foto: Polestar
11/12 Foto: Polestar
12/12 Foto: Polestar

Polestar Polestar 2

456 000,-

MotortypeElektrisk
ChassisKombikupé
GirkasseAutomat
Bagasjerom405 liter
Hestekrefter408 hk
Rekkevidde470 km

Polestar 2 er den første rene elbilen fra dette helt nye bilmerket fra Volvo og Volvos kinesiske eiere, Geely. Bilene produseres i Kina, og bruker en del hyllevare fra Volvo. Et trent øye vil kjenne igjen en del betjening og blant annet skjermen. Polestars kjennetegn er guloransje setebelter og bremsekalippere i samme farge.

Polestar 2 er en kombikupe i mellomklassen, med stor åpning til bagasjerommet. Bakkeklaring er 151 mm. Panorama glasstak er standard. Bilen har firehjulsdrift, automatgir og tilhengervekt på 1500 kg.

Konkurrenter er for eksempel Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y og BMW i4.

Hvem passer bilen for?

Polestar 2 er 4606 mm lang og dermed i mellomklassen. Bagasjerommet er på 405 liter og bilen har 35 liter frunk under panseret, der for eksempel ladekabler kan oppbevares. Maksimal taklast er 75 kg. Baksetene er ikke skyvbare i lengderetningen, de er oppvarmet. Det er tre sitteplasser bak. Forsetene er elektrisk justerbare.

Drivlinje og ladetider

Polestar 2 har en elmotor foran og en bak og dermed firehjulsdrift. Samlet effekt er på 408 hk og 660 nm dreiemoment. Akselerasjon fra 0-100 km/t er på 4,7 s, så her er det fart nok.

Batterikapasiteten er på 78 kwh og forbruket er oppgitt til 15,6 kwh/100km. Rekkevidden er oppgitt til 470 km. I likhet med alle elbiler vil rekkevidde falle betydelig vinterstid.

Hurtigladeeffekten (CCS ladesystem) er oppgitt til maksimalt 150 kW og ombordladerens kapasitet er på 11 kW.

Det gis følgende eksempler på ladetider:

Vanlig stikkontakt 2,3 kW (0-100 prosent): 14 timer.

Veggboks (0-100 prosent): 8-10 timer.

Hurtiglading (10-80 prosent): Cirka en halv time.

Utstyr:

Polestar 2 Launch Edition har mye standardutstyr: LED hovedlys med lyktespylere, dynamisk fartsholder og avansert autonødbrems, som også oppdager og bremser for fotgjengere, syklister og store dyr. Også ryggekamera med 360-graders overvåkning, 11-tommers infoskjerm med Android Automotive, oppvarmet ratt, dynamisk blindsoneovervåker, dynamisk filskiftvarsler, køassistent og trafikkskiltleser er standard. Frontruten er ikke oppvarmet. Bilen har ikke headup-display.

Priser:

Grunnprisen på Launch Edition er 456 000 kr. I tillegg kommer leveringsomkostninger og vinterhjul, normalt henholdsvis cirka 10.000 kroner og 10-20.000 kroner, samt eventuelt ekstrautstyr. Metallic lakk koster 9000 kroner, tilhengerfeste 13.000 kroner og helskinn seter med ventilasjon koster 40.000 kroner.

Det finnes én variant av Polestar Polestar 2.

Se alle varianter, utstyr og spesifikasjoner. »

Tester