1/4 Nissan Leaf kombikupé sett forfra
2/4 Nissan Leaf kombikupé sett bakfra
3/4 Nissan Leaf kombikupé interiør
4/4 Nissan Leaf kombikupé sett fra siden

Nissan Leaf

288 000,-

MotortypeElektrisk
ChassisKombikupé
GirkasseAutomat
Bagasjerom420 - 435 liter
Hestekrefter150 - 215 hk
Rekkevidde270 - 385 km

Nissan Leaf er en elektrisk femdørs kombikupe i kompaktklassen med relativt stor bagasjeplass, forhjulstrekk og automatgir. Bilen kan ikke trekke tilhenger. Bakkeklaring er på 150 mm på 40 kWt og 135 mm på 62 kWt. Bilen har ikke panorama glasstak. Bilen har ikke headup-display. Oppvarmet ratt er standard.

Nissan Leaf kom til Norge i 2011. Andre generasjon ble lansert i 2018. Denne kom i en ny variant med lengre rekkevidde i 2019. Modellen produseres flere steder, for Europa på fabrikken i Sunderlan i England.

Konkurrenter er for eksempel Volkswagen e-golf og Volkswagen ID.3, Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Peugeot e-2008, Mazda MX-30 og MG ZS EV.

Hvem passer bilen for?

Nissan Leaf er 4490 mm, har fem seter og et bagasjerom på 435 liter (420 liter i øverste utstyrsnivå). Det er ingen frunk under panseret. Maksimal taklast er 35 kg. Baksetene er ikke justerbare. Varmeseter bak er standard. Det er tre sitteplasser bak. Førersetet er ikke elektrisk justerbart.

Drivlinje og ladetider

Nissan Leaf har elmotor på forhjulene. Bilen kommer med to batteristørrelser med ulik ytelse og rekkevidde.

Modellen med 40 kWt batteri har 150 hk og 320 nm. Akselerasjon 0-100 km/t er ikke oppgitt. Modellen med 62 kWt batteri har 215 hk og 340 nm. Akselerasjon 0-100 km/t er oppgitt til 7,3 s.

Modellen med 40 kWt batteri har oppgitt rekkevidde på 270 km og et forbruk på 20,6 kwh/100km. Maksimal hurtigladefart er 50 kW (Chademo ladesystem). Ombordladerens kapasitet er på 6,6 kW.

Det oppgis følgende eksempler på ladetider:

Veggboks (0-100 prosent): 8 timer.

Hurtiglading (0-80 prosent): 42 minutter.

Modellen e+ med 62 kWt batteri har oppgitt rekkevidde på 385 km og et forbruk på 18 kwh/100km. Maksimal hurtigladefart er 100 kW (Chademo ladesystem). Ombordladerens kapasitet er på 6,6 kW.

Det oppgis følgende eksempler på ladetider:

Veggboks (0-100 prosent): 8 timer.

Hurtiglading (0-80 prosent): 42 minutter.

Utstyr:

Nissan Leaf har LED hovedlys (standard i øverste utstyrsnivå) med lyktespylere, dynamisk fartsholder og autonødbrems med fotgjengergjenkjenning som standard på alle varianter.  Bilen kommer i tre utstyrsnivåer. Ryggekamera med 360-graders overvåkning, blindsoneovervåker, dynamisk filskiftvarsler, trafikkskiltleser og nøkkelfri lås/start er også standard.

Delskinn seter er standard i øverste utstyrsnivå, koster 1800 kr. Frontruten er ikke oppvarmet

Priser:

Nissan Leaf 40 kWt koster fra 288 000 kr til 317 500 kr. Nissan Leaf 62 kWt e+ koster 356 800 kr og 385 000 kr. I tillegg kommer leveringsomkostninger og vinterhjul, normalt henholdsvis cirka 10.000 kroner og 10-20.000 kroner. Metallic lakk og perlemor lakk koster 9900 kr.

Det finnes 5 forskjellige varianter av Nissan Leaf.

Se alle varianter, utstyr og spesifikasjoner. »

Bilens sikkerhet

Standardkonfigurasjon:
Sikkerhet for voksne
93%
Sikkerhet for barn
86%
Sikkerhet for forgjengere
71%
Vurdering av automatiske sikkerhetsfunksjoner
71%

Tester

VG mener

Tørst salgslokomotiv

07.01.2019

Nissan salgslokomotiv har fått en stor facelift, støyer mindre og går lengre enn før (oppgitt til 38 mil, vi klarte 24 i kjøling vær). Autonødbrems er standard. Mangler rengjøring av ryggelinse. Ganske bra bagasjeplass. Topp bruktverdi i forhold til klassen. God pris.

Les hele testen