Hovedinnhold

Test av Mitsubishi Colt: Ikke gjerrig nok

Mitsubishi Colt Cleartec er produsentens hittil gjerrigste småbil. Med start-stop-teknologi er forbruk og utslipp lavere enn på vanlig Colt, men det holder ikke til å være best.

Denne saken handler om:

FAKTA

Merke: Mitsubishi

Modell: Colt Cleartec

Kategori: Småbil

Prisklasse: 163.900 – 193.900 kroner

Konkurrenter/Alternativer: Toyota Yaris, Peugeot 207, Volkswagen Polo, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Opel Corsa, Mitsubishi Colt, Mazda 2, Subaru Justy, Hyundai Getz, Ford Fiesta, Opel Meriva, Honda Jazz, Mini, Renault Clio, Citroën C3, Suzuki Ignis, Nissan Micra, Peugeot 206, Kia Rio, Ford Fusion, Daihatsu Sirion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken og importørene. Priser er uten leveringsomkostninger.

Forbruket er redusert fra 0,57 liter per mil til 0,5, målt etter EU-syklusen. CO2-utslippet er gått ned fra 143 til 119 gram for 1,3-litermodellen vi har testet.

Cleartec-modellen er utstyrt med flere tiltak for å redusere forbruk og utslipp, hvorav det viktigste er start-stopp-funksjon. Systemet slår av motoren i stedet for å la den stå på tomgang, for eksempel ved rødt lys.

Les:Alle våre biltester.

Flere sparetiltak

Dette skal spare opptil 30 prosent drivstoff, ifølge Mitsubishi, men funksjonen hjelper fint lite på langkjøring. Det er imidlertid en god sparefunksjon ved bykjøring, som de aller fleste bilprodusenter for lengst har fått på plass i en eller flere modeller.

Også andre småtiltak som dekk med lavere rullemotstand, forbedret girutveksling og regenerering av bremsekraft hjelper.
Forbruksreduksjonen er selvsagt et godt jafs i miljøets navn, og tallene er best i klassen av små bensinbiler på det norske market. Forbruket er likevel ikke oppsiktsvekkende - eller spesielt imponerende - hvis vi sammenligner med småbiler utstyrt med dieselmotor.

Bruksbil

Riktignok velger del fleste fortsatt bensinmotor i småbilsegmentet, men som bilkjøper kan man jo velge fritt: Ford Fiesta har en 90-hesters Econetic-versjon med et utslipp på 98 gram CO2 (se tabell). Nye Volkswagen Polo i Blue Motion-variant tvinger seg ned til 87 gram og 0,33 liter per mil, riktignok med 75 hester.

Hittil i år er Mitsubishi Colt i vanlig versjon Norges 40. mest solgte bilmodell, med 482 eksemplarer. Det holder til en sjetteplass i småbilklassen, der Toyota Yaris, Hyundai i20 og Peugeot 207 er de tre mest solgte.

Mitsubishi Colt som ble lansert i 2004 og fikk en kraftig facelift i år, er en praktisk og lettkjørt småbil. Motoren er kvikk nok. Fem års garanti, er en stor fordel for de fleste bilkjøpere. Bilen virker romslig, har høyt plasserte instrumenter, og nok av oppbevaringsrom, samt tre koppholdere. Sikten forover og bakover er god, og bilen er lett å smette på plass ved lukeparkering.

Bagasjerommet er betraktelig mindre enn hos flere av konkurrentene, men med nedfelte bakseter utnyttes plassen godt, og lasterommet er størst.

God sikt, fin kjørestilling, lettkjørt, femårs garanti, god pris, baksetene kan felles ned til helt flatt gulv.
Lite bagasjerom, ikke imponerende lavt forbruk, rattet kan ikke dybdejusteres.

Her er våre vurderinger:

Førermiljø:
God sikt, fin kjørestilling, lett å lukeparkere. Rattet kan ikke dybdejusteres. Interiøret i Mitsubishi er enkelt og oversiktelig. Kaffekoppholdere i senterkonsoll.

Kjøregenskaper:
Dette er ingen racerbil, verken i motor- eller karosserilegning. Bilen er grei nok å kjøre.

Familiemiljøet:
Bagasjerommet er lite, og med høy lasteterskel. Gulvet blir helt flatt med baksetene nedfelt. Har isofix innfesting for barneseter i alle modeller.

Miljøvennlighet:
Forbruket er ikke oppsiktsvekkende bra, og i likhet med flere japanske produsenter kommer start-stop-teknologien sent. Når Volkswagen Polo snart kommer med 89 gram CO2 (riktignok i dieselvarianten), er ikke 119 gram blant de beste, selv om denne er helt i toppen for bensinbilene.

Sikkerhet:
Fikk fire av fem stjerner da den ble kollisjonstestet i EuroNCAP. Har 4 kollisjonsputer på de rimeligste modellene, 8 i de andre. Det som ødelegger for denne karakteren er at bilen ikke har antiskrens-system (ESP) i alle modeller som selges på de norske markedet. Det er et sikkerhetssystem EU vil påby fordi det er livreddende.

Biløkonomi/å eie:
Prisen er det ikke noe å si på, stort pluss med fem års garanti. Eierne av Mitsubishi er over gjennomsnittet fornøyd med merket, viser Nordens største eierundersøkelse, NAF/Motors AutoIndex.

Til tabell: * Til introduksjonspris på Mitsubishi Colt akkurat nå 176 900 kroner

Mitsubishi ColtFord FiestaToyota YarisHyundai i20
Sammelignbar:1,3 Int. Cleartec1,6 Tdci Eco1,33 Sol1,4 CRDI Com.
Motor95 hk bensin90 hk diesel100 hk bensin75 hk diesel
Pris191 600 kr*197 300 kr196 500 kr189 950 kr
Forbruk0,5 l/mil0,37 l/mil0,51 l/mil0,44 l/mil
CO2-utslipp119 g/km98 g/km120 g/km116 g/km
Dreiemoment125 nm204 nm132 nm220 nm
Mål: l/b/h cm394/170/155395/172/1483,79/170/153394/171/149
Vekt970 kg1041 kg1050 kg1127 kg
0-100 km/t11,1 sek11,5 sek11,7 sek16,2 sek
Toppfart180 km/h178 km/h175 km/h161 km/h
Bagasjerom214 l295 l272 l295 l
Bag. Nedfelt1032 l979 l738 lIkke oppgitt

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor