Hovedinnhold

Bånn gass for Kinas bilindustri

Vil erobre verden med billigbiler

MODERNE ANLEGG: Samlebåndet i Ningbo er under ti år gammelt og nå bygger Geely fire nye produksjonsanlegg i Kina. Foto: Harald Henden
MODERNE ANLEGG: Samlebåndet i Ningbo er under ti år gammelt og nå bygger Geely fire nye produksjonsanlegg i Kina. Foto: Harald Henden
NINGBO (VG) Kinesiske bilindustri opplever en eksplosiv vekst og vil erobre verden med de billigste modeller på markedet.

Denne saken handler om:

- De neste tre til fem årene lanserer vi ti nye modeller. Vi bygger fire nye produksjonsanlegg i Kina. Vi vil også bygge bilfabrikker i Russland, Ukraina, Malaysia og Tyrkia, sier visepresident i Geely Automobile Co., Gu Yongting.

KONTROLL: Geelys eksperter foretar kvalitetskontroller underveis i prosessen. Foto: Harald Henden.
KONTROLL: Geelys eksperter foretar kvalitetskontroller underveis i prosessen. Foto: Harald Henden.

Det beste salgsargumentet er pris: En liten Geely koster under 40 000 kroner i Kina. Det skyldes hovedsakelig et langt lavere lønnsnivå enn i Europa.

SJEKK OM DU ER EN MILJØSYNDER. TA KLIMATESTEN

Hva bilene vil koste i Europa, vil ikke Gu opplyse, men han sier prisene i Kina er en pekepinn: - Vi ligger 33 prosent lavere i pris enn Toyota og 20 prosent lavere enn Hyundai.

Eksplosiv vekst

VG besøkte Geelys produksjonsanlegg ved Ningbo, der arbeiderne jobber på spreng for å dekke den raskt voksende etterspørselen. Geely er den største privateide kinesiske produsent blant om lag 15 kinesiske bilmerker. Det er 2000 arbeidere ved dette anlegget og i alt 8000 i Geely-gruppen.

VISEPRESIDENT: Gu Yongting Foto: Harald Henden.
VISEPRESIDENT: Gu Yongting Foto: Harald Henden.

Geelys formålsparagraf finner vi på plakater i og utenfor produksjonshallene: Produser gode biler som vanlige mennesker har råd til og la Geely biler gå til hele verden.

Statsminister Stoltenberg: - Norge skal være fremst i klimakampen

Det er ambisiøse mål for et firma som for under ti år siden produserte elementer til kjøleskap og motorsykkeldeler. For ni år siden ble de første 10 000 Geely bilene laget. Siden har veksten vært enorm, men fremtidsperspektivene er svimlende:

- I fjor produserte vi 240 000 biler. I 2015 er målsettingen å produsere to millioner biler i året. Om ti år tror vi det vil bli solgt 80 millioner på verdensmarkedet. Vi sikter mot å ta ti prosent av hjemmemarkedet og to prosent av verdensmarkedet, sier Gu Yongting og understreker at målene er realistiske.

Nest størst

Det kinesiske bilmarkedet er nå blitt verdens nest største etter USA. I fjor ble det solgt 7,2 millioner nye biler, de kinesiske produsentenes overskudd ble fordoblet og i år er det ventet at salget vil overstige åtte millioner nye biler.

TIL MARKEDET: De kinesiske tegnene viser at denne bilen skal til hjemmemarkedet. Snart starter Geely eksort i stor stil. Foto: Harald Henden.
TIL MARKEDET: De kinesiske tegnene viser at denne bilen skal til hjemmemarkedet. Snart starter Geely eksort i stor stil. Foto: Harald Henden.

I årets to første måneder økte den kinesiske bilproduksjonen med 21,5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Verdensbanken har beregnet at antallet biler i Kina i løpet av 10-15 år kan overstige 100 millioner. I 1997 var det for første gang mer enn en million biler i hovedstaden Beijing. Det tok bare seks år å fordoble antallet. I dag er det 2,8 millioner biler bare i Beijing, og om noen måneder, mer enn tre millioner. Den raske veksten i antallet biler stiller Kina overfor enorme miljø- og samferdselsproblemer.

Vestens krav

Gu sier det er flere årsaker til Geelys ekstremt hurtige vekst.

Etterspørselen etter biler vokser hurtig i Kina, i takt med den økonomiske utviklingen, og Geelys president har tatt de riktige strategiske valg, sier han.

Nå arbeider Geely intenst med å forbedre sine modeller slik at de kan innfri alle europeiske og nordamerikanske krav til sikkerhet og utslipp. Gu sier de nye modellene vil være klare innen 2008-09.

- Bilmarkedet i Europa er mer modent enn her og kundene stiller høyere krav. Det er dessuten strengere lover og reguleringer når det gjelder kvalitet og service.

Men strategien vil være den samme i Europa som i Kina:

«Rimeligere»

- Vi henvender oss til den vanlige forbruker. Våre biler vil med sikkerhet bli mye rimeligere enn andre bilmerker på samme nivå.

Geely ble den første kinesiske produsent som viste frem sine biler på den store internasjonale bilmessen i Chicago. De har også hatt stand vært på Frankfurt-messen. Det er bare et tidsspørsmål før de er på plass i europeiske bilforretninger med de billigste modeller på markedet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor