Elbil: Alt du må vite om elbil og rekkevidde

Se oversikten over elbilene med lengst rekkevidde, og hvem som gir deg mest rekkevidde for pengene.

Elbilene får utvilsomt stadig bedre rekkevidde, og antallet modeller med høy rekkevidde blir stadig flere. Mens det for bare et par år siden kun var Tesla som kunne skilte med over 400 réelle kilometer i rekkevidde, har du i dag rundt 10 elbiler å velge mellom med så høy rekkevidde i dag. Samtidig har spekteret av mellomklassemodeller blitt langt bedre, så valgmulighetene har aldri vært bedre for deg som kanskje har elbilen som sekundærbil, eller bare sjeldent kjører langt.

Parallelt med at bilene i seg selv har blitt bedre, har også antallet ladestasjoner langs norske veier blitt langt flere. Det rent rasjonelle grunnlaget for rekkeviddeangst er derfor i stor grad borte for hele landet, selv om det er selvsagt er lurt å ha en destinasjonslader om du har en hytte langt til fjells.

Med lading hjemme vil du også ha full tank hver morgen, og etterhvert som teknologien beveger seg fremover er det rimelig å anta at elbil-hverdagen vil ha færre og færre utfordringer. Det er nok ikke uten grunn at en tredjedel av alle nye biler er elektriske.

Hva er NEDC-rekkevidde for elbil?

Da elbilene først kom her til lands, var rekkevidden gjerne oppgitt som etter det som kalles NEDC-standarden. Dette var i det store og hele en optimistisk beregning av rekkevidden, og da kanskje spesielt i et land med klima og høydeforskjeller som Norge.

Bakgrunnen for at en ganske optimistisk standard ble valgt for å oppgi rekkevidde skyldes primært at det var mangel på alternativer. NEDC var utviklet for å måle biler med fossilt drivstoff, slik at du kunne anslå drivstofføkonomien. Den ble utviklet lenge før elbilene ble så tilgjengelig som de nå er, men ble tatt i bruk fordi den gjorde det mulig å sammenligne elbilene på tvers av hverandre. Du kunne altså se om en elbil har lengre rekkevidde enn en annen, selv om selve rekkevidde-tallet i kilometer nok er høyere enn du kan regne med å hente ut i praksis.

Nå har det imidlertid endelig kommet en ny målestandard, og alle bilprodusentene er i ferd med å flytte seg over til denne.

Hva er WLTP-rekkevidde for elbil?

Den nye målestandarden heter WLTP, og dette er den rekkevidden du virkelig bør se etter om du vil ha det mest realistiske tallet. Stadig flere elbiler opplyser dette tallet, som vil være likt over hele verden. Denne målestandarden stemmer mer med en reell kjøreprofil, fordi den tar inn over seg vekten av passasjerene og et mer realistisk kjøremønster og forhold.

Hvis du ser en bil i som kun oppgir NEDC-tallet og ikke WLTP, betyr det mest sannsynlig at bilen ganske enkelt ble utviklet og lansert lenge før WLTP kom. Denne overgangen er også grunnen til at det faktisk er langt færre hybridbiler på markedet ved starten av 2019, enn det var for et drøyt år siden. I påvente av WLTP-sertifisering har bilprodusentene rett og slett fjernet en rekke modeller fra markedet midlertidig. Enten for å få gjort en ny test, eller fordi de ønsker å gjøre bilene enda bedre innen de tilgjengeliggjøres for salg.

Slik får du bedre elbil-rekkevidden om vinteren

En av de store spørsmålene mange ferske elbil-eiere har, er hvordan rekkevidden vil påvirkes gjennom en kaldt vinterhalvår. I likhet med en fossil bil blir også elbilene påvirket av at vinterværet gjerne gir høyere motstand mot underlaget, og dermed høyere drivstofforbruk. Men mange elbilister opplever nok og at rekkevidden i seg selv blir kortere i vinterkulden.

Heldigvis er det noe du med et par tiltak kan gjøre mye med.

For det første har flere tester vist at det faktiske rekkevidde-tapet av kulde er relativt lite, og med kort vei mellom ladestasjonene vil det i praksis ha lite og si. Et rekkevidde-tap skyldes at temperaturen i batteriet er lavt, og så snart du begynner å bruke batteriet vil det bli varmere av seg selv. Flere elbiler leveres også med aktive varme- og kuldeanlegg, som varmer batteriet om vinteren, og kjøler det om sommeren, slik at det er mest mulig effektivt i drift.

Elbil-batteriene har nemlig den egenskapen at de varmer seg selv både når de brukes, og når de lades. Et triks for deg som skal ut på tur i vinterkulden er derfor å lade bilen så nært opptil tidspunktet du skal bruke bilen. Da vil batteriet allerede være varmt etter ladningen, og ligge på et mer effektive punkt når du begynner å kjøre.

Et annet triks du kan teste for å øke rekkevidden i vinterkulden, er å sjekke dekkene. Pass på at de har riktig lufttrykk, og om du synes vinterdekkene gir deg veldig mye mer motstand enn sommerdekkene, kan du vurdere å kjøpe et sett med lavere rullemotstand.

Søk og se alle elbilene som passer dine ønsker her »

Elbiler med best rekkevidde mai 2019

Bilguiden inneholder alle elbilene som er tilgjengelig for salg i Norge. Vi har utviklet en egen liten algoritme som kalkulerer WLTP-rekkevidden til en elbil som kun er NEDC-sertifisert. Den er ikke nøyaktig, men nære nok til at du kan sammenligne modellene side om side. Dermed er alle elbiler som er tilgjengelig for salg i Norge en del av oversikten over de elbilene med best rekkevidde i Norge.

Elbiler med best rekkevidde for pengene mai 2019

Bilguiden kan også regne ut og finne elbilene som gir deg mest rekkevidde for pengene, på tvers av målestandard. Kanskje noe overraskende er det to nykommeren å finne på toppen av denne listen, etterfulgt av mer kjente modeller vi har hatt med oss en stund. Listen tar riktig nok ikke høyde for andre variabler enn pris og rekkevidde. Parametere som vekt og størrelse er ikke en del av regnestykket.

Elbilvelgeren: Elbiler med lengst rekkevidde

under 200 000 krover 1 000 000 kr
Biltype
Andre egenskaper

Ingen biler med disse søkekriteriene ble funnet!

Har du prøvd å endre på søkekriteriene?