Hovedinnhold

Oppfordrer til boikott av bensinstasjoner

- Dette preller av, sier oljeselskapene

OPPFORDRER TIL BOIKOTT: En epostaksjon oppforder til boikott av Shell og Statoil for å presse ned prisene på drivstoff. Foto: Linn Cathrin Olsen
OPPFORDRER TIL BOIKOTT: En epostaksjon oppforder til boikott av Shell og Statoil for å presse ned prisene på drivstoff. Foto: Linn Cathrin Olsen
(VG Nett) E-posten som oppfordrer til boikott av to av landets største oljeselskaper Shell og Statoil, spres nå med høy hastighet over hele landet.

Denne saken handler om:

Oljeselskapet Shell sitter rolig og ser på mens den anonyme e-post-aksjonen ruller over Norge, med oppfordring om å boikotte Shell og Statoil for å presse drivstoffprisene ned.

- Ingen salgssvikt foreløpig

En anonym e-post som oppfordrer hver mottager til å sende eposten videre til 30 andre, har som mål å samle tusenvis av norske bileiere til å boikotte drivstoff fra Shell og Statoil, de to største aktørene på markedet.

Med et sviktende salg hos disse, vil de være presset til å sette prisene ned, og de øvrige aktørene må følg etter, hevdes det i epostkampanjen. Dermed vil en priskrig være i gang, og den skal angivelig komme forbrukerne til gode gjennom lavere drivstoffpriser.

- Vi fikk vite om dette torsdag ettermiddag, men har hittil ikke registrert noe svikt i salget, sier kommunikasjonssjef Svein Ildgruben i Norske Shell.

- Skyter pianisten

- Dette blir dessuten å skyte på pianisten, for 60 prosent av drivstoffprisen er avgifter, og oljeselskapet og bensinstasjonene har til sammen under en krone i avanse av hver solgte liter.

- Om vi så skulle velge å selge uten ett eneste øre i avanse, ville det raskt bli svært få bensinstasjoner rundt forbrukerne, for de ville ikke ha grunnlag for å holde åpent uten å tjene penger, sier Ildgruben.

Han mener norske forbrukere er intelligente nok til å forstå at dette er noe Shell som selskap har svært liten råderett over.

- I går kostet et fat olje 135 dollar, og med det galopperende forbruket som er på oljeprodukter i Kina og India, vil dette bare bli verre i tiden som kommer. Ikke en gang Shell internasjonalt kan påvirke dette, det tror jeg norske bilister flest vil forstå, sier Ildgruben.

Forståelse

- Vi har stor forståelse for at nordmenn synes drivstoffprisene er høye, for de ligger nå på et rekordhøyt nivå, sier informasjonssjef Knut Hansen i Statoil.

- Men samtidig vet nordmenn flest at halvparten av prisen er avgifter til staten, og prisen på olje styres av internasjonale forhold, blant annet at etterspørselen på drivstoff er større enn tilbudet. Det presser prisen, og har ikke noe med norske forhold å gjøre, sier Hansen.

Statoil har registrert aksjonen som er på gang, men mener det allerede er en tøff priskonkurranse i mange norske lokale samfunn.

- Det er forhandleren som bestemmer prisen på pumpen, utfra lokal konkurranse, sier Hansen.

Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt opplyser overfor VG Nett at deres statistikk viser at oljeselskapene tjener mindre på hver solgte liter drivstoff nå sammenliknet med i januar. Bruttoavansen ligger nå på 1,15 kroner per liter.

- Årsaken til de økte prisene er dermed de økte internasjonale prisene på bensin. Vi forstår at folk er frustrert over at prisen på bensin går opp og mener det er viktig at folk flest får informasjon om hvordan prisen på bensin faktisk er bygget opp, opplyser Hansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor