Hovedinnhold

Veimyndighetene: Løpsk Toyota holdt lav fart

Får ikke skadene til å rime med farten

Foto: Morten Boswarva
Foto: Morten Boswarva
En Toyota Prius der gasspedalen skal ha hengt seg opp, hadde ifølge veimyndighetene svært lav fart da eieren krasjet den i autovernet på E18 i Lillesand for to uker siden.

Denne saken handler om:

FAKTA TOYOTA

Toyota har måttet tilbakekalle 5,3 millioner kjøretøyer i Nord-Amerika. Årsaken er at gasspedalen risikerer å bli sittende fast i gulvmatten.

* Gasspedal: 4,63 millioner biler over hele verden må tilbakekalles. Årsaken er en gasspedal som i enkelte tilfeller blir sittende fast i en delvis nedtrykt posisjon. I Norge skal det dreie seg om 23.000 biler. Følgende modeller får utbedret gasspedalen:

  • Toyota Aygo (fra februar 2005 - august 2009)
  • Toyota iQ (fra november 2008 - november 2009)
  • Toyota Yaris (fra november 2005 - september 2009)
  • Toyota Auris (fra oktober 2006 - 5 januar 2010)
  • Toyota Corolla (fra oktober 2006 - desember 2009)
  • Toyota Verso (fra februar 2009 - 5 januar 2010)
  • Toyota Avensis (fra november 2008 - desember 2009)
  • Toyota RAV4 (november 2005 - november 2009)

    Bremser: Mer enn 400.000 hybridbiler, blant annet den nyeste versjonen av Toyota Prius (2010-modell), må tilbakekalles på verdensbasis. Årsaken er en feil med ABS-virkningen på bremsene. Dette fører til en midlertidig nedsatt bremsefølelse ved langsom og jevn nedbremsing på ujevn eller glatt veibane når ABS-bremsene er aktivert. 1.700 biler må inn i Norge.

    Kilde: NTB/Toyota

Eieren har forklart at bilen ikke lot seg stoppe, og at farten var oppe i 176 kilometer i timen. Avdelingsdirektør Erik Aalling i Vegdirektoratet får ikke dette til å stemme overens med skadene på bilen, ifølge NTB.

- Bilen har små skader, så slik vi ser det må bilen ha hatt en relativt lav hastighet da den kom i kontakt med autovernet, sier Aalling tilP4.

Les:Rekonstruksjon av ulykken.

Les også:Vegdirektoratet overtar bilen.

Begrensede skader

Erik Aalling vil ikke anslå hastigheten nærmere.

Bilen ble påført skraper og skrammer i en skjerm og fikk mindre skader i forstillingen.

- Skadene på bilen er svært begrenset. Det er noen småting som har vært reparert, og bilen er nå satt i stand slik at den er fullt kjørbar og fungerer igjen, så skadene på bilen tilsier at det har vært lav fart, sier Aalling til P4.

Eieren har opplyst overfor veimyndighetene at han ikke vet hvor stor farten var da han kjørte inn i autovernet, ifølge NTB. Han har tidligere sagt at han ikke vil kommentere saken ytterligere.

Vegdirektoratet regner med å kunne levere en endelig konklusjon over påske.

- Overrasket

Informasjonsjef Espen Olsen i Toyota er overrasket over meldingen, fordi det ikke foreligger noen endelige konklusjoner fra Toyotas side i saken ennå.

- Det blir forhastet å trekke noen konklusjoner nå, sier Espen Olsen.

Toyota Norge har hele tiden sagt at det er ikke funnet noen feil på bilen, verken mekaniske eller elektronikkfeil.

- Vi håpet å kunne konkludere før påske, men undersøkelsen har tatt lenger tid enn antatt, sier Olsen. Han sier at politiet og vegvesenet nå har ansvaret for å finne ut fakta om ulykken.

- De har mye av saken som vi ikke er en del av, sier Olsen.

Politiet iverksatte etterforskning av saken da den ble kjent, men skal ifølge Fædrelandsvennens nettutgave ikke snakke med bileieren før alle tekniske undersøkelser er ferdige.

Forsøkte å selge bilen

Ifølge Fædrelandsvennen forsøkte eieren av den påstått løpske Priusen å selge bilen rett før ulykken.

Bilen ble lagt ut for salg i lokalavisa Søgne og Sogndal budstikke 4. og 5. mars. I annonsen presiseres det at bilen ikke er omfattet av bremsefeilen som Toyota har slitt med, skriver Fædrelandsvennen.

Toyota Norge setter ikke dette i sammenheng med ulykken.

- Vi ser ikke noen grunn til å sette spørsmålstegn ved det. Vi vet at bilen var lagt ut for salg. Det er en helt normal ting at folk forsøker å selge bilene sine, sier Espen Olsen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor