Hovedinnhold

- Regjeringen setter bilpolitikken på hodet

HEVDER SEG I TRAFIKKEN: UP-sjef Reidar Hummelgård mener at kvinner er mer fornuftige og forstandige sjåfører. Foto: SCANPIX
HEVDER SEG I TRAFIKKEN: UP-sjef Reidar Hummelgård mener at kvinner er mer fornuftige og forstandige sjåfører. Foto: SCANPIX
(VG Nett) Bilbransjefolk har svært lite til overs for regjeringens begrunnelse for å øke bilavgiftene.

Denne saken handler om:

Staten har tapt vel 3,8 milliarder kroner i motorvognavgifter hittil i år i forhold til samme tid i fjor. Derfor vurderer regjeringen å øke avgiftsnivået for bil.

- Vi må stramme til, og resultatet blir at «Standard-Passaten» blir dyrere. Biler større enn dette blir ilagt en luksusskatt, sier Aps leder av finanskomiteen, Torgeir Micaelsen, til Dagens Næringsliv. Det kan også bli forslag av avgifter på bilbruk.

Kortsiktig forslag

Generalsekretær i KNA, Jan Beckmann, reagerer kraftig på regjeringens tankegang.

- Dette viser hvor ivrige byråkratene er til å finne en ny avgiftsskrue. Det viser litt av holdingen deres. De sender straks regningen til bilistene hvis inntektene går ned, sier han til VG Nett.

Størstedelen av avgiftsnedgangen skyldes lavere bilsalg. Inntektstapet i oktober var på nærmere 24 prosent. Samtidig hadde det blitt solgt 22,8 prosent færre biler enn på samme tid i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

REAGERER: Generalsekretær i KNA, Jan Beckmann. Foto: KNA
REAGERER: Generalsekretær i KNA, Jan Beckmann. Foto: KNA

- Det viser hvor kortsiktig dette forslaget er, sier Nils Sødal, som er fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

- Dette er et eksempel på at avgiftspolitikken på bil mangler forutsigbarhet. Regjeringen bør gå gjennom hele avgiftssystemet, sende det på høring, og komme frem til noe som er fremtidsrettet og kan vare i mange år, sier han.

Les også:Kan ikke garantere riktig sum på neste årsavgift

- Satt på hodet

Det er ikke bare lavere bilsalg som går utover avgiftsinntektene. Også mer miljøvennlige nybiler med lavere CO2-utslipp koster finansdepartementet penger.

KRISTISK: Torgeir Micaelsen i Arbeiderpartiet vil stramme inn reglene rundt offentliggjøringen av skattelistene. Foto: Trond Solberg
KRISTISK: Torgeir Micaelsen i Arbeiderpartiet vil stramme inn reglene rundt offentliggjøringen av skattelistene. Foto: Trond Solberg

Bilene som er solgt i år, har i gjennomsnitt ti gram lavere CO2-utslipp per kilometer enn fjorårets nye biler. Og CO2-utslippet er en del av beregningen for engangsavgift.

Les også:Familiebiler og CO2-snille biler ned i pris

- Dette bekymrer meg litt. Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste krone vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger, sier Torgeir Micaelsen til Dagens Næringsliv.

- Vi syns dette er satt på hodet. Staten har innført et regime som premierer lavutslippsbiler. Da må den ta konsekvensen av det, sier Jan Beckmann og fortsetter:

- Sett at alle i Norge går over til elbil. Hvem skal ta den regningen? Dette er en diskusjon vi bør ta: Skal norske bilister få en ny regning hvis de er lojale mot miljøet, eller er det noe samfunnet må ta regningen for? spør KNA-sjefen.

Les også:- Nye bilavgifter kan gå på sikkerheten løs

Er syvseter luksus?

Nils Sødal i NAF reagerer også på at biler som er større enn en standard Passat, kan bli ilagt en «luksusskatt».

- Vi er opptatt av at CO2-utslippet skal beskattes. Men det fins barnefamilier som har fire unger. Med høyere avgift, får de kanskje ikke råd til å kjøpe en syvseter. Er det luksus? sier han.

Les også:Vrakpant kan redde menneskeliv

UENIG: Syver Leivestad i Norges bilbransjeforbund mener regjeringen regner på feil måte. Foto: Norges bilbransjeforbund
UENIG: Syver Leivestad i Norges bilbransjeforbund mener regjeringen regner på feil måte. Foto: Norges bilbransjeforbund

Uenig i regnemåten

Administrerende direktør Norges bilbransjeforbund, Syver Leivestad, er uenig i Micaelsens regnestykke.

- Du har 75 prosent større sjanse for å overleve en kollisjon i en 2010-modell enn i 2000-modell. Det betyr at staten får mindre utgifter. Og det er en side av regnestykket som vi ikke skal glemme, sier han.

VGD:Spørsmålet er hvorfor Norge skal være flinkere til slike enn resten av verdenen. Bare over kjølen til Sverige er bilprisene under det halve. Og de har utenlandsgjeld så det holder og ingen oljeinntekter.Diskutér bilavgiftene her!

- Det har også en økonomisk verdi at bilene forurenser mindre. Derfor er det ikke bare å si at 3,8 milliarder er borte og at de må vi få inn. Det er for enkelt! Da har de sett på én side av saken fordi de ønsker det. De må se på helheten, sier Syver Leivestad.

Bli tilhenger av VG Bil og motor på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor