1/5 Foto: Ford
2/5 Foto: Ford
3/5 Foto: Ford
4/5 Foto: Ford
5/5 Foto: Ford

Ford Mustang Mach-E

412 000,-

MotortypeElektrisk
ChassisSUV
GirkasseAutomat
Bagasjerom402 liter
Hestekrefter269 - 346 hk
Rekkevidde420 - 610 km

Ford Mustang Mach-E er en elektrisk familie-SUV, bygget på en egenutviklet plattform. Ford henter navnet til sin første elektriske SUV fra sportsbilikonet Mustang. Elbilen skal bygges i Cuautitlan i Mexico.

Ford Mustang Mach-E har fem seter og en bakkeklaring på 145 mm. Bilen har bakhjuls- eller firehjulstrekk, kommer med to batteristørrelser og tilhengervekt på 750 kg.

Konkurrenter er for eksempel Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4Volvo XC40 P8 AWD Recharge, BMW iX3, Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y og Polestar 2.

Hvem passer bilen for?

Ford Mustang Mach-E er en familiebil på 4712 mm. Bagasjerommet er på 402 liter pluss 100 liter frunk under panseret. Maksimal taklast er ikke oppgitt. Baksetene er ikke justerbare eller oppvarmede. Det er tre sitteplasser bak, med iso-fix fester på yttersetene. Elektrisk justerbare seter foran er ekstrautstyr. Panorama-glasstak er tilvalg.

Drivlinje og ladetider

Ford Mustang Mach-E  har bakhjulstrekk eller firehjulstrekk via to elmotorer. Hovedmotoren sitter bak. Det er mange valgmuligheter for kombinasjon av drivhjul, effekt og batteristørrelse. Standard Range (SR) har 269 hk/430 nm og kan leveres med bakhjuls- eller firehjulstrekk. Akselerasjon 0-100 km/t er angitt til henholdsvis 7 s og 8 s. Long Range (LR) kan leveres med bakhjuls- eller firehjulstrekk, med 269 hk/430 nm eller 346 hk/580 nm, aks 0-100 km/t er oppgitt til henholdsvis under 8 s og 7 s.

Batterikapasiteten på SR er 75,7 kwh og rekkevidde er oppgitt til 440 km med bakhjulstrekk, 420 km med firehjulstrekk. Batterikapasiteten på LR er 98,8 kwh og rekkevidden er 610 km med bakhjulstrekk og 540 km med firehjulstrekk. Hurtigladeeffekten (CCS ladesystem) er oppgitt til maksimalt 150 kW for Long Range og 115 kW for Standard Range. Ombordladerens kapasitet er på 11 kW.

Det oppgis følgende eksempler på ladetider:

Veggboks (0-100 prosent): Avhenging at ladekapasitet til veggboksen. Med 11kW tar det ca. 7 timer (SR) og ca. 9 timer (LR)

Hurtiglading (0-80 prosent): 36 min (SR) og 48 min (LR) minutter.

Utstyr:

Ford Mustang Mach-E har LED hovedlys uten lyktespylere, automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, oppvarmet frontrute og ratt, parkeringssensorer foran og bak og nøkkelfri lås/start er standard. B&O lydplanke i hele dashbordets bredde er tilgjengelig som ekstrautstyr. Headup-display er ikke tilgjengelig.

Parkeringsassistent, 360-graders overvåkning, B&O premium lydanlegg med en integrert lydplanke i hele dashbordets bredde, elektrisk bakluke med håndfri åpning og trafikkskiltleser leveres i Teknologipakke til 22.000 kr.

Ovennevnte pluss elektrisk seteregulering foran, elektrisk innfellbare sidespeil, perforerte seter og panoramaglasstak leveres i Teknologipakke+ til 40. 000 kr til versjoner med bakhjulstrekk og 34.500 kr til versjoner med firehjusltrekk. (De første 3 punktene i Teknologipakke + er standard til versjoner med firehjulstrekk)

Priser:

Ford Mustang Mach-E koster fra 412 000 kr. for Standard Range/bakhjulstrekk og fra 482 000 kr Standard Range/firehjulstrekk. Long Range/firehjulstrekk koster 544 000 kr. I tillegg kommer leveringsomkostninger og vinterhjul, normalt henholdsvis cirka 10.000 kroner og 10-20.000 kroner. Metallic lakk koster 7000 kr, perlemor lakk 10.500 kr.

Ford Mustang Mach-E leveres i Norge fra 4. kvartal 2020.

Det finnes 5 forskjellige varianter av Ford Mustang Mach-E.

Se alle varianter, utstyr og spesifikasjoner. »