Hovedinnhold

Mitsubishi Lancer: Tørst tøffing

Nye Lancer kommer i en helt ny innpakning, med et sporty preg på karosseriet, og en aggressiv jagerflyfront.

Denne saken handler om:

Mitsubishi kaller bilen sporty, men vårt inntrykk heller mer mot forutsigbart og trygt. Og, det er lite jagerfly over motor og kjøreegenskaper. Det som derimot er blitt klart bedre fra forrige modell er støynivået. Her er det betydelig mindre opplevd støy, spesielt fra hjulene, i forhold til forrige Lancer.

Vår testbil hadde en 1,8 liters bensinmotor på 140 hk. Den leverer helt greit, men kan ikke sies å være noen sparebøsse. Bilen var utstyrt med en 6-trinns automatkasse, med trinnløs utveksling. (Kassen kan låses i alle seks trinn med spakene på siden av rattet). Testbilen var også fullutstyrt med Instyle+-pakken. 1,5 liters utgaven med 107 hk, som det er mest riktig å sammenligne med i denne duellen, er nok vesentlig dauere...

Les også:13 sjekkpunkter før du kjøper ny bil

I likhet med A3 sitter du lavt plassert bak dashbordet, men utsynet forover er brukbart. Men bakover er synet begrenset; den skrånende hekken gjør at bakvinduet mer fungerer som takvindu! Ryggesensor er derfor et must...

Se bilder fra testen her!

Les alle våre biltester her!

Oversiktlig

Nye Lancer har et oversiktlig dashbord med hovedinstrumenter i hvitt. Displayinfo er i rødt - med dårligere lesbarhet. Store og praktisk brytere. Setekomforten er god.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Foto: VG Design
Foto: VG Design

Dessverre har ikke Lancer lengdejustering av rattet, noe som bør være en selvfølge på en bil i denne klassen i 2010!
Gode rom i alle dører, samt to koppholdere, med praktisk plassering i midtkonsollen er bra. Avfjæring er tilfredsstillende, med en komfortabel dempergrad. Styringen er presis.

Les test av Audi A3 Sportback her

Meld deg på Bil & Motors Facebook-gruppe her

Vår testbil har et oppgitt blandet forbruk 0,74 l/m. NAF testet forbruket t/r Oslo - Vaset til 0,74, og det er ikke imponerende på langkjøring.

Et CO2-utslipp på 175 g/km er heller ikke spesielt gunstig.

Lancer vil trolig appellere til bilkjøpere som ønsker forutsigbarhet og trygghet.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
God setekomfort, fint og oversiktlig dashbord, Ikke lengdejustering av rattet, Praktiske rom. Dårlig utsyn bakover.

Kjøreegenskaper:
1,5 liters bensinmotor med 107 hk er litt spedt. God avfjæring og presis styring.

Familiemiljø:
Bagasjerom på 344 liter (1349 liter nedfelt). Bagasjegulvet blir flatt når baksetene legges ned.

Miljø:
Bensinmotor med blandet forbruk på 0,63 l/mil og CO2-utslipp på 144 g/km er alfor dårlig i denne klassen i 2010.

Foto:
Foto:

Sikkerhet:
Lancer ble testet i EuroNCAP i 2009. Den fikk da fem av fem stjerner

Biløkonomi:
Mitsubishi-eierne er over gjennomsnittlig fornøyd i NAFs Autoindex i 2009. For høyt drivstofforbruk trekker ned.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor