Elbil: Alt du må vite for å velge beste elbil

Elbilene suser inn på norske veier som aldri før. Nesten halvparten av norske nybilkjøp er nå elektriske(OFV, april 2019), og flere kan det bli nå som ladeinfrastruktur og valgmulighetene er bedre enn noen gang. Her er vår oversikt for deg som skal kjøpe ny elbil i dag.

Nordmenn har falt for elbilen, skal vi tro tallene. I fjor kjøpte vi 19 400 nye elbiler, noe som utgjør en markedsandel på hele 31 prosent, ifølge OFV. Utviklingen har hatt et utrolig tempo, for vi skal ikke lenger enn syv år tilbake for å se en markedsandel på én prosent. I 2030 er elbiler regnet å være mellom 45 og 60 prosent av den totale personbilparken.

For deg som vurderer å kjøp en ny elbil lover denne veksten godt. Det har aldri før vært så mange merker og modeller å velge blant, og flere skal det bli. Samtidig blir ventelistene stadig kortere.

Ifølge Bilguiden var det ved inngangen til året 25 forskjellige elbil-modeller i aktivt salg i Norge, mange av dem i flere utstyrsgrader og priser. Fremover er det ventet en rekke store nyheter. Kia E-Niro, Audi e-Tron, DS3 E-Tense, Mercedes-Benz ECQ, Tesla Model 3 og mange flere kommer nå rullende inn over norskegrensen.

Parallelt med at det er bedre forhold for deg som skal kjøpe ny elbil, er majoriteten av utfordringene med å bruke en elbil i praksis ryddet av banen. For bare noen år siden fantes det knapt ladere langs norske veier. Nå er antallet hurtigladere større, og ladetidene såpass gode, at problemet i praksis er eliminert for veldig mange.

Samtidig nyter elbileiere fortsatt godt av en rekke fordeler her til lands, som gjør bilene billigere i innkjøp og å bruke. Momsfritak, billigere eller gratis bom- og fergepasseringer, og ferger - for ikke å glemme at det billige drivstoffet senker kostnaden av å eie en elbil betraktelig. Samtidig blir de løpende serviceutgiftene gjerne lavere. Likevel kan elbilene oppleves som mindre kjent og trygt av mange, selv om teknologien har gjort kvantesprang de siste årene. Virkeligheten er at de fleste ulempene er redusert til myter; du får elbiler med meget lang rekkevidde, de kan lades raskt og valgmulighetene er store. Elbilen er etablert, og har kommet for å bli.

Målet til Bilguiden er å hjelpe deg med å oppdage alle mulighetene du faktisk har til å velge ny bil, hva de koster og hvordan du gjør det valget som til syvende og sist er best for deg. Vi holder den komplette oversikten over nybiler som er tilgjengelig for salg i Norge akkurat nå, slik at du kan se de faktiske valgmulighetene dine. Dette inkluderer prisen på ekstrautstyr, funksjoner og pakker produsenten tilbyr. I denne artikkelen får du oversikt over de mest populære elbilene, de mest solgte elbilene, elbilene som har kommet best ut i test og andre spørsmål du måtte ha om elbil. Nederst finner du tjenesten som lar deg finne elbilen som passer ditt behov.

Er du ute etter å kjøpe ny elbil?Trykk her for å se alle de 57 ulike elbilene som tilbys hos norske bilforhandlere »

Mest populære elbil oktober 2019

Listen over de mest populære elbilene er basert på populæriteten i Bilguiden. Med hundretusener av besøk til grunn kalkuleres listen ut fra hvilke modeller som har vært resultatet i et søk, og studert nærmere. Liten oppdateres daglig, og tegner et bilde av hvilke elbiler det er størst interesse for i Norge.

Høyt oppe på listen finner vi alle de tre modellene Tesla har i aktivt salg, der både Model S, Model 3 og Model X er representert. Modellene er kanskje de mest størst interesse her i landet, men de får ikke regjere alene. Nykommere som Kia E-Niro, Audi e-Tron og BMW i3 har også satt sine tydelige posisjoner blant nordmenn, og ligger ikke langt bak. Det er tydelig at nordmenn søker etter og oppdager bredden av det norske elbilmarkedet, før de tar et valg.

Beste elbil test og samletest oktober 2019

Hvert eneste år tester VG rundt 30 av de nye bilene som kommer på det norske markedet. Mange av disse er elbiler, og flere blir det naturlig nok. Listen over de beste elbilene som er testet og samletestet av VG baserer seg på testens totalscore, og blir oppdatert så snart en ny test er gjennomført.

VG har testet 19 av de totalt 25 elbilene som er i aktivt salg i Norge. På topp finner vi både den mellomstore Kia E-Niro, og Audis første elbil, e-tron. Tesla ligger også i tet med sin Model S, sammen med folkemodellen Opel Ampera-e.

Søk og se alle elbilene som passer dine ønsker her »

Mest solgte elbil

I Norge holder OFV oversikt over alle nyregistrerte biler, og de har fulgt den dramatiske veksten til elbilene tett. Listen baserer seg på de mest solgte bilene her til lands, basert på når de ble nyregistrert. Til forskjell fra listen over de mest populære bilene viser statistikken hva nordmenn faktisk endte opp med å kjøpe.

Kjøpe elbil: Hva skal jeg se etter?

#1: Bruksområdet

Et viktig kriterium når du kjøper ny elbil er hvilken type elbil du er interessert i, som igjen kommer av hva du skal bruke den til. Dette har du sikkert fundert litt på allerede, og det er en viktig parameter for å gjøre den første kategoriseringen av valgmulighetene dine. Om den eneste grunnen til at du vil ha og trenger en ny elbil er for å pendle til og fra jobb i kollektivfeltet, noen mil hver vei, trenger du ikke egentlig en spesielt stor bil. Om elbilen skal være familiens eneste bil, som skal ta mor, far og tre barn både til barnehage, jobb, aktiviteter og hytten på fjellet, trenger du en større bil med bedre rekkevidde. Både for å få plass, men også fordi du trolig vil sette pris på færre ladestopp i løpet av uken.

#2: Rekkevidde

Størrelse og rekkevidde henger ofte, men ikke alltid, sammen. Like fullt er det det viktig at du gjør deg opp tanker om hvilken rekkevidde du er ute etter, og velge modeller deretter. Videre må du også passe på hvilken rekkevidde-spesifikasjon du ser på når du skal kjøpe ny bil. Tidligere oppga produsentene en såkalt NEDC-rekkevidde, et tall som ofte var betydelig høyere enn det som var realistisk å kjøre med normalt bruk. Elbilverden er nå midt i en overgang til WLTP-rekkevidde, som er et mer presist tall. Når du leter etter ny elbil vil du nok oppleve å se begge, nettopp fordi vi er i en overgangsfase. Vær da klar over at WLTP er mest realistisk, og ikke kan direkte sammenlignes med NEDC. I Bilguiden har vi gjort en kalkulering for biler som fortsatt ikke er WLTP-sertifisert, og viser deg denne kalkulerte rekkevidden om du sorterer elbilene i tjenesten etter rekkevidde. Denne er ikke nøyaktig, men lar deg sammenligne modellene på tvers av de to standardene ganske nøyaktig.

#3: Lademuligheter

Som en forlengelse av rekkevidden, bør du også se på hvilke lademuligheter du har der du ferdes og parkerer. Uansett hvilken elbil du velger i dag, kan du gå ut fra at du i utgangspunktet har meget gode lademuligheter langs norske veier. I grisgrendte strøk er det noe lengre mellom ladepunktene, men tilgjengeligheten har blitt veldig mye bedre de senere årene. I nord er det fortsatt vanskelig, men også her planlegges det utbygging av korridorer med hurtig- og lynladere. Det du bør sjekke nærmere er hvilke lademuligheter du har på dine typiske destinasjoner. Hjemme bør du få montert en egen lader på en sterk strømkurs, og om du kjører til jobb bør du studere lademulighetene der. Lader du på destinasjonene vil det kanskje spare deg for en ladning underveis. Det samme gjelder hytten, der det spesielt vinterhalvåret kan kommet godt med om du får toppet batteriet mens du er på toppen av fjellet i vinterkulda.

#4: Vinteregenskaper

Apropos vinterkulden. Vi kommer ikke utenom den i Norge, og akkurat som fossilbiler blir også elbilene påvirket av kulden - dog på noe annet vis. Rekkevidden reduseres både direkte gjennom temperaturen, som gjør at det tar tid å få den beste driftstemperaturen for batteriene og fordi bilen må bruke mer strøm til å for eksempel varme kabinen. Varmekabler i frontruten, setevarme og oppvarmet ratt er funksjoner som normalt bidrar til å bruke bruke mindre strøm totalt og dermed bidrar til å øke rekkevidden. Samtidig bør du sjekke at elbilen har varmpeumpe. De aller fleste elbiler i Norge har dette, som sikrer en effektiv oppvarming av kabinen slik at du bruker mindre kjørestrøm til oppvarmingen.

Fordeler med å kjøpe elbil

De mange insentivene er utvilsomt mye av grunnen til at elbilene har fått det fotfestet de har i Norge. Du slipper å betale avgifter ved kjøp, samtidig som driftsutgiftene er lavere og du kan kjøre forbi køen i kollektivfeltet. Selv om flere av fordelene nok er midlertidige, er de viktige deler av grunnen til å kjøpe elbil i dag.

Dette er fordelene du får i dag som elbil-kjøper og eier:

#1: Lavere driftsutgifter

Strøm er langt billigere enn bensin og diesel, og kombinert med egenskapene til motorene så blir drivstoffkostnaden betydelig bedre for en elbil. I tillegg er serviceutgiftene ofte lavere. Anslagene varierer, ut fra elbilens forbruk og varierende priser på strøm og drivstoff, men en tommelfingerregel fra Elbilforeningen er at strøm til elbilen koster cirka en femtedel av drivstoffet til en bil med forbrenningsmotor. Bare husk at du sammen med bilen bør investere i en veggboks.

#2: Ingen engangsavgift

Denne særavgiften er i utgangspunktet basert på hvor mye utslipp en bil har. Elbilene er i sin helhet fritatt fra denne avgiften, i motsetning til elektriske hybrider som betaler noe engangsavgift.

#3: Ingen trafikkforsikringsavgift (årsavgift)

Trafikkforsikringsavgiften, som tidligere het årsavgiften, har lenge vært betydelig billigere for en elbil enn en bil med fossilt drivstoff. I 2018 og 2019 er denne avgiften fjernet i sin helhet for elbiler.

#4: Ingen moms

Som med de øvrige avgiftene betaler man ikke engang moms på elbil, noe som selv for en mellomstor elbil fort kan utgjøre en besparelse på 75 000 kroner.

#5: Tilgang til kollektivfeltet

Elbilene har i utgangspunktet fri ferdsel i kollektivfeltene her til lands. Dette skrenkes nå noe inn, spesielt i byene, der friheten blir tidsregulert og regulert ut fra antall passasjerer i bilen.

#6: Billigere eller gratis parkering

Offentlige parkeringsplasser i flere byer er enten gratis eller billigere for elbiler, og noen av disse lar deg attpåtil lade gratis. Denne fordelen praktiseres ulik over hele landet.

#7: Billigere ferge

Bor du på vestlandet kan denne være mye verdt. De fleste norske ferger tar nå betalt for elbiler, men bare opptil halv takst.

#8: Billigere eller gratis bomring

Bommene på norske veier har lenge vært gratis for elbil-eiere, men ordningen strammes nå noe inn. De fleste store byer har planer om å ta betalt for elbiler i løpet av 2019, men da bare opptil 50 prosent av normal takst.

#9: Lavere skatt ved firmabil

Vil du ha firmabil og velger en elektrisk variant, reduseres skattegrunnlaget ditt for denne med 40 prosent.

#10: Økt vrakpant

Kvitter du deg med en fossilt drevet varebil og kjøper eller leaser en ny varebil som er utslippsfri, får du en støtte på 13 000 kroner.

Er du ute etter å kjøpe ny elbil?Trykk her for å se alle de 57 ulike elbilene som tilbys hos norske bilforhandlere »