1/18 Audi e-tron SUV sett forfra
2/18 Audi e-tron SUV sett bakfra
3/18 Audi e-tron SUV interiør
4/18 Audi e-tron SUV sett fra siden
7/18
8/18
9/18
10/18
11/18
12/18
13/18
14/18
15/18
16/18
17/18
18/18

Audi e-tron

588 380,-

MotortypeElektrisk
ChassisSUV
GirkasseAutomat
Bagasjerom660 liter
Hestekrefter313 - 360 hk
Rekkevidde299 - 431 km

Audi e-tron er produsentens første helelektriske bilmodell. Audi e-tron er en stor SUV, med stort bagasjerom og baksete med plass til tre barneseter. Bakkeklaringen er 17 cm. Bilen kommer med to motoriseringer og i to karosserivarianter: vanlig SUV og Sportback. Sistnevnte har skrånende taklinje og noe mindre bagasjeplass. Bilen produseres i Brussel i Belgia.

Audi e-tron har firehjulsdrift, standard luftfjæring på begge akslinger og automatgir. Panorama glasstak kan fås som ekstrautstyr. Audi e-tron har oppgitt 1800 kilo tilhengervekt.

Konkurrenter er for eksempel Tesla Model X, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace og BMW iX3.

Hvem passer bilen for?

Audi e-tron er 4,9 meter lang. Bagasjerommet er på 660 liter (615 i Sportback) og bilen har i tillegg 60 liter frunk under panseret til for eksempel ladekabler.

Baksetene er ikke skyvbare i lengderetningen, men fås med varme. Det er tre sitteplasser bak, med god plass i bredden. Elektrisk regulerbare forseter er ekstrautstyr.

Drivlinje og ladetider

Audi e-tron har en elmotor foran og en bak, som gir firehjulsdrift. Samlet effekt er 313 hk og 540 Nm på 50-varianten. 55-modellen har 360 hk og 561 Nm dreiemoment. Akselerasjon fra 0-100 km/t er henholdsvis 7 og 5,7 sekunder.

Batterikapasiteten er på 71/95 kWt og forbruket er oppgitt fra 2,26 til 2,47 kWt/mil for henholdsvis 50- og 55-modellen av E-tron. Rekkevidden er oppgitt til 30-33 mil for 50-modellen, 39-40 mil for 55-modellen. I likhet med alle elbiler vil rekkevidde falle betydelig vinterstid.

Hurtigladeeffekten (CCS ladesystem) er oppgitt til maksimalt 120/150 kW og ombordladerens kapasitet ved AC-lading er på 11 kW.

Det gir følgende eksempler på ladetider:

Vanlig stikkontakt 2,3 kW (0-100 prosent): 6,5/9  timer.

Veggboks (0-100 prosent): ukjent antall timer.

Hurtiglading (10-80 prosent): 48 minutter. .

Utstyr:

Audi e-tron har flere ulike utstyrsnivåer. Alle nivåene har luftfjæring, firehjulstrekk, LED hovedlys og lyktespylere. Autonødbrems med fotgjengergjenkjenning er standard. Dynamisk filskiftvarsler er standard på alle utgaver. Dynamisk fartsholder, køassistent, unnamønverassistent og trafikkskiltleser er standard i disse utstyrsgradene. Frontruten er ikke oppvarmet. Oppvarmet ratt er kun tilgjengelig uten dynamisk fartsholder.

Priser:

50-varianten koster fra 487.720 til 642.620 kr. 55-varianten koster fra 651.920 til 772.620 kr. I tillegg kommer leveringsomkostninger og vinterhjul, normalt henholdsvis cirka 10.000 kroner og 10-20.000 kroner, samt eventuelt ekstrautstyr. Metallic lakk koster 10.670 kroner, tilhengerfeste 8430 kroner og helskinn seter, 20.820 kr (ventilasjon 8540 kr).  Headup-display koster 14.800 kr, panoramaglasstak 15.900 kroner, elektrisk seteregulering foran 13.350 kr og ryggekamera med 360 graders overvåking 3200 kr.

Det finnes 12 forskjellige varianter av Audi e-tron.

Se alle varianter, utstyr og spesifikasjoner. »

Bilens sikkerhet

Standardkonfigurasjon:
Sikkerhet for voksne
91%
Sikkerhet for barn
85%
Sikkerhet for forgjengere
71%
Vurdering av automatiske sikkerhetsfunksjoner
76%

Tester