Hovedinnhold

Varsler høyere bilavgifter

DYRERE: Biler større enn en Volkswagen Passat vil bli ilagt en luksusskatt ifølge, Aps Torgeir Micaelsen. Foto: VG
DYRERE: Biler større enn en Volkswagen Passat vil bli ilagt en luksusskatt ifølge, Aps Torgeir Micaelsen. Foto: VG
Bare i år har staten tapt 3,8 milliarder kroner i bilavgifter på grunn av en kraftig økning i salget av mer miljøvennlige biler med lavere avgifter. Det kan bety at det går mot høyere bilavgifter.

Denne saken handler om:

Biler større enn en standard Passat vil bli ilagt en luksusskatt ifølge Aps Torgeir Micaelsen, som leder finanskomiteen. I tillegg vurderer regjeringen avgifter på bruk av bil for å kompensere for tapet, skriver Dagens Næringsliv.

Så langt i år har staten fått inn vel 3,8 milliarder kroner mindre i motorvognavgifter enn til samme tid i fjor. Noe av nedgangen kan forklares med lavere bilsalg, men det faktum at nye norske biler har fått vesentlig lavere CO2-utslipp, fører til at statens avgiftsinntekter, provenyet, går betydelig ned.

Les også:Kan ikke garantere riktig sum på neste årsavgift

- Dette bekymrer meg litt. Slik velferdsstaten utvikler seg, trenger vi hver eneste kroner vi kan få til barnehager, helse og omsorg. Og vi skal opprettholde provenyet på bilavgiftene. Men jo bedre teknologien blir, desto mer krevende blir det å kreve inn penger, sier Micaelsen til avisen.

Les også:Familiebiler og CO2-snille biler ned i pris

Det betyr innstramminger og økte avgifter.

- Vi må stramme til, og resultatet blir at «Standard-Passaten» blir dyrere. Biler større enn dette blir ilagt en luksusskatt, sier Micaelsen.

VGD:Spørsmålet er hvorfor Norge skal være flinkere til slike enn resten av verdenen. Bare over kjølen til Sverige er bilprisene under det halve. Og de har utenlsndsgjeld så det holder og ingen oljeinntekter.Diskutér bilavgiftene her!

Teknologirådet, som har satt sammen en ekspertgruppe som har sett nærmere på miljø- og bilavgifter, mener det må utredes flere måter å avgiftsbelegge bilbruken på. En mulighet er å innføre GPS-overvåking av bilbruken, slik det er foreslått i Nederland.

Les også:- Nye bilavgifter kan gå på sikkerheten løs

CO2-utslippet fra den norske personbilparken utgjør rundt 9 prosent av det samlede utslippet i Norge. I det norske klimaforliket er målet å senke CO2-utslippet her i landet med 25 prosent innen 2020. (©NTB)

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor