Hovedinnhold

EU-prosjekt: - Alle biler i Norge på nett

Trondheim først ut med test i Norge

Foto: Q-Free
Foto: Q-Free
(VG Nett) Om noen år vil alle biler i EU - også norske - ha en antenne på bilen eller innebygget utstyr som gjør det mulig for bilene å kommunisere med hverandre - og med skiltene i veikanten.

Denne saken handler om:

Det er målet til et stort EU-prosjekt, som Norge har en vesentlig rolle i.

- Hensikten er blant annet å kunne detaljstyre trafikken, unytte veisystemene optimalt, og dermed spare miljøet, forklarer Knut Evensen i datafirmaet Q-Free i Trondheim.

Firmaet er en av de største teknologileverandørene i EU-prosjektet kalt CVIS (Cooperative Vehicle-Infrastructure Systems).

EU har satt av 200 millioner euro (cirka 1,7 milliarder kroner) til utvikling og forskning på fremtidens intelligente trafikksystemer (ITS, intelligente transportsystemer). Av disse er 43 millioner euro (382 millioner kroner) avsatt til kommunikasjonssystemet mellom bil og veikant.

Les:Frp med eneste elbil på Stortinget.

Les også:Verdens raskeste vindkraftbil.

Snakker

- Framtidstrafikken skal avvikles ved at biler kommuniserer med hverandre, og med veikantutstyr for blant annet å utveksle værforhold, retning, hastighet og registrere kø. Opllysningene kan vi bruke til å styre trafikken best mulig, slik at det blir bedre utnyttelse av veiene og mindre køer og forurensning, sier Knut Evensen.

EU satser med full tyngde på det nye systemet. I går meldte avisen The Guardian at en rekke produsenter av utstyret indikerer at alle nye biler får utstyret fra 2013.

Tror du det er en fare at bilene blir så høyteknologiske? Diskuter her!

- Dette er i høy grad prioritert av EU. Det er testprosjekter i gang ti steder i EU, og vi bygger ut et testprosjekt i Trondheim nå. EU har planlagt nødvendig lovgivning, og alle impliserte lands myndigheter er bedt om å holde av en egen radiofrekvens til de delene av systemet som har med kollisjonssikkerhet å gjøre, sier Evensen.

Han vil ikke si noe konkret årstall for når systemet kan trå i kraft.

- Vi får sannsynligvis utsettelser. Den gode nyheten er at det ikke trengs gravemaskiner for å bygget dette ut, alt som trengs er en liten boks i trafikkskiltene, sier Evensen.

Les:Test av Toyota Urban Cruiser - Endelig en morsom Toyota.

Varsler om glatt føre

I tillegg til utveksling av data som kan bedre fremkommelighet og miljøet, kan det utvikles en mengde tjenester basert på grunnsystemet.

- Eksempler kan være at tunge kjøretøyer får beskjed om at de nærmer seg en bratt bakke, og får vite hvilket gir og hvilken hastighet det er mest hensiktsfullt å ligge i for å spare miljøet. Siden bilene innenfor et visst område også kommuniserer med hverandre, kan en bil som kjører rundt en sving og oppdager enten glatt føre eller at det har gått et ras, varsle andre biler i området, sier Evensen.

- Bilfabrikantene er interessert i en rekke muligheter innen bil-til-bil-kommunikasjon, blant annet når det gjelder sikkerhet, sier Evensen.

Nye biler som leveres med systemet innebygget vil ha langt flere slike muligheter enn den eksisterende bilparken, som eventuelt bare vil få ettermontert systemet.

- Skal vi få en rask utbredelse tenker vi at biler i Norge vil kunne ettermontere en utvendig antenne, og at de vil få en liten skjerm inne i bilen. Via dette utstyret vil man kunne utnytte den grønne siden av systemet, sier Evensen.

Les: Ta deg en kaffepause, hilsen bilen!

Miljønavigasjon

Dataene om hvor alle kjøretøyer beveger seg til enhver tid sendes fra bilen via en spesiell type trådløst nett, basert på vanlig WiFi-teknologi optimalisert for høyhastighet i biler, direkte til en sentral. Herfra kan trafikken automatisk spres utover og miljøstyres.

- Det er et uhyre nøyaktig system, som gjør at trafikken kan styres på kvartalsnivå. Det vil sitte mennesker på toppen som kan styre trafikken, men trafikksystemene er så kompliserte at mennesker ikke klarer å styre trafikken like godt på lokalnivå, sier Evensen.

Systemet vil bli langt mer avansert enn dagens trafikkmeldinger som man kan få via GPS-navigasjonen. Systemet vil også danne grunnlaget for fremtidens såkalte robotkjøring - at bilene kjører seg selv via sensorer og radar.

Les:Prøvesending av trafikkmeldinger på navigasjonen en suksess.

Les også:Slik får du trafikkmeldinger på GPS-en.

Muligheter

Statens vegvesen jobber målrettet med intelligente trafikksystemer, forteller sjefsingeniør Anders Godal Holt i Statens vegvesen i Trondheim.

- Systemet har en rekke potensielle muligheter. Blant annet sikkerhetsmessig, for eksempel ved at bilene på sikt kan varsle hverandre om en glatt sving. Vi kan også styre trafikken og informere langt raskere og bedre enn vi kan i dag, sier Godal Holt.

- Kan de som ikke har ny bil bli pålagt å montere et slikt system i bilen?

- Dette er på forskningsstadiet, og det er for tidlig i prosesen til at det er tatt stilling til når det skal innføres, eller om alle blir pålagt å ha systemet. Slike beslutninger må gjøres i fellesskap med andre nasjoner, sier Andres Godal Holt.

Les:Fulgte GPS - kjørte nesten utfor stup.

Datasikkerhet

- Hva med personsikkerheten når systemet alltid vet hvor alle biler er?

- Ingen kan se hvor noen er eller registrere hvor noen har kjørt. Enhver bil er anonym ved at den hele tiden skifter identitet, og kan dermed ikke følges. Det er umulig å koble bil til eier eller fører. Hvis ikke dette var bombesikkert, ville bilprodusentene aldri gått med på det, sier Knut Evensen.

- Dette systemet har vi ikke jobbet med i datatilsynet ennå. Men vi er veldig nysgjerrige på om dette vil få personvernmessige konsekvenser når det nå skal testes i Norge, og om det vil bli utfordringer for personvernet, sier senioringeniør i Datatilsynet Atle Årnes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor