Ordbok om bil: Ord, uttrykk og forkortelser du bør kunne

Ikke alle vet hva for eksempel ASR, xenonlys, blindsonevarsler, luftfjæring og differensialsperre er. Denne oversikten, som forklarer hva viktige ord, uttrykk og forkortelser betyr, kan hjelpe på det.

Adaptiv luftfjæring:

Et system som styrer dempingen av bilen. Bilen senkes ved høy hastighet, noe som gir bedre stabilitet og veigrep, samt bidrar til å redusere luftmotstanden. Dette reduserer drivstoffutgiftene for fossilbiler, og gir lengre rekkevidde på elbiler. Bilen heves ved lave hastigheter og ved kjøring på røft underlag.

Adaptiv cruisekontroll:

Med adaptiv cruisekontroll velger du farten du ønsker å holde, og systemet sørger for at den opprettholdes. Hvis den innebygde radarsensoren oppdager en bil foran deg på veien, vil den senke hastigheten på bilen din for å opprettholde en forutbestemt avstand. Så snart veien foran deg er klar, vil systemet gå tilbake til din valgte hastighet. Dette gir bedre flyt og er med på å forhindre ulykker.

Aktiv filskifteassistent:

Hindrer deg å skifte fil hvis du ikke har brukt blinklyset på forhånd. Hvis bilen er i ferd med å forlate kjørefeltet uten at du har satt på blinklyset, varsles du visuelt og med et lydsignal, vibrering i rattet eller lignende. Hvis du ikke reagerer, griper systemet inn og korrigerer styringen for å få bilen tilbake i en trygg posisjon.

Antispinn (Anti Slip Reduction/Anti Spin Regulation, ASR):

Er en elektronisk funksjon på de fleste nye biler som forhindrer at hjulene spinner når det er lite friksjon mellom dekk og underlag. Hensikten er å overføre kraften til de hjulene som har best grep, samt redusere på det/de som spinner. Antispinn sikrer dermed et bedre veigrep og gir økt fremkommelighet.

Autolys:

Ved hjelp av en sensor skrus nærlys og baklys på automatisk når det blir mørkt. Autolys er standard i de fleste bilmodeller, bortsett fra de aller rimeligste.

Automatisk bakluke:

Lar deg åpne eller lukke bakluken ved å bevege foten under den bakre støtfangeren. Krever at du har keyfree-nøkkel med deg eller i nærheten. Praktisk når bilen er skitten og/eller når du har hendene fulle.

Automatisk lysnivåregulering:

Et system som sørger for optimalt lys, og som samtidig hindrer at møtende trafikk blir blendet. Lysnivåreguleringen kompenserer for endringer i vektfordelingen i bilen, som følge av for eksempel ujevnheter på veien, nedbremsing, akselerasjon eller bagasje.

Automatisk nødbrems (Automatic Emergency Brake, AEB):

Gjør at bilen automatisk bremser ned når det er behov for det, for eksempel når du er uoppmerksom på at bilen foran deg stopper eller senker hastigheten. Flere undersøkelser, blant annet fra Euro NCAP, viser at nødbremser reduserer påkjørsler bakfra med rundt 40 prosent.

Bakkestartassistent/ bakkestarthjelp:

Hindrer at bilen ruller bakover ved bakkestart i tiden det tar deg å flytte foten fra bremsepedalen til gasspedalen. Du slipper da å bruke håndbremsen.

Blindsonevarsler:

Radarsensorer oppdager når et kjøretøy kjører inn i blindsonen din, og sender deg et varsel i sidespeilet i form av et lys, og/eller varsler deg med et lydsignal.

Blokkeringsfrie bremser/ antiblokkeringssystem (Anti-lock Braking System, ABS):

Et bremsesystem som sikrer at hjulene ikke låser seg når du trykker hardt på bremsen, men alltid ruller motunderlaget. Hensikten med systemet er at du skal kunne beholde veigrepet, slik at det er mulig å styre bilen i ønsket retning.

Bremsekontroll (Dynamic Brake Control, DBC):

Hjelper deg trygt ned bratte bakker. Bremsekontrollen sørger nemlig for å holde en jevn og kontrollert fart, uten at du må bruke bremsene.

Dekktrykksensorer:

Er sensorer som måler dekktrykket. Sensoren sender et signal til mottaker i bilen, som igjen varsler deg om ett eller flere dekk har mistet lufttrykk.

Differensialsperre:

En mekanisme som låser de to drivakslene fra differensialen sammen, slik at de roterer med samme turtall. Dette er nyttig ved kjøring på glatt føre for å hindre at det ene hjulet blir stående fast, mens det andre hjulet spinner.

Dreiemoment:

Forteller noe om trekkraften til et kjøretøy. Dette vil variere etter turtallet. En momentkurve viser hvor godt motoren trekker i de ulike turtallsregistrene. Hvis vi sammenligner en dieselmotor med en bensinmotor, vil dieselmotoren ofte oppleves som sterkest i midtre del av turtallregisteret. Bensinmotoren trekker typisk bedre ved lavt og høyt turtall.

Drivlinje:

Defineres som den delen av kjøresystemet som driver kjøretøyet fremover, som for eksempel clutch, girkasse, differensial, drivaksler og motor. Brukes ofte ved benevnelse av hvilken drivstofftype kjøretøyet bruker, som for eksempel bensin, diesel, elektrisitet eller hybrid.

Elektrisk stabilitetskontroll (Electronic Stability Control, ESC):

Er et system som skal hjelpe i situasjoner hvor det er fare for at du mister kontroll over kjøretøyet. Når en skrens inntreffer reduseres motoreffekten (ASR/ antispinn) og systemet bremser automatisk om nødvendig et eller flere hjul (ABS/ blokkeringsfrie bremser). Vær oppmerksom på at elektronisk stabilitetskontroll kan ha ulike betegnelser hos bilprodusentene.

Elektrokromatisk speil:

Reduserer irriterende blending fra sol eller fra hovedlysene til biler bak deg når det er mørkt.

Euro NCAP:

Et trafikksikkerhetssamarbeid mellom en rekke europeiske stater, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner, som rangerer biler etter hvordan de gjør det i kollisjonstester og hvor mye sikkerhetsutstyr som følger med bilene.

Fjernlysassistent:

Fjernlyset slås automatisk på eller av avhengig av omgivelser og andre trafikanter. Fjernstyrt dørlås: Ved hjelp av en fjernkontroll kan du låse bilen uten å vri om nøkkelen i selve låsen, noe som kan være veldig praktisk. De aller fleste biler er i dag utstyrt med fjernstyrt lås.

Friskluftfilter:

Et filter som renser luften som går inn i kupeen for pollen, smuss og støvpartikler. Det er viktig for et godt inneklima.

Girskiftehendel:

Gir deg muligheten for å skifte gir manuelt ved hjelp av knapper eller en hendel på rattet. Du har kanskje sett det i bruk i Formel 1-biler?

Head-up display:

Kalles også for frontruteprojisering, og viser viktig kjøreinformasjon på en gjennomsiktig rute direkte i synsfeltet. Fordelen er at du slipper å se ned på instrumentene og dermed miste fokus på veien.

Isofix:

Er en internasjonal standard for festepunkter til barneseter i bil. Systemet er basert på to fester nede på barnesetet som forankres til to fester i bilens baksete. Dette gjør at barneseter enkelt og raskt kan monteres og fjernes fra en bil, uten å bruke bilens bilbelter. Isofix reduserer faren forfeilmontering, sammenlignet med bilseter som festes med bilbelte. En siste fordel er at barnesetet ikke vil bevege på seg ved sidekollisjoner, noe som gir økt sikkerhet til barnet.

Luftfjæring:

Gir ekstra god kjørekomfort og finnes i litt dyrere bilmodeller. Høyden på bilen holdes jevn, uavhengig av hvor mye last den har. Noen biler lar deg også heve og senke bilen etter behov. Vær oppmerksom på at eventuelle feil med systemet, for eksempel luftlekkasjer, er kostbare å reparere.

Nøkkelfritt system (keyfree/keyless):

Kan være så mangt. Mange nøkkelfrie system låser opp dørene automatisk, uten at du må stikke nøkkelen fysisk i låsen. Det er nok at systemet registrerer at nøkkelen er i nærheten, enten den er i lommen din, i sekken din eller lignende. Når du skal starte eller stoppe bilen, trykker du bare på start/stopp-knappen. Det finnes også biler som kan åpnes og startes med mobilen eller med hjelp av biometri, som for eksempel fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Parkeringsassistanse:

Har du parkeringsassistanse og aktiverer denne, kan bilen styre seg selv og utføre en ideell parkering. Passer utmerket for deg som ikke takler lukeparkering. Parkeringssensor: Hjelper deg å parkere presist og nøyaktig ved at du varsles av signaler med stigende intensitet når bilen nærmer seg en hindring. Sensorene er typisk bak på bilen, men kan være både foran og bak. Se også ryggekamera.

Regnsensor:

Gjør at vindusviskerne begynner å bevege seg så snart det kommer fukt på frontruten. Sensorene justerer dessuten hastigheten på viskerne etter hvor mye det regner. Du som sjåfør kan derfor holde blikket på veien og hendene på rattet.

Rekkevidde:

Antyder hvor mange kilometer du kan kjøre en elbil før batteriet er tomt for strøm. Rekkevidden vil variere etter temperatur, kjørte høydemeter, dekktrykk, vindforhold med mer. Det brukes ulike målestandarder, men WLTP er den som har de mest realistiske tallene for rekkevidde.

Ryggekamera:

Gir deg «øyne i nakken». Ved hjelp av et kamera montert bak på bilen, som kan brukes i kombinasjon med parkeringssensorer, registrer du alt som er bak bilen. Kameraets bilder vises på skjermen til navigasjonssystemet, og aktiveres gjerne automatisk når du setter bilen i revers. Se også Parkeringsassistanse.

Skumringssensor:

En sensor som automatisk aktiverer hovedlysene på bilen i svakt lys.

Tilt- og teleskopratt:

Lar deg regulere både høyde og dybde på rattet. Justeres enten manuelt eller elektrisk.

WIL-seter (Whiplash Injury Lessening, WIL):

Seter konstruert slik at risiko for nakkeslengskader reduseres. Utviklet av Toyota.

Xenonlys:

Lyset fra xenonpærer er kraftigere enn fra vanlige halogenpærer. Derfor stilles det krav til lyktespyler og automatisk høyderegulering av lyktene ved bruk at xenonpærer, ifølge NAF. Xenonlys finnes først og fremst på nærlys, men har også blitt mer vanlig som fjernlys.