Hovedinnhold

Bilskip blir flytende parkeringshus

ENORME SKIP: Höegh Autoliners har ca.70 bilskip i verdensomspennende seilingsmønstre. Skipene på bildene representerer kjerneflåten og har kapasitet til å frakte opp til 7.000 biler på 12 bildekk med samlet areal tilsvarende 10 fotballbaner. Foto: Höegh Autoliners
ENORME SKIP: Höegh Autoliners har ca.70 bilskip i verdensomspennende seilingsmønstre. Skipene på bildene representerer kjerneflåten og har kapasitet til å frakte opp til 7.000 biler på 12 bildekk med samlet areal tilsvarende 10 fotballbaner. Foto: Höegh Autoliners
(VG Nett) Bilsalget stuper og importhavnene flommer over av usolgte biler. Nå leies det inn bilfrakteskip som flytende parkeringshus.

Denne saken handler om:

I havnen i Malmö ligger allerede ett skip chartret av Toyota, for å kunne fungere som ekstra parkeringsplass for til sammen 2.500 biler,skriver di.no

Havnene rundt omkring er fulle av biler som ikke blir sendt videre til bilbutikkene. Dermed blir det trangt om plassen på kaianleggene.

Les også:Nybilsalget nesten halvert.

Skipet Toyota har leid inn eies av rederiet Wallenius Wilhelmsen. Nå har også det norske rederiet Höegh Autoliners i Oslo bekreftet at de har fått flere forespørsler på om de kan fungere som flytende parkeringsplasser for importørene.

- Vi har flere forespørsler som bearbeides nå, men vi har ikke konkludert med noe, sier Olav Sollie, kommunikasjonsdirektør Höegh Autoliners AS.

Færre oppdrag

Fra høsten av begynte lagrene å bygge seg opp på kaiene rundt om i verden, og nå setter rederiene i gang tiltak for å minske transportkapasiteten. Blant annet går skipene saktere.

For første gang selges det mer biler i Kina enn i USA.

Det norske rederiet Höegh Autoliners er ett av de største rederiene i verden når det gjelder biltransport.
I 2008 fraktet de til sammen 2 millioner biler og hadde drøyt tre tusen havneanløp.

ALENE: Det blir lengre og lengre mellom bilfrakteskipene på verdenshavene etterhvert som bilsalget av nybiler går tregere. Ett av tiltakene som gjøres for å minske kapasiteten er å seile saktere. Foto: Höegh Autoliners,
ALENE: Det blir lengre og lengre mellom bilfrakteskipene på verdenshavene etterhvert som bilsalget av nybiler går tregere. Ett av tiltakene som gjøres for å minske kapasiteten er å seile saktere. Foto: Höegh Autoliners,


- Vi har 70 skip som seiler rundt omkring i hele verden, men nå i januar legges noen av skipene i opplag, sier Sollie.

Andre skip blir levert tilbake til eierne og leiekontrakter blir avsluttet.

Blir spiker?

Verdensflåten består totalt av 660 skip, omtrent 180 av dem er eldre enn 25 år og nærmer seg derfor utrangering. Omtrent 30 av de eldste skipene er annonsert som kandidater for skraping, opplyser rederiet.

Men de er allerede planlagt å bli erstattet. Til sammen 200 nye skip ligger i ordre og skal leveres i tiden fra og med i år og frem til 2012.

- Om noen av ordrene blir kansellert gjenstår å se. Akkurat nå er det ting som tyder på det, sier Sollie.

Hvor mange skip fra Höegh Autoliners som kan bli berørt av den fallende ordretilgangen på biltransport, vil de ikke si noe om. Men de forteller at tanken på å tjene penger på et skip som ligger stille, selvsagt er en interessant tanke for rederiet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor