Nå kan du abonnere på bil: Dette er fordelene og ulempene

I det siste har det dukket opp flere aktører som tilbyr abonnementstjenester på bil. Fordelene er mange i forhold til å eie, lease, leie eller å være en del av en bildelingstjeneste.

Stadig flere leaser, i stedet for å eie bil. Trolig skyldes det at mange er usikker på hvilken bil og drivlinje de bør velge.

Teknologiutvikling og politiske vedtak kan nemlig føre til store verdifall på enkelte modeller, alt etter hva som skjer de kommende årene. Andre alternativer er bildeling og korttidsleie, men for mange er ikke dette optimalt. De vil ha sin egen bil, alltid tilgjengelig.

Selv om leasing har sine fordeler, så låser du deg til en kontrakt i 3-4 år og må gjerne ut med en større sum i startleie/ forskudd. Som et alternativ til leasing, har derfor aktører som Volvo, Bertel O. Steen, Santander Consumer Bank, Avis, Hertz og Sparebank 1 i løpet av de siste månedene lansert abonnementsløsninger for bil.

Det går ut på at du låner en bil på månedsbasis, men hvor det ikke er bindingstid og startleie som ved leasing.

Sammenlignet med en bildelingstjeneste, har du full tilgjengelighet til bilen til enhver tid. Du trenger med andre ord ikke å tenke på at bilen må reserveres på forhånd.

Du slipper dessuten å binde opp mye kapital og bekymre deg for salgsverdien, som du må hvis du eier egen bil.

Fleksibilitet til å bytte bil eller avslutte abonnementet når du vil

Fordelene med månedsabonnement på bil er som du kanskje har skjønt mange, og nøkkelord som forutsigbarhet, enkelhet og fleksibelt er godt beskrivende for denne typen bilhold. For akkurat som ved leasing, korttidsleie og bildeling gir et bilabonnement deg forutsigbare kostnader. I månedsprisen inngår gjerne alle kostnader, bortsett fra drivstoff, bompenger og parkering.

Vær imidlertid klar over at det kan variere noe fra selskap til selskap hva som er inkludert i prisen.

Bilabonnement er også enkelt, og fjerner en del bekymringer knyttet til bilhold. I månedsprisen inngår nemlig i praksis alt, som for eksempel forsikring, avgifter, servicer, reparasjoner, dekkskifter og dekkhotell, noe som betyr at kun trenger å forholde deg til én part og én samlet regning.

– Kunden slipper dessuten alle uforutsette kostander som kan oppstå i forbindelse med bilholdet, sier Aina Sandvik, leder for bilabonnement i Sparebank 1.

Bankalliansen er foreløpig inne i en pilotfase og leverer derfor kun ut biler i Østfold per i dag. Målet er å få rullet ut et landsdekkende tilbud etterhvert. Fleksibilitet er det tredje nøkkelordet, og det skyldes at det ikke er noen bindingstid og at avtalen kan sies opp når som helst.

Dersom dine behov for bil endrer seg, for eksempel som følge flytting, svekket økonomi eller familieforøkelse, kan du velge å bytte biltype eller avslutte abonnementet helt.

Ved leasing er dette vanskelig eller svært kostbart, da det er lite trolig at noen vil ta over din avtale. Dersom du eier bil og får endrede behov, må bilen selges. Da kan det være noe usikkert hva du får igjen for den. Det er også en del jobb med å selge og eventuelt kjøpe bil.

Prisen varierer etter bil og ønsket kjørelengde

Så til det store spørsmålet: Hva koster det å ha et bilabonnement?

I sommer sendte Sparebank 1 ut en pressemelding hvor det gikk frem at målsetningen for deres abonnement var at det skulle være et rimeligere alternativ enn å eie eller å lease.

Nå er dette tonet noe ned:

– Bilabonnement fra Sparebank 1 vil tilby kunden et enklere, mer forutsigbart og fleksibelt bilhold til tilsvarende kostnad som å eie eller lease bilen, sier Aina Sandvik i dag.

Nordens største bilfinansieringsselskap, Santander Consumer Bank, som har etablert et pilotprosjekt for bilabonnement sammen med bilforhandleren Kverneland Bil, har lagt listen noe høyere. I juni uttalte konserndirektør Finn Jentoft i Kverneland Bil følgende tilDagens Næringsliv om forventet prisnivå på deres abonnement:

– Prismessig skal det være konkurransedyktig med vanlig leasing, kun en marginal ekstrakostnad i forhold til å lease en bil.

Hva som er og blir fasit, vil avhenge av hvilke avtaler du sammenligner. For akkurat som det finnes gode og dårlige leasingavtaler, finnes det helt sikkert også gode og dårlige bilabonnement.

Prisen vil også avhenge av hvor lenge bilene er med i abonnementsordningen før de selges, samt hvor mye administrasjon ordningen krever.

Uansett vil et bilabonnement være betydelig billigere enn korttidsleie, gitt at du trenger bilen mer enn noen fåtalls dager per måned.

Under kan du se noen priseksempler på bilabonnement. Modell og tillatt kjørelengde per måned er oppgitt i parentes.

Les vilkårene nøye. Avtalene er kun ment som eksempler, og er ikke direkte sammenlignbare. Dette kommer av at tilbudene har noe ulike betingelser.

Fordeler og ulemper ved de ulike alternativene

Et bilabonnement ligner som nevnt mye på leasing. I og med at mange leasingkunder har fått en overraskende sluttregning ved levering av bilen etter avtaleperiodens slutt, er det naturlig å tro at dette kan bli en problemstilling også når bilabonnentene skal levere inn bilen.

For dersom bilen har skader, mangler eller slitasje utover det som kommer av «normal» bruk, må du selv betale for dette.

Hvis det da er leasingselskapet eller aktøren du har tegnet bilabonnement hos som skal avgjøre hva som er normalt og ikke, kan det bli litt som bukken og havresekken.

På spørsmål om hvordan Sparebank 1 skal unngå konflikter rundt dette, svarer Aina Sandvik følgende:

– Vi har et samarbeid med Fremtind Forsikring og Avis bilutleie. Normal bruksslitasje påregnes i abonnementet, og vi tar høyde for at kunden har bilen som sin egen, gjerne over en lengre periode. Større og synlige skader som må utbedres dekkes enten av forsikringen eller av kunden selv, avhengig av hendelsesforløpet.

Her følger noen plusser og minuser ved å eie, lease, leie, være en del av et bilkollektiv og å abonnere på bil. På den måten kommer det bedre frem hvilket alternativ som passer deg best.

Eie

Fordeler:

Ulemper:

Leasing

Fordeler:

Ulemper

Bildeling/bilkollektiv

Fordeler:

Ulemper:

Bilabonnement

Fordeler:

Ulemper: