Hovedinnhold

Sa noen enkelt campingliv? Sjekk det feriemonsteret

FRIHET PÅ HJUL: John og Aud Stangelands feriemonster veier seks tonn, er høyt som en trailer og spekket med høyteknologiske løsninger. Nå går salget av campingvogner til værs. Foto: Eivind Griffith Brænde
FRIHET PÅ HJUL: John og Aud Stangelands feriemonster veier seks tonn, er høyt som en trailer og spekket med høyteknologiske løsninger. Nå går salget av campingvogner til værs. Foto: Eivind Griffith Brænde
Luftmadrassen og propanen er ryddet bort. Spa, varmekabler og elleville vogner endrer campinglivet.

For deg som skal kjøpe

  • Vær klar over hvordan du skal bruke vognen/bilen og vær sikker på at du har nok sengeplasser.
  • Campingvogner er generelt rimeligere enn bobiler. Nye vogner kan du få for ca. 150000 og oppover, nye bobiler fra ca. 600000 og oppover.
  • Camping- og bobilforhandlere finnes over hele landet. Brukte vogner og biler finner du på nocc.no, finn.no, eller tilsvarende søkemotorer. - Hvis du bruker vognen/bilen både vinter og sommer, er vannbåren varme i gulvet å anbefale. Hvis du bruker bare om sommeren, holder det med luftbåren varme (det strømmer luft ut av kanaler ca. 5 cm over gulvet). Du kan også koble til elektriske vifteovner.
  • Kjøleskap, fryser, dusj, toalett og vask hører normalt med. TV og PC er lett å koble til. Norsk Caravan Club anbefaler ICE mobilt bredbånd til PC fordi de har størst dekning i Norge.
  • Ta med støtter for hjulene så du kan vatre bilen når du skal parkere et sted (noen bruker treklosser eller plastklosser, andre dyre helautomatiske systemer).
  • Lær å håndtere kjøretøyet. Det er lettere å kjøre bobil enn med campingvogn.
  • 13.- 16. september er det caravanmesse på Lillestrøm.

    Kilde: Rolf Krosby, daglig leder i Norsk Caravan Club


Av Kjersti Blehr Lånkan og Eivind Griffith Brænde (foto)

- Det er ikke mye telt igjen her, humrer Johannes Ilebekk og banker hånden lett mot spikertelt-veggen. Klank klank. Det er fem år og en del kroner siden campingteltet deres besto av stoff.

Johannes og kona Torunn vinker til naboen over en frisert hekk og viser vei opp på plattingen, stor som en romslig terrasse. Inne i «teltet» står flatskjermen, hjørnesofaen og det voksne kjøleskapet. Malerier på hvitmalte panelvegger, linoleumsfliser på gulvet.

- Vi har det veldig komfortabelt, her mangler jeg ingen ting, sier Torunn.

Mercedesen står parkert ved siden av. Den trenger ikke trekke den 6,5 meter lange campingvogna, for Torunn og Johannes er fastboende campingturister i sommersesongen. Stedet er Moysand camping i Grimstad. En av to femstjerners campingplasser i Norge.

Her er det varmekabler i de delikate flisene, det er rustfritt stål og oppvaskmaskin på kjøkkenet, det er butikk, spisested, boblebad, gigantisk trampoline og lekeplass, og en eier som planlegger spa.

- Der borte, sier Ragnvald Stensvand og peker litt forbi den hvite sandstranden.

- Vi skal bygge badebasseng, spa, molo for båtgjester og en promenade for rullestolbrukere. Vi venter bare på tillatelse fra fylkeskommunen.

Ragnvald er tredje generasjon Moysand-drivere. Annengenerasjon står bak disken på gatekjøkkenet.

- Jeg husker den første campingvognen kom, sier Solveig Stensvand (79) og slår hendene sammen.

- Vi var så imponert. Den hadde lys over døren!

Saken fortsetter under bildet.

FASTBOENDE OM SOMMEREN: Spikertelt, romslig platting og alt de ønsker av inventar gjør campingopplevelsen komfortabel for Johannes og Torunn Ilebekk. - Jeg gleder meg så jeg har ondt i magen når vi skal hit, sier Torunn Ilebekk. Samlet prislapp på campingperlen: Rundt en halv million kroner. Foto: Eivind Griffith Brænde
FASTBOENDE OM SOMMEREN: Spikertelt, romslig platting og alt de ønsker av inventar gjør campingopplevelsen komfortabel for Johannes og Torunn Ilebekk. - Jeg gleder meg så jeg har ondt i magen når vi skal hit, sier Torunn Ilebekk. Samlet prislapp på campingperlen: Rundt en halv million kroner. Foto: Eivind Griffith Brænde


Før bilen ble allemannseie på 60-tallet var telting mest vanlig.

- Kuer gresset der nede, spissteltene sto mellom dem, sier Ragnvald og slår hånden i retning stranden.

- Når regnet kom, forsvant gjestene, men kuene ble igjen.

- Og alt ble vått, det hang klær til tørk over hele Moysand, sier Solveig og ler.

Den norske sosialantropologen Hege Høyer Leivestad tilbrakte barndommens somrer i nærheten av en campingplass ved Oslofjorden. Nå tar hun doktorgrad på temaet ved universitetet i Stockholm.

- Campinglivet startet som enkelt friluftsliv, men er blitt veldig materielt avansert. Det handler ikke lenger nødvendigvis om en ferie man velger fordi man har dårlig råd, men at man nyter denne måten å reise, feriere og leve på, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

FEMSTJERNERS: Moysand camping er en av landets to femstjerners campingplasser. - Det er som å drive en liten by, sier eier Ragnvald Stensvand. Foto: Eivind Griffith Brænde
FEMSTJERNERS: Moysand camping er en av landets to femstjerners campingplasser. - Det er som å drive en liten by, sier eier Ragnvald Stensvand. Foto: Eivind Griffith Brænde


Leivestad leide seg en gammel vogn og dro på feltarbeid på campingplasser i Sverige og Spania. Overalt fremhevet folk friheten i campinglivet.

- Folk som ikke camper selv tror friheten ligger i å kunne røre på seg, i mobilitetsaspektet, men frihet kan også bety å være fri fra noe, fri fra vasking, hagen og husarbeid, og selvfølgelig friheten til å være ute. Selv om man tilbringer mye av utetiden i et telt, er man ikke helt inne. Og så vet man at man har mulighet til å reise hvor man vil, selv om man kanskje ikke benytter seg av den.

Saken fortsetter under bildet.

AMERIKANER: John Stangeland og kona Aud importerte bobilen sin fra USA. Prislapp: Cirka to millioner. Foto: Eivind Griffith Brænde
AMERIKANER: John Stangeland og kona Aud importerte bobilen sin fra USA. Prislapp: Cirka to millioner. Foto: Eivind Griffith Brænde


- Frihet og det sosiale, mener bobileier John Stangeland er det beste ved campinglivet. Men egentlig er alt kjekt.

- Det eneste hinderet er høyden på bilen, jeg er jo like høy som trailerne, sier han.

Den spektakulære bobilen hans ruver fire meter over bakken. Bredden på 2,55 meter kan økes en meter ved å trykke på en knapp så veggene kommer ut. Vognen veier 6 tonn, frakter en 500 liters vanntank, 180 liter spillvann, like stor toalett-tank og har 21 kvadratmeter boltreplass.

- Vi kan bo der en uke uten å trenge noe som helst, sier Stangeland.

Saken fortsetter under bildet.

ROMSLIG KJØKKEN: John Stangeland og kona Aud har kjørt rundt i Kroatia, Tyskland, Holland, Belgia, Sverige og Norge med den USA-importerte bobilen sin. - Vi kan bo her en uke uten å trenge noe som helst, sier han. Foto: Eivind Griffith Brænde
ROMSLIG KJØKKEN: John Stangeland og kona Aud har kjørt rundt i Kroatia, Tyskland, Holland, Belgia, Sverige og Norge med den USA-importerte bobilen sin. - Vi kan bo her en uke uten å trenge noe som helst, sier han. Foto: Eivind Griffith Brænde


Han og kona startet campinglivet for 20 år siden med en liten, gammel vogn. Siden har det ballet på seg.

- Vi kjøpte større og større. Denne så vi på en amerikansk film. Kona er like gal som meg, så vi fant ut at her var det noe som var svært og godt, det skulle vi ha, sier Stangeland og ler.

Både vogn og bil er importert fra USA, nylig har han også fått importert amerikanske markiser - med lys.

- Trykk på en knapp, så går markisene ut. Trykk på en knapp bak, så legger dobbeltsengen seg ned og du kan stille temperaturen i sengen.

- Hvis du vil ha kaffe, trykker du på en knapp, så den holder seg varm, en annen knapp for kald brus. Det er mye knapper, sier han entusiastisk.

Saken fortsetter under bildet.

DOBBELTSENGKOMFORT: - Trykk på en knapp bak så legger dobbeltsengen seg ned og du kan stille temperaturen i sengen, sier Stangeland. Foto: Eivind Griffith Brænde
DOBBELTSENGKOMFORT: - Trykk på en knapp bak så legger dobbeltsengen seg ned og du kan stille temperaturen i sengen, sier Stangeland. Foto: Eivind Griffith Brænde


Fortsatt selges flere campingvogner enn bobiler, men bobilene tar innpå. Første kvartal i 2012 steg salget av nye campingvogner med 16 prosent, og bobiler med 17,8 prosent, sammenlignet med 2011. 450 nye biler og 503 nye vogner. Jørn Haugan er selger hos bobilforhandleren Arve Opsahl, som importerer luksusbobilen Concord. Han har merket at segmentet folk-med-masse-penger er voksende.

- Da betyr det lite om bilen koster to og en halv eller tre millioner. De skal ha det og de skal ha det akkurat som de ønsker, sier han.

- Camping begynner å bli litt in, mener daglig leder for Norsk Caravan Club, Rolf Krosby.

- Tidligere besto campinglivet av eldre som hadde tid til å kjøre rundt, men i dag har du mange travle familier som skal på fotball og ski og stevner. Da er det kjekt å ha en bobil der du kan dusje og alt, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

KREATIV VOGN: For to år siden kjøpte Paul Jerstad Egenes en campingvogn for å ha på festivaler. Sammen med venner rev han ut alt interiøret og lagde nytt etter egen smak og ville ideer. Foto: Eivind Griffith Brænde
KREATIV VOGN: For to år siden kjøpte Paul Jerstad Egenes en campingvogn for å ha på festivaler. Sammen med venner rev han ut alt interiøret og lagde nytt etter egen smak og ville ideer. Foto: Eivind Griffith Brænde


Et trampolinehopp og noen bocciakast unna misjonssenteret Sarons dal på Sørlandet, dundrer musikken idet en gjeng Kvinesdal-ungdommer skåler inne i sommerens beste festebu: Røde sofaputer, brennevinsflasker i stram givakt bak en glassbar med rødblinkende lys, PC med TV og internett, lilla spotlights og tapet i 3D-design. Det er som en russebuss i campingformat, og den skal få kjørt seg på sommerens festivaler.

- I fjor var vi 80 stykker i vogna og uteteltet, folk sto overalt og danset. Det var helt vilt og utrolig gøy, sier Paul Jerstad Egenes (23), tømrer, campingvogneier og -oppusser.

Når natten kommer, kan de legge en plate mellom sofaene og ha sengeplass for fem - minst.

- Men på festival sier jeg ikke: Nå vil jeg sove, alle ti må ut, sier Egenes og peker mot døren.

De har hverken rynker eller grilldress, men mener campinglivets gleder er store.

- Det er stemning. Og alkohol, sier ei jente.

- Musikk, sier en annen.

- Forkortet til piker, vin og sang, skyter en avslappet herre med oransje solbriller og capen på snei inn.

Vognprosjektet hedrer en avdød kamerat, Eirik Egenes Støve, som døde i en stupeulykke i 2011. Med campingvognene på tur arrangerer vennene skidag og konkurranser.

- Vi gjør det for å gå på festivaler, vi camper ikke bare for å campe.

Den unge mannen flirer.

- Det går ikke an.

La oss innse det: Camping har ikke rykte som kulturelitens favorittsyssel. Samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen, Karl-Fredrik Tangen mener camping nesten oppfyller definisjonen av harrybegrepet.

- Harry er å gå med treningstøy når du ikke trener, å gå med stygge plastikktresko ...

- Crocs?

- ... Kopier av Crocs. Å være svært overvektig og gå med trange klær og bar overkropp, å røyke og kose seg. Mange av de tingene tror man skjer på en campingplass, men mye av det vil du også se.

Saken fortsetter under bildet.

EGET DESIGN: Den lett gjenkjennelige damen er tegnet, malt og sprayet på. Foto: Eivind Griffith Brænde
EGET DESIGN: Den lett gjenkjennelige damen er tegnet, malt og sprayet på. Foto: Eivind Griffith Brænde


At vognene kan koste millioner, endrer ikke campingens status, tror han, og minner om at harrybegrepet brukes av folk som mener de har en høyerestående smak.

- Harrybeskriverne vil da ha det til at dette er folk som har mer penger enn smak. Da blir det faktisk enda mer harry.

Sosialantropolog Leivestad mener på sin side at campinglivet bør ses på med nye øyne.

- Camping som fenomen latterliggjøres fortsatt i mediene. Det kan tyde på at det henger igjen en del stereotypiske bilder av hva camping er og handler om. Bildet er skapt av mennesker som ikke kjenner seg igjen i campinglivet og som har makt til å skape et slikt bilde.

For Stangelands del har bilen til rundt to millioner gjort campinglivet enklere, men det grunnleggende og gode er fortsatt der.

- Frisk luft og mye kjekke folk. Alle er smilende og glade, ikke noe stress. Ser vi noen nye, inviterer vi på en kaffekopp eller en øl. Alle skal være velkomne.

Innimellom er det likevel noen som mener de er høyere på strå enn andre, også i bobilmiljøet.

- Da får vi dem rimelig fort ned på jorden igjen, gliser Stangeland.

- Du vet det, at folk er akkurat like gode, om man har brukt 4 millioner eller 5000 på utstyret, sier han.

Denne reportasjen har tidligere stått på trykk i VGs fredagsmagasin.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor