Hovedinnhold

Honda først med sport-ABS

MILEPÆL: Honda nylig har presentert verdens første ABS for sportssykler. Det hele er så stort i MC-verdenen at det betegnet som en milepæl i motorsykkelhistorien. Foto: Bike
MILEPÆL: Honda nylig har presentert verdens første ABS for sportssykler. Det hele er så stort i MC-verdenen at det betegnet som en milepæl i motorsykkelhistorien. Foto: Bike
(VG Nett) Nå presenterer verdens største motorsykkelprodusent tidenes første seriøse ABS på en sportssykkel.

Denne saken handler om:

Av MORTEN BROKS, BIKE

Motorsykkelprodusentene kan ikke beskyldes for å ha overgått hverandre i tekniske nyvinninger de siste tjue årene, til tross for at racerne er blitt både lettere, sterkere og raskere, og utslippene er blitt svært lave.

Mens en bil i dag har både ABS, antispinn, kollisjonsputer og antisladd-system som standard, er dette mangelvare på mange av dagens motorsykler.

Rask utvikling

Men nå skjer utviklingen raskt. I fjor lanserte Honda verdens første airbag på monstertoureren Gold Wing.
I år kommer både tyske BMW og italienske Ducati med antispinn på serieproduserte racere.

Les om MC-læreren som angir fartsbøller.

Men den største nyheten er at Honda nylig har presentert verdens første ABS for sportssykler. Nå er det lansert og det hele betegnet som en milepæl i motorsykkelhistorien.

- Dette er et stort steg i riktig retning for sportssyklene. Systemet griper inn uten at du som fører merker det, sier sjefredaktør for Bike i Skandinavia, Magnus Johansson.

Tidligere ABS-system vi har kjørt på bane har ikke holdt mål. Problemene kommer ved kraftig nedbremsing når bakhjulet løfter seg fra bakken.

Det tolker et tradisjonelt ABS-system som ukontrollert hjullåsning og dermed slipper bremsekraften. Det er ingen hyggelig opplevelse når du kommer med stram wire inn mot kurven og har behov for maksimal bremsekraft i løpet av svært kort tid.

Lynrask teknikk

Dette har Honda nå fått skikk på. Forskjellen mot et konvensjonelt system, er dels doble bremseservoer og slavesystem. Et vanlig ABS-system ofte bare har en.

Det gjør imidlertid også at vekten blir høyere, men fordelen er et mer sofistikert system der bremsekraften mellom for- og bakhjul kan fordeles optimalt.

Dette er ofte en utfordring ved svært sportslig kjøring.

En stor fordel med C-ABS, som det nye systemet til Honda er kalles, er at det reagerer svært kjapt. Det har en responstid på imponerende seks millisekunder. Det er for eksempel fire ganger så raskt som det tradisjonelle systemet som sitter på sportstoureren VFR800.

Les også:I 2009 kan du gjøre MC-kupp.

ABS har eksistert på sportstourere, tourere og nakne motorsykler i mange år. Men på sportssykler har systemet vært fraværende. Produsentene har innrømmet at det har vært vanskelig å lage systemer som er gode nok. Det har altså Honda endret.

MC-INGENIØR: Honda-ingeniør Tetsuya Kudoh. Foto: Bike
MC-INGENIØR: Honda-ingeniør Tetsuya Kudoh. Foto: Bike

- Sportsmaskiner stiller svært høye krav til ABS, ettersom akselavstanden er kort og kreftene veldig store ved harde innbremsninger, sier Honda-ingeniør Tetsuya Kudoh.

MotoGP leder an

Valentino Rossi og hans konkurrenter i MotoGP styrer mye av den tekniske motorsykkelutviklingen.

Her har antispinn vært standard i mange år.

Ducati var først ute med å plassere systemet i en serieprodusert sykkel. Dette var i 625 000 kroners-raceren Desmosedicci RR som det for øvrig ble solgt sju stykker av i Norge i fjor.

Det var også på 1098R som fortsatt er i salg. Nå kommer systemet på stadig flere racere, deriblant nye BMW S1000RR.

Sistnevnte skal også få et nyutviklet ABS-system, og det er knyttet stor spenning til om systemet er like bra som det Honda nå nylig lanserte.

Honda CBR 1000 og CBR 600 RR med ABS vil være på MC-messen på Lillestrøm 6. til 8. mars. Det samme vil Ducati 1198/S være, som har antispinnsystemet.

PÅ MESSEN TIL HELGEN: Ducati 1198/S med nytt antispinnsystem. Foto: Bike
PÅ MESSEN TIL HELGEN: Ducati 1198/S med nytt antispinnsystem. Foto: Bike

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor