Hovedinnhold

Dette er årets heftigste motorsykler

SINTE SYKLER: Toppfart på nær 300 kilometer i timen og akselerasjon på under tre sekunder fra 0 til 100 km/t er ikke uvanlig. Foto: Morten Broks / Bike
SINTE SYKLER: Toppfart på nær 300 kilometer i timen og akselerasjon på under tre sekunder fra 0 til 100 km/t er ikke uvanlig. Foto: Morten Broks / Bike
(Bike/VG Nett) Blodrøde italienske skjønnheter og effektsterke japanere vekker liv i de aller sterkeste følelsene på årets MC-messe i Lillestrøm. Aldri har kampen om å lage verdens beste sportssykkel vært tøffere.

Denne saken handler om:

Av MORTEN BROKS, BIKE

Sportssyklene på over 1000 kubikk, de såkalte superbikene, er klassen som får mest oppmerksomhet i messehallene i Lillestrøm.Effekten ligger på mellom 160 og 190 hestekrefter.

Les også:Fornuftig start på MC-karrieren.

Tørrvekten er mindre enn effekten hos samtlige modeller, noe som betyr mer enn én hest per kilo. Toppfart på nær 300 kilometer i timen og akselerasjon på under tre sekunder fra 0 til 100 km/t er ikke uvanlig.

Les om ABS-for sportssykler.

Men først og fremst handler det om ekstreme banekjøringsegenskaper. Syklene er laget for å transportere deg raskest mulig rundt en racerbane.

VAKKERT: Det er mye pent å se under helgens MC-messe på Lillestrøm. Foto: Morten Broks / Bike
VAKKERT: Det er mye pent å se under helgens MC-messe på Lillestrøm. Foto: Morten Broks / Bike

Landeveisegenskapene har ikke vært viktig i utviklingen av disse effektmonstrene. De som bruker sparepengene på slike sykler for å kjøre Vestlandet på en solskinnsdag har gjort en dårligere handel enn Terra-kommunene.

De bør satse på helt andre områder, som for eksempel sportstourere eller tradisjonelle tourere, med mer opprett kjørestilling og solid plass til både passasjer og pakkvesker.

Se også VGTVs innslag om stuntkjøring fra MC-messen.

Racing er synonymt med Italia og Japan. På MC-messen er Italia representert med fire velkjente merker med solide racingtradisjoner; Aprilia, Benelli, Ducati og MV Agusta.

I 2009 kan du gøre kupp på MC.

Utfordrerne fra Japan er Honda, Kawasaki, Suzuki og Yamaha.

HER ER EN OVERSIKT:

Aprila RSV4

RÅTASS: Alt handler om racing - hele sykkelen er bygget for å vinne VM i Superbike Foto: Morten Broks / Bike
RÅTASS: Alt handler om racing - hele sykkelen er bygget for å vinne VM i Superbike Foto: Morten Broks / Bike

Helt ny modell fra Italia, bygget på en V4-motor som yter imponerende 180 hestekrefter. Alt handler om racing - hele sykkelen er bygget for å vinne VM i Superbike.

RSV4 har eksklusive komponenter som dempere fra svenske Öhlins, antispinn og total elektronisk styring av motoren. At den kanskje har det lekreste utseendet i 2009 er heller ingen ulempe.

Pris: 284.000 koner
Motor: V-twin, 999 ccm
Effekt: 180 HK
Vekt:179 kilo

Benelli Tornado

En eksklusiv racer fra en av verdens eldste motorsykkelprodusenter. Benelli er kjøpt opp av kinesisk kapital, men satser fortsatt 100 prosent på italienske følelser, noe den tresylindrede raceren beviser.

GAMMEL TRAVER? Eksklusiv racer fra en av verdens eldste motorsykkelprodusenter. Foto: Morten Broks / Bike
GAMMEL TRAVER? Eksklusiv racer fra en av verdens eldste motorsykkelprodusenter. Foto: Morten Broks / Bike


God vektbalanse, og innovativt design er nøkkelord.

Pris: 239.000 kroner
Motor: Rekketreer, 1130 ccm
Effekt: 173 HK
Vekt: 199 kilo

Ducati 1198 S

En av årets herlige nyheter fra Italia. Solide racingtradisjoner ivaretas godt hos Ducati. Foto: Morten Broks / Bike
En av årets herlige nyheter fra Italia. Solide racingtradisjoner ivaretas godt hos Ducati. Foto: Morten Broks / Bike

En av årets herlige nyheter fra merket med solide racingtradisjoner. Italienske Ducati er racerens gudfar, med konstruksjoner som det oser sport av.

1198 S er kremmodellen, med et suverent antispinn-system, råsterk V-twin motor og bremser som stopper fra 290 til 0 kilometer i timen på et øyeblikk. Nå har også V-twinnene mer effekt enn kilo.

Pris: 305.000 kroner.
Motor: V-twin, 1198 ccm
Effekt: 170 HK
Vekt: 169 kilo

Honda CBR 1000 RR Fireblade

SPORTS-ABS: Honda har det første seriøse ABS-systemet for sportssykler på årets Fireblade Foto: Morten Broks / Bike
SPORTS-ABS: Honda har det første seriøse ABS-systemet for sportssykler på årets Fireblade Foto: Morten Broks / Bike

Honda satser på sikkerhet og har montert det første seriøse ABS-systemet for sportssykler på årets Fireblade. Dette er et av de aller beste alternativ for gatemotorsyklister.

ABS kombinert med et lettkjørt chassis og en motor med mye kraft i mellomregistret gjør den svært gunstig for vanlig landeveiskjøring.

Pris: 244.900 kroner (med ABS)
Motor: Rekkefirer, 993 ccm
Effekt: 178 HK
Vekt: Ca 175 kilo

Kawasaki ZX-10R

HISSIG: med 188 hester og cirka 175 kilos tung sykkel er dette noe av det råeste på to hjul. Foto: Morten Broks / Bike
HISSIG: med 188 hester og cirka 175 kilos tung sykkel er dette noe av det råeste på to hjul. Foto: Morten Broks / Bike

Japanske Kawasaki har racing i DNAet. ZX-10R er kanskje den hvasseste av alle når vi ser på forholdet vekt/effekt. Med 188 hester og cirka 175 kilo tørrvekt er den klasseledende. Problemet under våre tester med ZX-10R har vært å temme kreftene ned i asfalten.

Når innsugsluft komprimeres inn i motoren ved høy hastighet yter villstyringen ekstreme 200 hestekrefter. Krever solid erfaring.

Pris:224.990 kroner
Motor: Rekkefirer, 998 ccm
Effekt: 188 (200 ved RAM air)
Vekt: 179 kilo

MV Agusta F4 1078 RR 312

«312»: Står for 312 kilometer i timen. Hastigheter kun for de spesielt erfarne på spesielle baner. Men det skal være mulig. Foto: Morten Broks / Bike
«312»: Står for 312 kilometer i timen. Hastigheter kun for de spesielt erfarne på spesielle baner. Men det skal være mulig. Foto: Morten Broks / Bike

«312» står for 312 kilometer i timen. Dette er den raskeste av alle og er italiensk motorsykkelkunst på sitt beste. MV Agusta lager eksklusive racere med stiv prislapp. Hvis F4 ikke duger, finnes det også en spesialversjon til 915.000 kroner. Da er den spekket med magnesium, karbon og titan.

Pris: 309.000 kroner
Motor: Rekkefirer, 1078 ccm
Effekt: 190 HK
Vekt: 192 kilo

Suzuki GSX-R 1000

FLØYET INN: Importøren har fått flydd inn denne til messen hele veien fra Japan. Foto: Morten Broks / Bike
FLØYET INN: Importøren har fått flydd inn denne til messen hele veien fra Japan. Foto: Morten Broks / Bike

Ikonet GSX-R 1000 er fullstendig renovert til 2009. Modellen den norske importøren har fått flydd inn fra Japan til messen, er kanskje årets raskeste superbike på bane, men det vil kommende tester gi svar på. Årets nye utgave har helt ny motor som er seks centimeter smalere. Dermed er vekten sentrert, noe som er et nøkkelord for mange produsenter. Klasseleder på vekt.

Pris: 244.900 kroner
Motor: Rekkefirer, 999 ccm
Effekt: 185 HK
Vekt: 167 kilo

Yamaha YZR R1

LEGENDENS FAVORITT: Roadracingens store idol, Valentino Rossi, er mannen bak Yamahas suksess. Foto: Morten Broks / Bike
LEGENDENS FAVORITT: Roadracingens store idol, Valentino Rossi, er mannen bak Yamahas suksess. Foto: Morten Broks / Bike

Er et ikon etter 11 år på markedet. Nå med helt ny motor som har hentet teknologi fra MotoGP. Roadracingens store idol, Valentino Rossi, er mannen bak Yamahas suksess. R1 har såkalt Cross Plane-motor med ujevn tenningsrekkefølge. Det gir et helt spesielt lydbilde.

Fordelen med den nye motorteknologien er et mer lineært svar på gassen, bedre følelse og redusert risiko for bakhjulsslipp.

Pris: 223.900 kroner
Motor: Rekkefirer, 998 ccm
Effekt: 182 HK
Vekt: ca 175 kilo

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor